Hitman 2

Agent 47 se vrací ve skvělé kondici

Zdroj: IO Interactive
16. 11. 2018
Název hry: Hitman 2 Vývojář: Vydavatel: Datum vydání: 13. 11. 2018 Platformy: , , Recenzovaná verze: PlayStation 4 Žánr:

Hitman od dánského studia IO Interactive se vrací. A nutno podotknout hned zkraje, že agent 47 je ve skvělé kondici. Navzdory všeobecnému přesvědčení, že novodobý druhý díl navazující na epizodický reboot z roku 2016 neudělá žádnou velkou díru do světa, vyklubalo se z něj jedno z nejpříjemnějších překvapení této sezóny. Jeho kvality přitom ocení nejen dlouholetí fanoušci, kteří se především obávali o další osud značky, ale i úplní nováčci, jimž nabízí holohlavý zabiják s čárovým kódem na zátylku často a ochotně pomocnou ruku, aniž by se ale současně zpronevěřil svým tradičním kořenům.

Stealth akce pro PC, PS4 a Xbox One sice změnila vydavatele i obchodní model, jinak svou povahou a strukturou ale nezaměnitelně připomíná druhou sezónu dobrodružství, které odstartovalo před dvěma lety. Tentokrát je výsledkem ucelený balíček, který se nesnaží o žádnou nestandardní distribuci a nabízí obsah, jaký byste očekávali od plnohodnotné tradiční hry. Autoři se nicméně ani nesnaží zastírat skutečnost, že Hitman 2 stojí na stejných základech jako minulá hra a pokud jde o inovace a změny, novými prvky pokračování spíše šetří. Není to však nutně na škodu. Zatímco v případě jiných titulů si hráči právem mohou stěžovat na to, že vývojáři často nabízí jen víc téhož, v tomto případě je to přesně to, co novince svědčí. Namísto poněkud jalové snahy přijít s nějakou revolucí u tak rozvětvené série, která debutovala už v roce 2000, zaměřili se autoři zcela správně s využitím osvědčených mechanismů a technologie na navržení co možná nejzajímavějších misí a scénářů a vyladění celkového zážitku. Výsledkem je trefa do černého.

Příběh navazuje na události Hitmana z roku 2016, ale rozhodně není nutné jej znát k tomu, abyste si hru užili. Což je dáno jednak tím, že podle mě tato sága vždy lépe fungovala jako série izolovaných misí a kontraktů než klasická kampaň, ale důvodem je rozhodně i skutečnost, že scénář představuje jednu z mála kritických slabin novinky. Nezáživná zápletka připomíná odmítnutý nástřel nějaké laciné bondovky, která se snaží nahustit do jediné hry motivy a prvky z nejrůznějších špionážních thrillerů a akčních filmů. Vyprávění bohužel nepodrží ani minimalistické a relativně zdlouhavé animace mezi jednotlivými misemi, které působí hodně laciným dojmem a vy jste co chvíli v pokušení je přeskočit, protože ta pravá zábava na vás čeká až v jedné ze šesti velkorysých misí, které vás vezmou do šesti atraktivních lokací. Agent 47 se tentokrát vypraví na novozélandskou pláž s luxusní residencí, na závodní okruh v Miami, do kolumbijské divočiny, do přelidnění indické Bombaje, na předměstí ve Vermontu a tajuplný ostrov Sgàil. Prostředí jsou přitom tak variabilní, jak si lze jen přát. Liší se nejen svou atmosférou, architekturou a celkovou stylizací, ale i povahou.

Zatímco honosný plážový dům je izolovaný od okolního světa a jeho skromnější rozsah fungující i jako tutoriál spíše naznačuje budoucí potenciál, následně se s každou další misí můžete těšit na zcela unikátní zážitek. Úplně jinak se budete cítit a chovat na závodišti plném diváků v prosluněný den. Jiné podmínky i možnosti skýtá jihoamerická džungle, kde je sice méně nepohodlných svědků, ale zase musí Hitman opustit své obvyklé působiště a přizpůsobit se podmínkám, které lépe vyhovují jeho kolegovi Samu Fisherovi z konkurenční série Splinter Cell nebo koneckonců i archeoložce Laře Croft v rámci rebootové série Tomb Raider. Digitální Bombaj skutečně působí jako mnohovrstevnatá a dýchající metropole pulzující životem a v kontrastu k ní stojí zdánlivě poklidné americké předměstí, které navzdory skromnější rozloze není o nic méně komplexní. Ostrov Sgàil se svým honosným historickým sídlem vystavěným na skále, kterou bičují ledové vody, pak kromě jiného připomene třeba epizodickou detektivní sérii The Council. Navíc si v mnoha případech vzpomenete také na dřívější dobrodružství, protože svým způsobem minimálně část map připomíná některé z nejlepších a nejoblíbenějších levelů ze starších her.

Hitman 2 je extrémně efektivní v tom, jak nevídaným způsobem podporuje znovuhratelnost.

Každé prostředí si žádá jiný přístup a jiné vybavení. Mise jsou mnohem zajímavější než posledně a představují nefalšovaná virtuální hřiště, která jsou plná příležitostí a možností. Ať už je úroveň malá, nebo velká, přetéká interaktivními prvky a je od A do Z navržena tak, abyste v rámci ní mohli téměř neomezeně experimentovat. Takhle má vypadat správný sandbox. Autoři chytře hráče designem úrovní podporují v kreativitě a činí opakované průchody neobyčejně variabilní. Hitman 2 je extrémně efektivní v tom, jak nevídaným způsobem podporuje znovuhratelnost. Už při vaší premiéře vás vývojáři bombardují zjevnými náznaky, co vše můžete zkusit udělat, co využít ve svůj prospěch a jak se nějakým zábavným způsobem zbavit svého cíle. Když přitom váš plán nevyjde, anebo vás jednoduše přestane původní scénář bavit, nic vám nebrání započatou cestu přerušit a zkusit přijít s úplně jiným řešením. Velké zadostiučinění vám přináší, když se vám povede zinscenovat nějakou vraždu tak, aby vypadala jako nehoda v případě, že se pokusíte jít po cestě, kterou vám vytyčil tým, ale snad ještě větší radost budete mít z vlastních nápadů a pokusů, když se vám je podaří realizovat.

Agent 47

Série od dánského studia IO Interactive debutovala v roce 2000 hrou Hitman: Codename 47. Agent 47 se od té doby objevil bezmála desítce titulů, románech i komiksech. Hitman se probojoval rovněž na filmová plátna prostřednictvím dvou nepříliš zdařilých adaptací v letech 2007 a 2015. Kromě velkých her se dočkal i spin-offů Hitman: Sniper Challenge, Hitman Go a Hitman: Sniper.

Po skončení každé mise vás přitom hra doslova zaplaví detailními statistikami, jejichž prostřednictvím zhodnotí váš výkon na mnoha úrovních, spočítá, jaké všechny možnosti jste využili a rovnou vám nabídne pustit se do stejné úrovně znovu a zkusit objevit další způsoby a cestičky. Třeba i s využitím výbavy, kterou si postupně odemykáte, stejně jako nové vstupní body do samotné mise, které definují, jak hra začne. Záleží přitom jen na vás, zda se necháte vést autory za ruku, zda si před misí, či po jejím skončení prohlédnete a necháte odhalit další techniky a unikátní zabití, anebo se spolehnete jen na vlastní důvtip a náhodu. Stejně tak je možné kromě základního nastavení obtížnosti vyladit si na míru další nápovědy, asistence a pomůcky, které titul nabízí. Což jej činí neuvěřitelně přístupným pro nováčky, ale současně by se měl zavděčit také ostříleným veteránům, kteří se klidně mohou zbavit všech berliček, které mají hru usnadnit ostatním a oni by je považovali za neadekvátní ulehčení. To se týká nejen šestého smyslu, který vám odhalí pozici vašich cílů a umožní sledovat další osoby i skrze zdi, ale upravit lze třeba rovněž fungování mikropříběhů, které vás právě po jejich odhalení – a každá mise obsahuje takových hned několik – navedou k některému z mnoha zajímavých a kreativních zabití.

Novinky jako kufřík a fungování zrcadel se přitom promítly i do minulé sezóny, protože dvojka majitelům předchozí hry umožňuje zopakovat si starší mise vylepšené o nové prvky.

Hitman 2 samozřejmě přichází i s několika málo novinkami. Podobně jako Assassin teď nabízí možnost splynout z davem a vyhnout se tak nechtěné pozornosti. Postavy dokážou zpozorovat váš odraz v zrcadle, přepracován byl systém bezpečnostních kamer a jednu z nových asistencí, ale i funkční doplněk představuje také mód Picture in Picture, který vás upozorní nejen právě na to, když vás zachytí nějaká kamera, ale informuje vás třeba i o tom, že sklapla vaše nastražená past, nebo že byla objevena nějaká mrtvola, kterou jste za sebou zanechali. S velkou slávou se vrací i fanoušky milovaný kufřík, který vám umožní nepozorovaně přenášet věci, které by na veřejnosti vzbudily nežádoucí pozornost a podezření. Novinky jako kufřík a fungování zrcadel se přitom promítly i do minulé sezóny, protože dvojka majitelům předchozí hry umožňuje zopakovat si starší mise vylepšené o nové prvky. Bez ohledu na to, že se autoři chválabohu vzdali matoucího epizodického modelu, není vůbec na škodu, že novinka působí jako druhá sezóna. Principy a strukturou snad, nicméně když se zadíváte do obsahu, zjistíte, že je mnohem bohatší už nyní, než předchozí sezóna byla v celé šíři. Kromě původních misí tak Hitman 2 nabízí třeba i mód Sniper Assassin, který dostali už dříve ti, kteří si hru předobjednali. Režim inspirovaný sniperským mobilním spin-offem vás zavede do zatím jediné unikátní alpské lokace, kde je vaším cílem buď v osamocení, anebo v kooperaci zlikvidovat trojici cílů během svatby v horském sídle. I když jde bez dalších map zatím jen o milý bonus, chvályhodné je, že i bez možnosti pohybovat se s agentem 47 působí hratelnost podobně kreativně jako v základní hře.

Další novinkou pak je kompetitivní multiplayerový mód, který je odvážným pokusem přesvědčit fanoušky, že pomalá čistě singlová stealth akce jako Hitman se podobně jako Assassin může pokusit vstoupit do on-line vod. Naneštěstí i když se vývojáři očividně snažili, Ghost Mode zatím úplně nepřesvědčí. Dva hráči se souběžně snaží připravit o život náhodně vybrané cíle v rámci stejného světa, který je však rozdělen na dva paralelní vesmíry, přičemž dění v obou světech se vzájemně neovlivňuje. Chytré je, že hra neuznává zabití, která se neobejdou beze svědků, ale nadpřirozený prvek se k Hitmanovi příliš nehodí a samotný koncept trochu popírá původní myšlenku. I když vás Hitman v singlu občas nutí pracovat pod časovým tlakem, když hrozí, že vám cíl unikne, obvykle jde o pozvolnou a důkladně naplánovanou akci, v níž rychlost plodí zbrklost a ta předznamenává chyby. A chyby vás v Hitmanovi stojí život. V multiplayeru jste naopak za rychlost oceňováni, a jde tak v podstatě o závod, kdo cíl dostihne první, což se snadno změní na sérii neúspěšných pokusů, v nichž oba hráči zmatkují a dopouští se zbytečných a laciných chyb.

