Jak česká herní studia čelí koronaviru

Jak česká herní studia čelí koronaviru

Vývojáři z Warhorse, SCS i Amanity se úspěšně přizpůsobují karanténě. Pomáhají i ostatním

Zdroj: Warhorse Studios
25. 3. 2020

Každý den sledujeme informace ze zahraničí, jak nemoc COVID-19 ovlivňuje kromě jiného svět videoher. Ruší a odkládají se výstavy, veletrhy, konference i turnaje, zpožďují se hry, spekuluje se o odkladu nových konzolí a dalších dopadech na herní průmysl. Jaká je ale situace v herním odvětví v Česku? Oslovili jsme největší tuzemská herní studia, abychom zjistili, jak je aktuální opatření ovlivňují. U většiny se ve větší či menší míře projevila a jejich zaměstnanci byli nucení přizpůsobit se nutným omezením. Vývojáři ale nadále pracují na svých projektech a otázkou tak zůstává, jak dlouho mimořádná situace potrvá, zda autory zbrzdí a jak vstoupí do jejich dlouhodobých plánů.

Vývojáři pražského studia SCS Software, kteří stojí za simulátory trucků celou situaci pečlivě sledují už několik týdnů a už při zhoršení situace v Itálii se začali připravovat na odlišný způsob práce, pokud by byl třeba. “Následně jsme si udělali zkušební den celofiremního home office, který jsme si pak vyhodnotili s lídry jednotlivých týmů,”prozradil nám Daniel Němec ze studia SCS Software. “Když se pak v Česku objevili první potvrzení nakažení, spustili jsme ihned náš krizový plán, tedy celofiremní home office,” doplnil s tím, že během dvou dnů byla firma s více než 160 lidmi schopná přesouvat zaměstnance na práci z domova.

„Trochu připravujeme naše fanoušky na to, že kvůli těmto okolnostem budeme možná muset některé termíny vydání posunout.“

“Většina zaměstnanců má doma kvalitní hardware i internet na to, aby mohli pracovat na dálku. Díky tomu, že firma dlouhodobě umožňuje občasnou práci z domova, je i spousta členů zvyklá a připravená,” prozradil Daniel Němec s tím, že logistiku měli zvládnutou a posílili servery kvůli většímu náporu. Kdo potřeboval, mohl si domů půjčit vybavení z kanceláře, které nechal tým rozvézt po jednotlivých lidech. “Nyní jsme druhý týden celá firma na home office. Do kanceláří jezdí jen občas pár jednotlivců,” vysvětlil.

Neobejde se to ale potenciálně bez možných následků. “Trochu připravujeme naše fanoušky na to, že kvůli těmto okolnostem budeme možná muset některé termíny vydání posunout. Výhodou v naší situaci je, že jsme zvyklí dlouhodobě nezveřejňovat data vydání, takže máme jakousi flexibilitu v tomto směru. I když komunita je naučena, že zpravidla nějaké DLC přichází na začátku léta, další pak ke konci roku,” upřesnil Daniel Němec. “Uvidíme, jak naše stávající situace a především pak světová situace ohledně pandemie, naše fungování ovlivní a jak se to projeví,” naznačil dál.

Celé studio teď víceméně pracuje z domova a využívá komunikační platformu Discord, kterou znáte i z Vortexu. “Tady provádíme pravidelné meetingy stejně tak, jako kdybychom seděli v zasedačce v kancelářích, jen je každý doma. Sdílíme si obrazovky, snažíme se komunikovat prostřednictvím mailu, přes firemní textový chat, hlasem i videem,” doplnil. Podle Daniela Němce je ještě brzy na to dělat závěry, ale zatím se k němu nedostala informace, že by některý tým měl s přizpůsobením větší potíže. Problémy studio zatím nemá ani s výkonností, každý se snaží ukázat, jaký kus práce na dálku odvedl.

Paradoxně v něčem může být alespoň v omezené míře tento způsob práce i efektivnější, myslí si Daniel Němec. Místo některých porad se dílčí věci rychleji vyřeší mailem. “Na druhou stranu nevýhodu vidím často v tom, že přesun dat je zdlouhavý, občasné výpadky internetu jednotlivých kolegů nepříjemné a někdy je problém slovem či prostřednictvím sdílené obrazovky přesně vysvětlit, co má člověk na mysli,” vyjmenovává Daniel Němec. Složitější může být také sejít se v jednu chvíli před obrazovkou a domluvit se na on-line schůzce ve srovnání s možností svolat kolegy osobně.

