Historie Red Dead Redemption

Co jste možná nevěděli o westernu od Rockstaru

10. 10. 2018
Název: Red Dead Redemption 2 Vývojář: Vydavatel: Datum vydání: 26. 10. 2018 Platformy: , , Žánr:

Už na konci října se konečně pustíme do Red Dead Redemption 2. Netrpělivě očekávané pokračování westernu od Rockstaru patří mezi nejzářivější hvězdy letošní sezóny a všichni fanoušci doufají, že dokáže navázat na úspěch minulého titulu. Úplně první hru ze série Red Dead s podtitulem Revelover jsme si připomněli už před několika měsíci. A tak nezbývá než se podívat na zoubek rovněž přímému předchůdci novinky. Tím je hra Red Dead Redemption od studia Rockstar San Diego, která vyšla v květnu 2010 a nade vší pochybnost jednou provždy vyvrátila mýtus, že western a hry nejdou dohromady.

Pojďte se společně s námi znovu ponořit do historie. Připomeneme si cestu, která vedla od prvotního nápadu až na pulty obchodů. A zaměříme se jako obvykle rovněž na některé zajímavosti a méně známá fakta, která by vás mohla překvapit i v případě, že jste prošli digitální divočinu křížem krážem.

Bývalý designér studia Rockstar San Diego Dominic Craig se nechal slyšet, že Redemption byl původně zamýšlen jako regulérní pokračování akce Red Dead Revolver. Hráč by se ujal syna Reda Harlowa, protagonisty původní hry, jenž pátrá po osudu svého otce. Autoři počítali s tím, že odlišná by byla i atmosféra hry, která by se podobně jako v případě debutu víc podobala spaghetti westernům, jakým je třeba snímek Tenkrát na Západě. Nakonec se však studio rozhodlo, že by se novinka měla přiblížit spíš americkým klasikám, jako je film Divoká banda z roku 1969. Tím také tým přetrhal většinu vazeb s debutem, na nějž se však i tak pokračování v některých momentech odvolávalo a mezi oběma tituly lze vysledovat některé zajímavé paralely, jimž jsme se věnovali už ve starším zmíněném tématu.

Nejen Divoká banda ale inspirovala směr a náladu, kterými se autoři nechali ovlivnit. Mezi vlivy vývojáři jmenovali i filmy Tulák z širých plání, Nesmiřitelní nebo netradiční australský western The Proposition. Podle studia je většina tradičních populárních westernů zasazena do let 1840 až 1880, Rockstar se ale namísto toho rozhodl prozkoumat období, kdy starý divoký západ umírá a mění se v moderní svět dnešního typu. Tím také ze hry jako zdroj inspirace vypadly kultovní klasiky Johna Waynea coby typického představitele tradičního Západu a westernu.

Ve hře se objevuje naopak mnoho narážek na westerny, které natočil italský režisér Sergio Leone, a role Clinta Eastwooda. Spekulovalo se ostatně, že dabing hlavní role vývojáři nabídli právě Eastwoodovi, ale totéž se v minulosti tvrdilo i o Robertu Redfordovi nebo Robertu Duvallovi, kteří mají oba na kontě několik ceněných filmů z tohoto žánru.

Vývojáři se domnívali, že klasický příběh o dobývaní divočiny není dost zajímavý a nebude sám o sobě fungovat. A tak jej nahradili transformujícím se světem na prahu nového věku. Scénář zasazený převážně do roku 1911 ale vnesl do zápletky i další podtóny. Ty se věnují třeba tomu, jak politika začne ovlivňovat americký sen. Příběh o nevinnosti a svobodě ale reprezentuje rovněž posun od divoké svobody k bodu, kdy spravedlnost už nelze brát do vlastních rukou a nad všemi stojí vláda zákona.

Starosti vývojářům přidělala také snaha najít rovnováhu mezi autenticitou a tím, co je dnes společensky přijatelné. Spoluzakladatel Rockstar Games Dan Houser připustil, že příběh není stoprocentně realistický a nereprezentuje například věrně rasové postoje běžné v daném období. Šlo ale o vědomé rozhodnutí, které tým učinil ve snaze vyhnout se zjevné potenciální kontroverzi. Sám Houser vysvětlil, že výrazy, které tehdy lidé normálně používali na adresu jiných ras, jsou z dnešního pohledu extrémně urážlivé. Hra tak nakonec, pokud jde o rasové problémy a předsudky, spíše naznačuje, ale nečiní tak natolik barvitě a expresivně.

Red Dead Redemption byl ve vývoji v letech 2005 až 2010 a už v roce 2005 se prezentoval prvním teaserem za zavřenými dveřmi, který demonstroval možnosti budoucí konzole PlayStation 3 a rovněž technologie RAGE, která titul pohání. Tehdy se ještě nazýval Old West Project a trailer se později dostal i na internet. K oficiálnímu oznámení ale došlo až v únoru 2009 a první upoutávky jsme se dočkali v květnu téhož roku. To se ještě tvrdilo, i když šlo údajně o omyl magazínu Game Informer, že hra vyjde i na PC. K tomu ale nakonec nikdy nedošlo, jak určitě dobře víte. Navzdory tomu, že celé roky fanoušci nemohli uvěřit tomu, že Rockstar bude skutečně Windows ignorovat. Poukazovali přitom hlavně na skutečnost, že například Grand Theft Auto IV vyšlo také nejprve na PS3 a Xboxu 360 – to bylo v dubnu 2008 – a do konce roku došlo i na PC verzi.

Navzdory skutečnosti, že se nakonec z Red Dead Redemption vyklubal hit, který i bez PC verze bořil žebříčky prodejnosti, stal se kasovním trhákem a pyšnil se skvělými kritikami, původně panovaly velké obavy, zda se hra vůbec zaplatí a najde si své vděčné publikum. Dan Houser se v rozhovoru pro magazín Game Informer před pár lety svěřil, že je všichni od westernu zrazovali. Pořád jim prý ostatní říkali, že to bude katastrofa. Studio ale podle něj věřilo, že výsledkem bude povedená hra s výraznou postavou, kterou si hráči zamilují. A tak se také stalo. Podle posledních oficiálních čísel z února 2017 vydavatel odeslal do obchodů přes 15 milionů kopií a titul posbíral řadu prestižních ocenění po celém světě.

Tahle legrace ale rozhodně nebyla zadarmo. Odhaduje se, že jen samotný vývoj hry stál 80 až 100 milionů dolarů. Náklady na marketing neznáme, ale mohlo se jednat o podobnou částku, což z projektu činí jeden z nejdražších titulů všech dob.

Stále nemáte dost? Můžeme vypíchnout několik zajímavostí, které v souvislosti s Red Dead Redemption stojí za pozornost. John Marston, kterému je 38 let, byl až do vydání GTA V nejstarším hlavním hrdinou hry od Rockstaru. Většina zbraní, které jsou ve hře k vidění, je odvozena od skutečných revolverů a pušek. Na hřbitově můžete na náhrobcích najít humorné epitafy. Objevuje se tu ale i náhrobní kámen muže jménem Harrison Cherry, jehož úmrtí je datováno do roku 1968. Znamenalo by to, že zemřel dávno poté, kdy se titul odehrává. Některé postavy v dialozích zmiňují i hrdinu Red Dead Revolver a další osoby z původní hry, což nasvědčuje domněnce, že se obě hry odehrávají minimálně ve stejném světě.

V Jižní Koreji hra vyšla bez přeložených titulků, a tak musela být doplněna o příručku obsahující kompletní tištěný scénář. Nejde o úplnou raritu. Obdobného servisu se dočkal například titul Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots.

Ve hře se objevuje také vtipná narážka na film Až na krev a herce Daniela Day-Lewise, který se ujal hlavní role. Jeho postava se jmenovala Plainview a stejně se nazývá i vrtná oblast ve hře. Kancelář předáka v Red Dead Redemption rovněž nápadně připomíná tu z filmu a najdete tu i postavu, která se pozoruhodně podobá osobě, kterou si Daniel-Day Lewis zahrál.

Red Dead Redemption byl také první sandboxovou hrou od Rockstaru, která umožnila fanouškům, aby v průběhu příběhové kampaně navštívili jiný stát, v tomto případě Mexiko. Virtuální mapa se totiž rozprostírá i za hranice USA. Kromě dvou fiktivních amerických států New Austin a West Elizabeth se tak hráči vypravili i do fiktivního mexického regionu Nuevo Paraiso.

John Marston není jediným hrdinou od Rockstaru, který umí v akci zpomalit běh času. Podobnou schopnost má kromě jeho předchůdce z Revolveru i Michael De Santa ze hry Grand Theft Auto V a Max Payne ze stejnojmenné série, jejíhož třetího dílu se ujal právě Rockstar. Hry od této společnosti ale obsahují mnoho dalších narážek na proslulý western, zejména Grand Theft Auto V se jimi jen hemží. Za všechny můžeme jmenovat třeba skutečnost, že v bytě Franklina lze nalézt knihu Red Dead od Jacka Marstona.

Jak vzpomínáte vy na Red Dead Redemption a jak se těšíte na pokračování? Nezapomeňte se podělit o své vzpomínky a očekávání v komentářích.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru