Konec Stadie a následné otřesy

Zrušená hra od Kodžimy, zklamaní vývojáři, ohrožené exkluzivity, co se savy a gamepadem?

Zdroj: Twitter/TheNCSmaster
1. 10. 2022

Něco z dozvuků oznámeného konce cloudové streamovací služby Google Stadia jsme probírali už ve včerejším novinkovém souhrnu. Takových zpráv ale logicky postupně přibývá. Avizované ukončení této platformy s sebou samozřejmě nese nejrůznější následky. A sluší se podívat blíže na to, jak na vývoj událostí odpovídají hráči, vývojáři nebo partneři Stadie.

Vývojáři pracující na nových hrách pro Stadii nedostali žádné varování. Žádný telefonát nebo mail. Většina z nich se zprávu dočetla na sociálních sítích nebo na herních webech, což jen přiživilo jejich pochopitelnou frustraci.

Jak už jsme včera říkali, na oznámení Googlu přirozeně reagovala celá řada autorů a dalších lidí z byznysu. Zatímco někteří glosovali situaci jen obecně, přidali nějakou jízlivou poznámku, anebo naopak vyjádřili sympatie svým kolegům, objevilo se hned několik vývojářů, kterých se konec přímo dotkl. Například takoví, kteří mají aktuálně ve vývoji hry pro Stadii a řada z nich měla teprve vyjít v nadcházejících měsících. Taková práce teď přijde vniveč, i kdyby hra mířila i na další platformy, protože úsilí a čas věnované portu teď už autorům nikdo nevrátí.

Někteří si tak logicky stěžují na to, že investovali peníze do ztraceného projektu a vývojáři se rovněž zlobí, že je Google na situaci neupozornil dopředu. Nedostali žádné varování. Žádný telefonát nebo mail. Většina z nich se zprávu dočetla na sociálních sítích nebo na herních webech, což jen přiživilo jejich pochopitelnou frustraci. Do obtížné situace se tak dostali třeba Brandon Sheffield z Necrosoft Games, Tom Vian pracující na Tangle Tower, vývojářka Bard’s Tale 3 Rebecca Heineman nebo Mike Rose z No More Robots. Ti všichni chystali hry pro Stadii.

Konec Stadia podle ohlasů zjevně zaskočil i některé lidi zevnitř firmy. Ne všichni ale Google kritizují. Někteří lidé z herního byznysu podotýkají, že Stadia vstoupila na trh ve velmi obtížné době. Tim Sweeney z Epicu a další zase oceňují, jak Google podporoval vývojáře.

V této souvislosti stojí za zmínku, jakých her se bezprostředně zrušení Stadie dotkne. A vůbec největší dopad bude mít na exkluzivní hry. Tedy na tituly, které na jiných platformách (alespoň zatím) nenajdete, i když nemusí pocházet přímo od Googlu, ale third party vývojářů. Mezi takové hry, jejichž existence je ohrožena, pokud nevzniknou nové porty, patří PixelJunk Raiders, Pac-Man Mega Tunnel Battle, Hello Engineer, Outcasters a Gylt. Konkrétně posledně jmenovaná hra patří shodou okolností mezi jednu z prvních exkluzivit a také se už několik let spekuluje o dalších verzích. Situace byla velmi nejasná, protože vývojáři ze studia Tequila Works jasně neřekli, zda jde o časovou, nebo absolutní exkluzivitu. Poptávka po hře byla i na jiných systémech. Nyní jí hrozí podobný osud jako třeba čistě digitálním hrám při rušení digitálních obchodů na starších platformách Nintenda nebo Sony.

A když už je řeč o ohrožených a zrušených hrách, objevila se ještě jedna velice zajímavá neoficiální informace. Magazín 9to5Google přinesl zprávu, že Google údajně odmítl exkluzivní pokračování Death Stranding pro Stadii. Nejprve dal hře zelenou, ale když se mělo jednat o čistý singleplayer bez on-line prvků prvního Death Stranding, spolupráce s Kojima Productions prý byla zrušena. Stadia neměla totiž věřit, že mají hry pro jednoho hráče ještě potenciál zaujmout trh… Phil Harrison měl projekt zaříznout v rané fázi vývoje v polovině roku 2020.

V roce 2021 se skutečně mluvilo opět neoficiálně o tom, že Google zrušil Kodžimovi další hru, naznačily to i nějaké příspěvky na Twitteru od samotného japonského designéra, ale až dosud se tyto zprávy dávaly do souvislosti především s údajnou hororovou epizodickou hrou. A nikoli pokračováním Death Stranding. Mohlo jít tedy o nějaký spin-off z tohoto světa? A jde stále o tu stejnou hru, kterou měl později převzít Microsoft a dnes vzniká pro Game Pass? Je to tajuplný projekt známý jako Overdose, nebo ještě něco jiného? Nevíme, můžeme jen spekulovat. Už proto, že s jistotou víme, že v Kojima Productions vzniká víc her.

Uložené pozice ze Cyberpunku, co s gamepadem a gesto od Ubisoftu

Situaci samozřejmě glosují i hráči. A mají také nejrůznější přání. Fanoušci Cyberpunku 2077 například apelují na CD Projekt, aby umožnil přenést uložené pozice ze hry na Stadii do jiných verzí přes cloud, na čemž minimálně některým zjevně teď záleží víc než na vracení peněz. Další hráči by si zase přáli, aby Google umožnil připojit gamepad pro Stadii k jiným zařízením. S koncem služby se z něj stane v podstatě bezcenný kus techniky. Artefakt bez praktického využití. Hráči ale doufají, že by jej mohli díky Wi-Fi a Bluetooth v budoucnu připojit alespoň k PC, když ne ke konzolím. Žádají po Googlu update firmwaru, anebo alespoň jeho otevření, aby si komunita mohla poradit sama.

Ubisoft se snaží fanouškům Stadie vyjít vstříc proaktivně a oznámil, že jeho hry, které vlastní pro Stadii, převede bezplatně na PC verze. Na řešení zatím francouzský gigant pracuje, ale je to hezké gesto. Podle vyjádření zástupce firmy chce navíc Ubisoft dál podporovat cloudové streamovací služby, i když se Stadií to nevyšlo. Později se ozvali také vývojáři ze studií Bungie a IO Interactive s tím, že zkoumají, jak přenést účty z Destiny 2, respektive Hitmana na další platformy.

Pokud jde o popularitu a dosah samotné Stadie, fanoušci Destiny třeba vypíchli statistiku, že Destiny 2 na Stadii hraje víc lidí než Halo Infinite na Steamu.

Nahlásit chybu v článku

3

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru