Metacritic se potichu snaží bojovat s review bombingem

Recenze od hráčů se odemknou až několik dní po vydání, jiná opatření zatím nepřichází

Zdroj: Sony
9. 7. 2020

Masivní vlny přehnaně negativních, ale prakticky vzato také přehnaně pozitivních uživatelských recenzí her jsou problémem nejen pro vývojáře a vydavatele, ale také pro samotné herní obchody nebo agregátory hodnocení. Jednak jsou tím zahlušeny recenze s věcnými argumenty, které hodnotí klady i zápory daného titulu a jednak se review bombing často objevuje na základě vnějších vlivů a nejrůznějších kauz, které s danou hrou nemusí mít nic společného. Opatření proti těmto vlnám extrémního hodnocení už loni v březnu zavedl Steam, když začal v grafu uživatelských recenzí review bombing zobrazovat a nabídl jeho možné odfiltrování z celkového skóre. Dalším, kdo se snaží o jistou míru regulace a kontroly nad review bombingem, je Metacritic, který před měsícem nechtěně posloužil jako prostředník k ostré výměně názorů mezi hráči a vývojáři z Naughty Dog kvůli nespokojenosti s The Last of Us Part II. S vydáním hry se totiž objevily desítky tisíc (sic!) recenzí, které srazily hodnocení titulu kamsi do prostoru 2-3/10 a šlo pravděpodobně o poslední impulz pro provozovatele portálu, aby se situací něco udělal.

První změny si všiml uživatel diskuzního portálu Resetera s přezdívkou BoJack, který sdílel obrázek ze zápisu hry Superliminal v databází Metacriticu. Ačkoliv hra vyšla už 7. července a v ten den se měla podle předchozích pravidel odemknout sekce uživatelských recenzí, hráči na obvyklém místě našli nové upozornění. „Prosíme, věnujte hře nějaký čas. Vraťte se zpět až 9. července v 21 hodin, abyste ji mohli ohodnotit,“ hlásá nové opatření Metacriticu. Upozornění se tak objevuje u všech her, které vyšly v uplynulých dnech, ale nelze jednoznačně určit, zda hráči musí čekat 48 hodin, nebo pouze 24. V případě jiného, dnes vydaného titulu CrossCode, totiž zámek vyprší už zítra a zdá se, že Metacritic buďto systém teprve zkouší, nebo bude lhůtu určovat u každého titulu individuálně.

Bohužel, Metacritic dále neposkytuje žádné bližší vysvětlení ani v sekci FAQ a je proto nutné počkat, až se k novince vyjádří.

Pokud byste se ptali, jak je na tom Metacritic s uživatelským hodnocením filmů, seriálů či hudby, vše vychází z povahy těchto médií. V případě filmů a vydaných alb přichází hodnocení od uživatelů Metacriticu v den vydání a případné omezení se vztahuje pouze na hodnocení celých seriálových sezón, které se zpřístupní až s posledním uvedeným dílem, ačkoliv je možné hodnotit daný seriál průběžně u jednotlivých epizod. V případně uvedení celého seriálu najednou, jak bývá obvyklé například na Netflixu, se datum odemknutí uživatelského skóre shoduje. Bohužel, Metacritic dále neposkytuje žádné bližší vysvětlení ani v sekci FAQ a je proto nutné počkat, až se k novince vyjádří. Otázkou pak samozřejmě zůstává, nakolik jisté zbrzdění uživatelských recenzí pomůže review bombing odvrátit a zda neuplatní v budoucnu Metacritic ještě přísnější pravidla. Nabízí se pochopitelně prokázání vlastnictví hodnoceného titulu, proti čemuž překvapivě téměř nikdo z odkazované diskuze na Reseteře nic nemá, ne vždy je ale tak snadné a přímočaré upřít nárok na hodnocení třeba těm, kdo hru zhlédli na streamech či ve videích na YouTube.

3