Kickstarter zrušil kampaň na ambiciózní klon GTA

Kickstarter zrušil kampaň na ambiciózní klon GTA

Pochybná hra RAW překonala cílovou částku, podle Kickstarteru to ale zřejmě bylo málo

16. 7. 2019

Uhodněte hru: Hráči jsou obyvateli ostrovního státu. Hra nabízí spoustu prvků a způsobů hraní. Můžete si koupit půdu, stavět domy, nechat se zaměstnat nebo si rozjet vlastní podnikání v téměř jakémkoliv oboru. Mohou se z vás ale stát i kriminálníci, nebo se můžete jen tak poflakovat kolem s přáteli… Máte to? Ne, GTA Online to není. Takhle zní anotace projektu RAW, který se v polovině června objevil na Kickstarteru a sliboval komplexní online záležitost, ve které můžete (a také musíte) dělat úplně všechno, abyste vybudovali funkční společnost. Název hry odkazuje na syrový start, tedy že server začne doslova na zelené louce, na které nejprve musí vyrůst město a začít fungovat i ty nejzákladnější věci, jako je distribuce elektřiny, pitné vody, potravin a posléze i další specializovanější odvětví. Popis hry na Kickstarteru, kde chtěli 2 neznámí vývojáři ze studia Killerwhale v německém Fürthu vybrat necelých 80 000 dolarů, je vyčerpávající a po jeho přečtení skutečně nabudete dojmu, že se před vámi otevírá hra desetiletí. I přes to, ale trefněji – právě proto – byl projekt ze strany Kickstarteru v posledním dni kampaně zrušen, bez ohledu na to, že nadšení fanoušci poslali vývojářům téměř 200 000 dolarů a těšili se z odemknutých milníků.

Logicky se tedy nabízí otázka, proč k ukončení kampaně došlo a nutno přiznat, že vysvětlení bez hlubšího kontextu zní, jako kdyby si vedení Kicstarteru na studio Killerwhale jednoduše zasedlo. „Kickstarter zrušil naší kampaň. Nikdo nás ale o ničem nevaroval. Prostě kampaň ukončili a neposkytli žádné skutečné důvody. […] Je velmi podezřelé, že tak učinili 24 hodin před skončením, nerozumíme prostě, proč čekali až do úplného konce,“ píší vývojáři na Discordu a skutečně se zdá, že zrušení není nijak opodstatněno. V generické zprávě se totiž uvádí hned několik možných důvodů, proč Kickstarter přistoupil k tak razantnímu kroku a na zprávu nelze žádným efektivním způsobem odpovědět. „Hlubší pohled na vaší kampaň odhalil jedno nebo více porušení pravidel: 1) Tvůrce [kampaně] vystupoval jako nezávislá osoba a [nepřiznaně] vyjadřoval podporu projektu v komentářích. 2) Vystupování pod jinou identitou, nebo její falšování. 3) Nejasné nebo chybějící fakta o kampani nebo jejím autorovi,“ vysvětluje Kickstarter, nicméně stále nemusí být jasno, kde se stala chyba.

V případě Killerwhale se o žádném vydavateli nemluví a vývojáři navíc otevřeně přiznali, že po Kickstarteru by přišlo hned několik dalších crowdfundingových kampaní.

Při bližším zkoumání kampaně ale na problém narazíte ve chvíli, kdy se podíváte do sekce často kladených otázek, kde se vcelku přirozeně řeší i budoucí financování. Není totiž nezvyklé, že si vývojáři chodí na Kickstarter pro finance na dokončení prototypu, mají-li už předjednanou spolupráci s vydavatelem, případně zjišťují, jaký je o projekt zájem. V případě Killerwhale se ale o vydavateli nemluví a vývojáři navíc otevřeně přiznali, že po Kickstarteru by přišlo hned několik dalších crowdfundingových kampaní, aby se postupně dostali na částku 300 000 dolarů, odpovídající předběžnému rozpočtu. Jenže zmiňovat, že se chystají další vlny kampaní, je v přímém rozporu s pravidly Kickstarteru, který nabádá, aby vývojáři nastavovali finanční cíl realisticky, a právě to s největší pravděpodobností zlomilo Killerwhale vaz. Jistě, dá se namítnout, že například Kingdom Come: Deliverance vybíralo peníze od fanoušků i po kampani na Kickstarteru, jenže tento fakt nebyl nijak akcentován, cílová částka byla mnohem vyšší a z prověřené minulosti šlo bezpečněji usoudit, jestli má projekt šanci na úspěch, či nikoliv.

RAW přitom nemusí být podvod v pravém slova smyslu – pořád můžeme být v naději, že si jen partička Němců žije svůj sen, nicméně i další incidenty poukazují na to, že si – když nic jiného – ukousli až příliš velké sousto. Na YouTube se například objevilo video, které detailně popisuje, že Killerwhale ve velkém používá již vytvořené assety pro Unity, které navíc není možné využít pro otevřená MMO, kterým má/mělo RAW být. Webová prezentace Killerwhale navíc nějakou dobu neobsahovala německým zákonem vyžadované údaje o provozovateli, včetně daňového identifikačního čísla a dalších náležitostí. Hráči pak v komentářích na Kickstarteru, Redditu i pod články na jiných herních webech neustále opakují, že hra je až příliš dobrá na to, aby to všechno mohla být pravda, takže i z tohoto důvodu měli mnozí z nich nahlašovat přímo na Kickstarteru závadnost kampaně, což vedlo k jejímu předčasnému ukončení.

Vývojáři z Killerwhale se ale podle svých slov nevzdávají – dušují se, že jejich hra není žádný podvod, vysvětlují, že na ní pracují už dva roky, že stihli dokončit řadu mechanismů, včetně multiplayeru, a plánují hru vydat v příštím roce. Nyní, když nevyšel Kickstarter, chtějí vyzkoušet jiné platformy, máme však obavy, že po medializaci aktuálního problému už jim nikdo náruč neotevře. A jak padlo výše, můžeme si pořád v dobré víře myslet, že RAW bude skutečně tou hrou, kterou vývojáři popisují, ochrana uživatelů je ale pro Kickstarter prioritou a jejich kroku se nelze divit.

Nahlásit chybu v článku

5

Napsat komentář

Další články
Nahoru