A tím výčet aktivit, které hra nabízí, rozhodně nekončí. I druhý díl nabídne kontrakty a časově omezené mise a těšit se můžeme na další rozšiřující obsah, jehož naplánovaní však neznamená, že bychom teď byli o něco ošizeni. Pokud jde o kritiku, kromě slabého, i když notně ukecaného příběhu, si člověk může už tradičně postěžovat na občasné lapsy umělé inteligence a divné reakce NPC. Je to ale hra a to je třeba mít na paměti. Učinit ji nehratelně náročnou by jistě nebyl pro studio problém, ale jde o to vyvážit zážitek tak, aby byl uvěřitelný a přitom zábavný. A to se IO Interactive podle mě povedlo. Častěji vás tak hra a její postavy překvapí spíš mile tím, jak reagují na vaše akce a dění ve světě. I když ano, najdou se i do očí bijící přešlapy. Třeba když po vámi způsobené nehodě na závodišti, při níž zahyne váš cíl, hlasatel na stadionu o chvíli později o cílové osobě referuje, jako by byla stále mezi živými. Nebo když diváci rychle ze šoku ze smrtelné nehody vystřízliví a o chvíli později už zase vesele jásají v ochozech. Nebyl by snad závod ve skutečnosti okamžitě zrušen a dav vytlačen z areálu? Kolikrát vám také projde jako “nehoda” nějaká sice pečlivě naplánovaná vražda, která by se ale jistě normálně neobešla bez povšimnutí a minimálně by vás někdo se smrtí začal spojovat. Třeba když “omylem” odfouknete v kůži filmového technika ze střechy mrakodrapu během natáčení bollywoodského slaďáku jednoho z hlavních aktérů. Hloupé také je, když vám občas hra nedovolí překonat nějakou nízkou překážku, anebo naopak seskočit z římsy, která se zdá být ideální únikovou cestou.

Výsledek je navzdory tomu velmi, ale opravdu velmi dobrý počin. Autoři navrhli skvělé a komplexní mapy, na nichž lze rozehrát neuvěřitelné množství předem připravených i improvizovaných scénářů, k nimž se budete rádi opakovaně vracet ve snaze vytěžit všechny možnosti. Plánovat start, průběh i konec misí včetně bodu, kudy uniknete, je nesmírně uspokojující. Stejně tak nutnost přeplánovat za pochodu váš postup, když se něco zvrtne. Hra nabízí téměř nepřeberné množství převleků, identit a vybavení, ať už jde o předměty denní potřeby anebo smrtící zbraně. Záleží na tom, že Hitman 2 působí jako druhá sezóna, nebo na minimu novinek, když exceluje po obsahové stránce? Náplň rozhoduje a zde jednoznačně novinka překonává počin z roku 2016. Autoři zúročili dlouholeté zkušenosti a i když Hitman zůstává v základu stále stejný, jde o jeden z nejlepších dílů v rámci celé série a je na něm znát, že sklízí vše, co dříve zasel. Bez tohoto dědictví by nikdy nebyla hratelnost tak rafinovaná a scénáře tak propracované. Víc téhož není obvyklý recept na úspěch, ale tentokrát se tato strategie vyplatila. Nehledě na skutečnost, že Sam Fisher si vzal dlouhou dovolenou a Assassin už se svých stealth kořenů z větší části vzdal, takže Agent 47 nemá v tuhle chvíli proti sobě ani žádnou výraznou konkurenci.

Hitman 2

  • pestré a variabilní scénáře
  • podpora kreativních řešení
  • neobyčejná znovuhratelnost
  • základ hry se nijak nezměnil
  • nudný a lacině vyprávěný příběh
Autoři zúročili dlouholeté zkušenosti a i když Hitman zůstává v základu stále stejný, jde o jeden z nejlepších dílů v rámci celé série a je na něm znát, že sklízí vše, co dříve zasel.
8 Verdikt

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Další informace Rozumím