DayZ, Bohemia Interactive, Je vývoj českého survival DayZ doopravdy u konce?

Je vývoj českého survival DayZ doopravdy u konce?

Hra opouští early access po necelých šesti letech od svého oznámení

14. 12. 2018
Název: DayZ Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , Žánr: , , Datum vydání: 13. 12. 2018

Uběhlo přesně 2082 dní od momentu, kdy dal designér Dean Hall světu vědět, že se coby čerstvý zaměstnanec Bohemia Interactive přesouvá od vývoje modifikace DayZ pro Armu 2 k její plnohodnotné a samostatně stojící verzi. Málokdo si to dnes při ohlédnutí do historie uvědomí, ale DayZ bylo v té době celosvětovým hitem. Tři měsíce od svého uvedení mělo DayZ na svém kontě zaregistrovaný milion hráčů a největší herní servery nešetřily superlativy. PC Gamer vyhlásil DayZ modifikací roku 2012, IGN hovořilo v srpnu téhož roku o tom, že je DayZ momentálně nejpopulárnější PC hrou, a na konferenci GDC získalo DayZ ocenění v kategorii online inovace. Bylo tedy zcela pochopitelné, že Dean Hall označil zahájení prací na samostatném DayZ za splněný sen, nejspíš by ale mluvil jinak, kdyby tušil, jak dlouhou se z tohoto snu bude celá Bohemka probouzet.

I když nelze rozporovat, že kolem hry pořád existovala aktivní komunita, mnoho hráčů na DayZ postupně zanevřelo.

Nemá smysl předstírat, že byl vývoj DayZ bezproblémový. Ať už se bavíme o necelých šesti letech, které uběhly od jeho oznámení, o odchodu Deana Halla z Bohemia Interactive na konci roku 2014 nebo o vlastním obsahu či výkonu hry. Tyhle záležitosti reputaci hry rozhodně neprospěly, stejně jako další podobné tituly, ať už z ranku survival, nebo battle royale her, které postupně ukrajovaly z popularity DayZ. A i když nelze rozporovat, že kolem hry pořád existovala aktivní komunita, mnoho hráčů na DayZ postupně zanevřelo. Vývoj ale i přes všechny problémy běžel dál, minulý měsíc jsme se dočkali vydání betaverze a 13. prosince v sedm hodin večer došlo na něco, čemu už skeptici přestávali věřit – DayZ konečně opustilo program předběžného přístupu.

Pokud jste hráli DayZ pravidelně, je pro vás vydání verze 1.0 pouze určitou formalitou. Ty největší změny proběhly ve zmiňované betaverzi – došlo na velké zásahy do enginu, přibyla stavba základen, zlepšila se umělá inteligence, jízdní model vozidel a hráčům bylo umožněno zakládat vlastní servery, případně se pustit do modování. Podoba a funkčnost hry se tedy od předchozí verze 0.62 dramaticky proměnila, hráči si nicméně pořád stěžovali na plejádu bugů a špatnou optimalizaci, která jim zabraňovala v tom, aby si mohli hru plnohodnotně vychutnat. A podle dosavadních reakcí hráčů na Steamu se na aktuálním stavu nic zásadního nemění. Hodnocení je převážně negativní a hráči zpochybňují, zda fakticky jde o verzi 1.0, vzhledem k tomu, jak málo se liší od verze předchozí a nakolik postrádá stabilitu, již zmiňovanou optimalizaci a také obsah.

Dejte DayZ čas, nevzdávejte to příliš brzy a využijte volného víkendu co nejvíce. – Eugen Harton, vedoucí producent

Vývojáři naproti tomu vysvětlují, že vývoj DayZ nekončí a hra bude i nadále dostávat potřebné updaty, kterých bylo v dlouhé historii vývoje vypuštěno neuvěřitelných 1300. Zároveň děkují hráčům za veškerou přízeň a plánují oslavy pěti let od zahájení předběžného přístupu, které vypuknou 16. prosince a doprovodí je živé vysílání s ukázkou hry a rozebíráním okolností kolem vydání PC verze 1.0 a budoucnosti verze pro Xbox One. Souběžně s tím se v Bohemia Interactive rozhodli, že během nadcházejícího víkendu umožní komukoliv, vyzkoušet si DayZ zcela zdarma v plné verzi, a to až do večerních hodin 17. prosince. Vedoucí producent DayZ Eugen Harton hráčům v závěru radí, aby dali DayZ čas, nevzdávali to příliš brzy a využili volného víkendu co nejvíce: „DayZ může být ze začátku obtížna hra, ale vzhledem k tomu, že se odehrává v obrovském otevřeném světě, je jen na vás a ostatních hráčích, jak zábavnou si ji uděláte,“ uzavírá.

Nahlásit chybu v článku

8

Napsat komentář

Další články
Nahoru