Hideo Kodžima chce vytvořit tu nejstrašidelnější hru

Filmové preference i přátelské vazby mohou předznamenávat děsivé noční můry

25. 11. 2019
Název: P.T. Vývojář: Vydavatel: Platformy: Žánr: , Datum vydání: 12. 8. 2014

Řada fanoušků práce Hidea Kodžimy začala po vydání Death Stranding okamžitě tápat po tom, co má tento slavný designér a jeho tým v plánu dalšího. A jakkoli je téměř jisté, že na případné oznámení toho příštího titulu si budeme muset ještě dlouhou dobu počkat, tak určité náznaky Kodžima možná už ven přeci jen vypustil. Řeč je o čerstvém tweetu, ve kterém přiznává náklonnost k žánru hororů. Překvapení by to být určitě nemuselo – Kodžima stojí za hratelnou upoutávku zrušeného Silent Hills, jež je i po letech považována za jeden z těch nejlepších hororových projektů, které kdy bylo možno hrát.

Šéf Kojima Productions by dle svých slov rád jednou udělal ten nejděsivější horor. A jako jeden ze vzorů mu má posloužit asijský horor The Eye (v české distribuci jednoduše Oko), který v minulosti již zkoušel sledovat a který pro jeho děsivé kvality ani nedokoukal. Kodžima se sice zmiňuje o thajském snímku, nicméně tento film, jak správně podotýká například GameSpot, vznikal v koprodukci jiných zemí a v Thajsku se pouze částečně odehrával. Jeho příběh pojednává o mladé ženě, která podstoupí operaci zraku a získá možnost náhledu na svět skrze cizí oči. Jenže to samozřejmě není tak jednoduché a cizorodý orgán jí brzy začne odhalovat temné noční můry. Kvalitní horor byl údajně na Kodžimu v době tvorby P.T. děsivý až natolik, že jej odmítl dokoukat a i nyní si jej údajně půjčoval dokonce i bez původního přebalu – ten je prý na něj až příliš děsivý.

P.T.

Nesmrtelné tajemství

P.T. bylo dle mnohých dokonalou ukázkou toho, co lze na poli herních hororů dokázat. Hra byla plná tajemství, šla dohrát za pár desítek minut i za čtyři hodiny, stále v ní bylo co objevovat a stejně tak hráče mohlo neustále něco děsit či překvapovat. Kodžima navíc údajně plánoval i propojení s reálným světem, ve kterém měli hráči dostávat například e-maily z univerza hry. O setrvávající tajemnosti hry vypovídá za další například fakt, že i roky po vydání tato krátká ukázka ještě zřejmě neukázala vše. Hráči například zjistili, že tento děsivý koncept například obsahoval vystřižené scény, nebo že postava zesnulé ženy celou dobu hráče pronásledovala. A pokud jste o hru nedopatřením přišli a mrzí vás, že ji již nelze stáhnout, tak si můžete připomenout tento postup.

Sledování Oka má být údajně přitom jen začátkem, Kodžima svým tweetem avizuje zhlédnutí většího množství snímků, za pomocí kterých v sobě plánuje probrat „hororovou duši“. Zde ale opět podotýkám, že se nejedná o slib a o hotovou věc. Tento designér se ale v průběhu let ukázal být tvůrcem, který málokdy vypustí na svět prázdnou informaci. Kodžima rád hovoří v náznacích a někdy snad až tahá hráče za nos. Vzpomenout lze například na původní představení Metal Gear Solid V, jež se maskovalo za zcela jiný titul. V souvislosti s jakýmkoli dalším projektem lze ale každopádně vzpomenout i na nedávné Kodžimovy rozhovory, v nichž slibuje hlubší propojení světa filmů a her. Ani zde přitom nejde o nic třeskutě nového, neboť až dosud platilo, že jeho tituly překypovaly filmovou atmosférou i dlouhými cutscénami. Nedávno dokonce naznačil, že spojení s filmem je pro něj i jeho tým dalším logickým krokem a vyloučená není ani ryze filmová tvorba. Mnohé by o tom ostatně mohlo vypovídat například i jeho setrvávající přátelství s režisérem Guillermem del Torem, kterému se v Death Stranding dostalo veliké role. A Guillermo del Toro navíc není jedinou takovou postavou.

Dalším vodítkem a náznakem o směřování nadcházející produkce může být Kodžimovo už dvě dekády trvající přátelství s japonským spisovatelem a autorem hororů jménem Džundži Itó. Ten měl původně pracovat už na Silent Hills, brzký konec projektu ale znamenal, že se Itó ještě k ničemu kloudnému nedostal. Fanoušci se sice začali domáhat konkrétnějších informací a chtěli vědět, zda náhodou již nezačal vytvářet například nějaká monstra, nicméně ze série tweetů zaznamenávajících rozhovor s tímto autorem jasně vyplývá, že spolupráce byla ukončena příliš brzy. Jenže všímaví hráči si povšimli toho, že se Džundži Itó objevil v jedné z malých rolí i v Death Stranding. A to v souvislosti s příklonem Kodžimy k hororu mnozí vnímají jako hotovou věc – něco se chystá a mnozí mají i jasno v tom, kdo je aktuálně na palubě. Dosavadní spolupráci si totiž pochvalovali i Norman Reedus a zmiňovaný Guillermo del Toro.

Další vodu na mlýn spekulantům nahrál například i měsíc starý rozhovor pro Rocket Beans Gaming, ve kterém Kodžima uvedl následující: „Jednoho dne chci samozřejmě udělat hororovou hru, mám nějaké nové nápady, jež chci protlačit. Ale nevím kdy, to ještě musím promyslet. U filmových hororů můžete při sledování něčeho děsivého zavřít oči. Hry jsou ale jiné než filmy. Pokud zavřete oči ve filmu, můžete vše nechat zmizet a film bude pokračovat, ale hry jsou interaktivní. Kupředu se musíte pohnout sami.“

Nechme se každopádně překvapit, Death Stranding si nejen od nás odnesl nejvyšší možné hodnocení a dokázal tak, že tento tvůrce ještě má hodně co říci a dokáže i po letech v průmyslu stále překvapit. Jedno je ale jisté – pokud se Hideo Kodžima vydá cestou hororu, tak o sérii Silent Hill zcela jistě nepůjde, neboť tu pevně drží v rukách Konami.

Nahlásit chybu v článku

3

Napsat komentář

Další články
Nahoru