„Zatím jsme se nesetkali s nikým, kdo by se konferenčních hovorů účastnil jen ve spodním prádle.“

Nastalé situaci a složitým okolnostem se samozřejmě muselo přizpůsobit i studio Warhorse stojící za hrou Kingdom Come: Deliverance. “Náročné časy vyžadují příslušná opatření. Proto jsme skoro celé studio přesunuli na home office,” uvedl mluvčí týmu Tobias Stolz-Zwilling. “Samozřejmě to byl obtížný úkol z hlediska IT a infrastruktury, ale jsme hrdí na to, že celý tým udělal vše pro to, aby se to povedlo,” doplnil. Aby se zaměstnancům lépe pracovalo, využívají VPN, vzdálenou plochu a podobně jako v SCS Software přesunuli i některý hardware.

“Musíme říct, že jsme dosáhli stavu, kdy jsme schopní pracovat skoro jako normálně. Zatím jsme se nesetkali s nikým, kdo by se konferenčních hovorů účastnil jen ve spodním prádle,” směje se Tobias Stolz-Zwilling. O dobré kondici firmy svědčí i to, že také v těchto těžkých časech stále nabírá nové zaměstnance. “To je také dobrý signál pro celý tým, že tohle není konec světa,” dodal.

Amanita je na práci z domova zvyklá

Odlišná situace než v SCS a Warhorse panuje ve studiu Amanita Design. I když se jedná o světoznámou společnost, která má na kontě hity jako Machinarium, Chuchel nebo Pilgrims, na práci na dálku a z domova jsou autoři zvyklí. “Současná situace se nás naštěstí moc netýká, protože i bez karantény pracuje většina lidí v našem studiu z domu,” vysvětlil zakladatel studia Jakub Dvorský. “Pro většinu z nás je to trochu náročnější na nervy kvůli dětem, které se nudí doma a skáčou nám po hlavě, ale žádné zdržení to asi nezpůsobí,” dodal optimisticky. Sám přitom z Prahy odjel na chalupu, kde se podle svých slov místo vymýšlení nové hry věnuje spíš vyvážení suti a omlacování starých omítek.

Česká studia ale nemyslí jen na sebe. Neřeší jen to, jak si poradit sama a jak usnadnit práci svým zaměstnancům, ale také jak pomoci i ostatním. Už před časem jsme psali, že Warhorse přispěli na veřejnou sbírku GDC Relief Fund určenou na podporu nezávislých vývojářů. Tuto skutečnost připomněl i Tobias Stolz-Zwilling a zmínil ještě podporu akce Stay Safe! Jam.

„Snažíme se využít různé formy k tomu, abychom vyjádřili poděkování i těmto hrdinům za volantem.“

Pomáhají také SCS Software. “Snažíme se podporovat a směrovat naši komunitu k tomu, aby hráči zůstali doma, a pomohli tak snižování šíření viru,” uvedl Daniel Němec s tím, že hry mohou velmi přispět ke zpříjemnění domácí karantény. Tým prý rychle upravil plány na nejbližší týdny a snaží se co nejdříve připravit nějaký speciální on-line event ve svých truckových simulátorech, který by hráčům přinesl nějakou přidanou hodnotu a formu zábavy, a tedy další důvod zůstat doma. “Zároveň tímto eventem chceme vyjádřit poděkování všem, kteří s virem bojují v předních liniích,” doplnil Daniel Němec s tím, že to se týká i kamioňáků.

Studio přemýšlí rovněž nad dalšími způsoby, jak přispět k boji se zákeřným onemocněním. Ve hře jsou také nejrůznější soutěže. SCS chtějí všemi těmito prostředky upozornit na práci, kterou řidiči kamionů v těchto dnech odvádějí a jak také pomáhají, aby se svět nezastavil. “Snažíme se využít různé formy k tomu, abychom vyjádřili poděkování i těmto hrdinům za volantem,” dodal Daniel Němec s tím, že samozřejmě nezapomínají na zdravotníky, záchranáře, hasiče a další profese.

Oslovili jsme i další studia a vývojáře. Nejen velké společnosti, ale i menší a nezávislé týmy. Pokud získáme další zajímavá vyjádření, zaměříme se v dalším tématu třeba právě na to, jak karanténa ovlivňuje jednotlivé vývojáře.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru