Hra podle filmu Bouřlivé dny byla objevena po 30 letech

Hra podle filmu Bouřlivé dny byla objevena po 30 letech

Nalezli ji herní archivátoři. Data byla rozdělena na čtyřiceti disketách, teď jsou kompletní

Zdroj: Chris Oberth
2. 6. 2020

Příběhy starých, zapomenutých, náhodně objevených a mnohdy také nevydaných her neberou konce. Jen za uplynulý rok a půl jsme psali o ztraceném SimCity pro NES, tajuplné hře o Čachtické paní, nikdy nevydané akci s Tomem a Jerrym nebo o Quadronu pro ZX Spectrum, který se svého uvedení dočkal až po dlouhých třiceti letech. Nově k nim můžeme připojit také Days of Thunder, hru vývojáře Chrise Obertha, která koncem osmdesátých let vznikala na základě licence stejnojmenného filmu s Tomem Cruisem, u nás známého jako Bouřlivé dny, a která byla z neznámých důvodů zrušena. A i když historie zná hru Days of Thunder ze stejného období a prostředí NASCAR, dokonce vydanou společností Mindscape, se kterou původně jednal i Oberth, až po třech dekádách se díky iniciativě Video Game History Foundation dozvídáme celý příběh i s příjemným bonusem. Digitálním restauratérům se totiž podařilo Oberthovo téměř dokončené dílo poskládat dohromady.

Historka bohužel začíná smutně, smrtí Chrise Obertha v roce 2012. Vývojář, který se podepsal pod nespočet her v průběhu sedmdesátých a osmdesátých let odešel před dovršením šedesátky a nechal za sebou tituly jako Anteater, Ardy the Aardvark, Winter Games nebo port legendárního Out Runu pro Commodore 64. Jeho rodina pak věnovala digitální pozůstalosti včetně krabic s disketami a sadou starých počítačů zmiňované nadaci Video Game History Foundation, která je přebrala za účelem archivace a vytvoření důstojné digitální vzpomínky. Jak ale informuje Polygon, jeden z členů nadace Frank Cifaldi objevil mezi disketami jednu, která na sobě měla štítek Nintendo Hot Rad Taxi Final. Cifaldimu to samozřejmě nedalo a pomalu začal rozplétat záhadu, na jejímž konci stojí závodní hra Days of Thunder.

Oba členové nadace se shodují, že procházet zdrojovým kódem je jako číst v zajímavém deníku, jenž mnohé vypovídá nejen o samotném programu, ale také o způsobu práce toho, kdo ho kódoval.

Jak se však záhy ukázalo, data rozpracovaného a do té doby nezveřejněného projektu, byla umístěna na přibližně 40 dalších disketách, zaznamenávajících práci několika let. Cifaldi si proto vzal na pomoc softwarového inženýra Riche Whitehouse, který následně pomohl i s opětovným spojením mezi disketami rozdělených a navíc ještě zaheslovaných souborů. Práce podle Whitehouse zabrala dva týdny a několik nocí, po kterých získaná data dával dohromady. Oba členové nadace se shodují, že procházet zdrojovým kódem je jako číst v zajímavém deníku, jenž mnohé vypovídá nejen o samotném programu, ale také o způsobu práce toho, kdo ho kódoval. „Můžete tam vidět technická rozhodnutí a různé kompromisy. Jsou tam zachycené problémy a věci, které vývojář zkoušel a nefungovaly, případně na jejich realizaci nedošlo kvůli technickým či finančním omezením,“ říká Whitehouse. I z toho důvodu se proto Video Game History Foundation rozhodla, že celý zdrojový kód umístí se svolením rodiny na Github a vyzve fanoušky, aby ho prošli a pokusili se v něm najít další zajímavé odkazy na práci Chrise Obertha. Není to přitom jediný způsob, jak bude možné hru získat – Video Game History Foundation se totiž spojila i s komunitou This Room Is An Illusion a společně chystají výrobu malého množství fyzických kopií pro NES.

Co se týče samotné hry, Days of Thunder je poměrně jednoduchou závodní hrou, v níž osedláte vůz NASCAR a bojujete na několika okruzích o vítězství. Zajímavé je, že zatímco kvalifikace probíhá pohledem z kokpitu vozu a snaží se o podobné ztvárnění jako tituly typu Test Drive nebo Street Rod, závod už hráči sledují shora. Hře nechybí ani krátká minihra během zastávky v boxech, kdy musí vyměnit kola a natankovat palivo. Zajímavé rovněž je, postavit Oberthovo dílo vedle hry, na které po něm pracovali vývojáři z Beam Software. Jejich Days of Thunder uplatňuje pro změnu chase kameru, tedy third person zobrazení s pseudo trojrozměrnou grafikou. A co je ještě zajímavější, také jejich hra má minihru v boxech. Podle tohoto pamětihodného záznamu od youtubera s přezdívkou filmnstuff se ale nejedná o nic, co byste měli považovat za zábavu. Namísto jednoduché výměny kol a tankování musíte manuálně zastat práci pětice mechaniků pomocí ne zrovna responzivního a intuitivního ovládání. Na pohled ale vypadá hra o poznání lépe, což byl možná důvod, proč vydavatel nakonec Oberthovu verzi zrušil.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru