Maska Feelreal vás nechá přivonět ke hrám

Maska Feelreal vás nechá přivonět ke hrám

Zajímá vás, jak páchne tlející zombie, nebo dáte přednost rozkvetlé louce ve Skyrimu?

3. 2. 2019

Předchozí pokusy o ustavení virtuální reality coby mainstreamového druhu zábavy to neměly jednoduché a ani aktuální generace nemá vyhráno. I přes to, že na trhu figuruje celá řada zařízení a zajímavých titulů, technologie zatím oslovuje pouze jednotky procent hráčů a situace se v uplynulých letech výrazně nemění. Prolomit se proto nedaří ani doprovodným periferiím, které jsou vázány právě na úspěch „mateřského“ VR a příkladem takového produktu je Feelreal – technologie, která měla již před několika lety hráčům umožnit, plně se oddat i čichovým vjemům . První představení proběhlo již v roce 2015, kdy tvůrci na GDC ukázali svoji vizi a požádali komunitu o příspěvek na start výroby. Spuštěna tehdy byla kampaň na Kickstarteru, která však skončila neúspěšně – vývojáři požadovali 50 tisíc dolarů, vybrat ale dokázali sotva polovinu. To je ale, zdá se, nezastavilo a s Feelreal se vrací.

Maska Feelreal vás nechá přivonět ke hrám

Expert na voňavky

Sestavit komplexní vůně, to není jen tak. A ani v případě Feelreal tento proces nenechávají tvůrci náhodě a slibují zainteresování opravdového experta. Tím je kyjevský kritik vůní a tvůrce vlastní řady parfémů Bogdan Zubchenko, alias Parfuman. S jeho spoluprací slibuje Feelreal přinést vyladěný a především uvěřitelný zážitek.

Poučeni z předchozího nezdaru představují vývojáři konkrétnější podobu přídavného zařízení Feelreal a spolu s tím také lákají na rozšířené možnosti. V zásadě jde o to, že ke svému hledí hráči za pomocí magnetů a technologie Bluetooth připojí necelých 200 gramů vážící modul a povýší svůj zážitek na údajně zcela novou úroveň. Tedy za předpokladu, že software technologii Feelreal podporuje. Pokud ano, mohou se zájemci těšit na nejrůznější vůně, mezi něž patří například odér střelného prachu nebo vůně květin na louce. Nabídka má být ale mnohem širší a tvůrci se neštítí ani nepříjemných zápachů, kam spadá třeba spálená guma nebo puch tlejících zombie.

Vedle toho ale slibuje Feelreal zprostředkovat i jiné pocity, mezi něž se řadí jemný déšť na tváři (a to bez použití vody), pocit horka, závanu větru či vibrací, které mohou doprovázet zásahy od protivníka. Možností má být mnoho, tím největším lákadlem je ale zřejmě flexibilita, která v tomto případě znamená příslib kompatibility s více zařízeními. Už teď výrobci slibují podporu Oculus Rift a Go, Samsung Gear VR, HTC Vive a v neposlední řadě i PlayStation VR. U všech těchto zařízení bude princip zapojení stejný – hráči vloží do Feelreal až devět odlišných kapslí (jejich konkrétní výběr určí tvůrce softwaru), které zprostředkují hlubší zážitek. K dispozici by měl být obchod s 255 odlišnými náplněmi, což je na jednu stranu slibné, co se variablity týče, na druhé straně je ale zjevné, že provoz bude něco stát. Zároveň musí mít hráči na paměti fakt, že každý titul může vyžadovat odlišné kapsle, takže základních devět určitě dlouhodobě nevystačí a bude zapotřebí náležitě se kapslemi vybavit. Zajímavé je, že právě na tomto místě učinili autoři projektu od původního konceptu změnu, když počet aktivních kapsli v zařízení navýšili se sedmi právě na devět. Může se to zdát jako maličkost, ale počet kombinací tím dramaticky narostl a právě to mohlo být původně i jedním z důvodů, proč Feelreal neuspěl na Kickstarteru.

I přes to, že by mohl Feelreal najít uplatnění ve videích, umožňujících sledování virtuální reality, jakýkoliv úspěch tohoto zařízení je přímo závislý spíše na počtu podporovaných aplikací či her. Pro obojí slibují tvůrci dodat sadu softwarových nástrojů, které jsou momentálně kompatibilní s enginy Unreal a Unity, a už nyní lze Feelreal vyzkoušet v několika hrách, mezi nimiž nechybí Skyrim VR či česká hudební arkáda Beatsaber. Zda takováto technologie bude moci na trhu uspět, to samozřejmě teprve uvidíme. To základní ale tvůrci již nyní dokázali splnit: ukázali flexibilitu a přislíbili spolupráci s dalšími. Pokud se tyto dvě podmínky skutečně naplní a tvůrcům se podaří překonat všechny případné technické obtíže, můžeme být svědky dalšího technologického pokroku na poli virtuální reality a zvýšení šancí na to, že tato generace konečně zaboduje.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru