Manga The Witcher: Ronin vzala útokem Kickstarter

Manga The Witcher: Ronin vzala útokem Kickstarter

Geralt se v ní vydá do Japonska. Proč ale chce produkt CD Projektu peníze od fanoušků?

Zdroj: CD Projekt
8. 9. 2021

Na Kickstarteru se v průběhu včerejšího dne objevila manga The Witcher: Ronin. Jedná se o oficiální produkt CD Projektu, který využívá svět videoherního Zaklínače a pravděpodobně i s posvěcením spisovatele Andrzeje Sapkowského se v novém příběhu přesouvá Geralt do Japonskem inspirované země. Úkolem je vypátrat Sněžnou paní Juki Onnu a zda se to slavnému zaklínači podaří, zjistí fanoušci ve čtyřech kapitolách na více než 100 plně barevných stránkách. Že jde o chytlavé téma, dokazuje jednak splnění celé kampaně vyčíslené na 106 000 dolarů za pouhé dvě hodiny od spuštění a jednak neutuchající zájem, díky kterému se už částka vyšplhala k více než čtyrnásobku. Otázkou nicméně zůstává, proč CD Projekt s výdělkem 300 milionů dolarů za uplynulý rok a vyšší hodnotou nežli Ubisoft vůbec potřebuje peníze od fanoušků a jaký trend tím vlastně nastavuje…

Pokud si pokládáte stejnou otázku, vývojáři na ni odpovídají v jednom z bloků připravené kampaně. Tvrdí, že manga už je dokončena a příslušní autoři za ni dostali zaplaceno. CD Projekt proto nehledá finanční prostředky v tradičním, pro crowdfunding běžném smyslu, ale zjišťuje zájem o nové pojetí Zaklínače mezi fanoušky. „Kickstarter je úžasný kanál, který nám umožňuje přímý kontakt s fanoušky a dává vám možnost vložit se do vývoje samotného projektu,“ poznamenávají lidé z CD Projektu. Věří proto, že kampaň pomůže novému příběhu naplno rozvinout svůj potenciál a doufají, že se fanoušci těší, až se tento projekt rozroste. Zástupci polské společnosti ale blíže nevysvětlují, jak přesně se více a více vybraných peněz projeví na připraveném balíčku zmiňované mangy, čímž se skutečně jen vracíme k tomu, že zjišťují zájem a s přihlédnutím a lákají na bonusové předměty, které jednoduše nebudou dostupné mimo Kickstarter.

Jinými slovy řečeno, obrázek o velikosti 15 × 10 centimetrů, byť unikátní a ručně kreslený, mohl být váš za dalších 2500 korun.

Jedná se o sběratelskou edici zmiňované mangy, která bude později dostupná jen ve standardním balení. Za 35 eur se fanoušci dostanou k samotné manze, dále její digitální kopii na GOGu, resp. v aplikaci Dark Horse Comic bez DRM a v neposlední řadě také k pohlednici s artworkem od výtvarníka Ilji Kuvšinova. Za mírně neuvěřitelných 15 eur navíc mohou fanoušci obdržet ještě plakát, a pokud zaplatili celkově 150 eur, dostali ke všemu zmíněnému ještě pohlednici od hlavního ilustrátora mangy Hataji. Jinými slovy řečeno, obrázek o velikosti 15 × 10 centimetrů, byť unikátní a ručně kreslený, mohl být váš za dalších 2500 korun, a pokud byste snad pochybovali, že by o něj nikdo neměl zájem, tak všech 20 slotů již bylo vyprodáno. Prodal se ostatně i ten nejdražší za 1050 eur, který nad rámec všeho zmíněného obsahuje také vlastní speciální obal celé mangy, opět ručně nakreslený Hatajou.

Tohle všechno ale skutečně vyvolává nepříjemné dotazy, jestli je žádoucí, aby platformu pro tvůrce bez vlastních prostředků využívaly i velké společnosti. Opakovaně na tento problém narážíme například u deskových her, které míří na Kickstarter bez ohledu na to, že za nimi stojí zavedení výrobci, u kterých navíc některé z her vznikají na zakázku majitele licence. Nic na tom nemění ani skutečnost, že fanoušci obdrží něco navíc, zvlášť když si za add-ony, jak CD Projekt bonusové předměty nazývá, musí ještě připlatit. Figurka, pokud nestihnete příhoz do 24 hodin od spuštění kampaně, vás vyjde na 10 eur, taška s artworkem za 18 eur a sada pěti odznáčků za 25 eur. Bez ohledu na to ale působí manga velmi zajímavě, může přinést závan nečekaně čerstvého vzduchu a pravděpodobně i vytvořit určité podhoubí pro zasazení další hry.

Démoni jsou holt všude, jen by kolem toho všeho nemusela být opět taková kontroverze…

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru