Ghost of Tsushima, Sony Interactive Entertainment, Japonštinu v Ghost of Tsushima trápí technické provedení

Japonštinu v Ghost of Tsushima trápí technické provedení

Hra vznikala v angličtině, nejvíc je to znát na synchronizaci rtů. Výsledek uvidíme v červnu

Zdroj: Sucker Punch / Sony
6. 3. 2020
Název: Ghost of Tsushima Vývojář: Vydavatel: Platformy: , Žánr:
Datum vydání:
17. 7. 2020
16. 5. 2024 (PC)

Necelý měsíc po vydání The Last of Us Part II se hráči na PlayStationu 4 dočkají i poslední velké exkluzivity, která symbolicky završí cyklus současné generace. Vývojáři ze studia Sucker Punch totiž včera v podvečer zveřejnili nový trailer ze hry Ghost of Tsushima, na jehož konci svítí datum 26. června 2020. Po více než šestiletém vývoji, předlouhém čekání a příslibu, že by hra měla vyjít letos v létě, tak můžeme konečně zakroužkovat konkrétní den v kalendáři a těšit se na příběh samuraje Džina Sakaje, který se na ostrově Cušima vzepře mongolské invazi. Bez ohledu na význam této informace by však bylo škoda přehlédnout další zajímavé detaily, vycházející jednak z obou jazykových verzí nového příběhového traileru a jednak z doprovodné zprávy o chystaných speciálních edicích, ve kterých bude hra na konci června k dispozici.

Začněme od konce, tedy od jednotlivých verzí balení, které si už navíc můžete začít u vybraných prodejců předobjednávat. Standardní edice, v českých obchodech nabízená za 1699 Kč, přinese v digitální verzi coby předobjednávkové bonusy část herního soundtracku, stylizované dynamické pozadí pro menu konzole a profilový obrázek s hlavním hrdinou pro použití v ekosystému PlayStation Network. Sáhnete-li po dražší, tedy Digital Deluxe edici za 2099 Kč, týkaly by se vás jednak vyjmenované bonusy a dále speciální skin a výbava pro Džina i jeho koně přímo ve hře, talenty pro vylepšení Džinových schopností, digitální artbook, komentář Nate Fox k historickému pozadí hry a další dynamické pozadí do menu konzole. Pokud byste chtěli vlastnit fyzickou kopii, k dispozici je speciální edice se steelbookem a podobnými bonusy, dostupnost však české obchody nedokážou ověřit. To se nakonec týká i sběratelské edice, jejíž cena je nastavena na 169 dolarů a nejvýraznějšími bonusy jsou replika Džinovy masky, válečná zástava sašimono a látková mapa ostrova Cušima. Samozřejmostí je pak fyzický artbook, steelbook a všechny digitální bonusy, dostupné skrze voucher. Ke všem edicím zveřejnili vývojáři podrobné obrázky s popisem i náhledem jednotlivých produktů, jen ještě jednou upozorňujeme, že dostupnost bývá v České republice velmi problematická a nákupu ze zahraničí se zřejmě nevyhnete.

Teď už ale pojďme k informacím, vycházejícím z nového videa. Jak už padlo výše, jedná se o příběhový trailer, který sice neodhaluje nic zásadně nového, ale poskytuje pohled na náladu a atmosféru, která na ostrově Cušima v roce 1274 kvůli mongolské invazi nastala. Jak je během videa patrné, Džin se setká tváří v tvář s tehdejším vládcem Mongolské říše Kublaj-chánem a odmítne přesvědčovat obyvatelstvo ostrova, aby se k Mongolům přidalo. Neznáme sice detaily Džinova útěku, svou misi nicméně popisuje ve videu poměrně otevřen: „Chán si zaslouží trpět.“ Věta padne v rozhovoru s Džinovým strýcem a správcem Cušimy Šimurou, který nabádá svého synovce, aby v boji nezapomínal na čest. Ten mu ovšem odvětí, že čest zemřela na pláži, a jak víme z předchozích videí a informací od vývojářů, uchýlí se bez skrupulí k záškodnické válce. Důležité je nicméně připomenout, že podle historiků je dnešní pohled na samuraje značně zkreslený a že si čest vysvětlujeme jinak, než jak byla chápána v období feudálního Japonska.

Samurajové se v boji pochopitelně uchylovali ke špionáži a nejrůznějším lstem, aby dál jednali v zájmu nejvyšší cti – tedy sloužit svému pánovi.

Na tuto skutečnost upozorňuje například jeden ze zapálených fanoušků hry, vystupující pod přezdívkou ImmortalThunderGod na Redditu. Už několikrát uváděl konkrétní body z videí a rozhovorů na pravou míru, a i tentokrát nabízí ve svém obsáhlém příspěvku zajímavý exkurz do minulosti. Část dialogu mezi Šimurou a Džinem z historického hlediska zcela popírá a uvádí, že vrcholem samurajské cti bylo sloužit svému pánovi. To pak samozřejmě zahrnovalo i rozkazy, které by se z dnešního pohledu zdály barbarské, jako popravení civilního obyvatelstva či vypálení sýpek s lidmi uvnitř. Samurajové se pak v boji pochopitelně uchylovali ke špionáži a nejrůznějším lstem, aby dál jednali v zájmu nejvyšší cti – sloužit. ImmortalThunderGod se odkazuje na řadu historických publikací od Karla F. Fridaye či Thomase Donalda Conlana, stejně jako na několik populárně naučných videí na YouTube, pojednávajících o cti a způsobech boje samurajů. Na druhou stranu ale přiznává, že se vývojáři pravděpodobně sami snaží o uvedení věcí na pravou míru a je zřejmé, že se pokusí o narušení současné, značně zromantizované představy.

Poslední věc, kterou nové video odhaluje v plné nahotě, je úroveň dabingu a atmosféra obou jazykových verzí. Nesmíme zapomínat na to, že Ghost of Tsushima je hrou vznikající v americkém studiu a primárním jazykem je angličtina. Ta byla použitá i během nahrávání cut-scén za pomoci tzv. performance capture, který kromě pohybů snímá i obličeje herců. Odtud proto pramení výrazný nesoulad synchronizace rtů a pronášených slov, podíváte-li se na japonskou verzi traileru. Bez ohledu na kvalitu dabingu – hlavnímu hrdinovi propůjčil svůj hlas Kazuja Nakaj s desítkami seriálů, filmů i her na svém dabérském kontě – proto nepůsobí japonská verze úplně správně, byť dodává hře původní atmosféru a patrný je i rozdíl v pojetí samotných dialogů. V porovnání s hollywoodskou angličtinou zní japonština divadelněji a nedivili bychom se, kdyby se i přes technické nedostatky stala u řady hráčů preferovanější variantou. Našince nakonec může jenom těšit, že Ghost of Tsushima vyjde s českými titulky, a pokud už je má člověk číst, provedení japonského dabingu by nemuselo být na škodu.

Nahlásit chybu v článku

4

Napsat komentář

Další články
Nahoru