Herní obchody se začaly přetahovat o hráče i vývojáře

Jak si stojí Epic Store, co na to Steam a můžeme počítat s Discordem?

17. 12. 2018

Od spuštění Epic Games Store – nejvážnějšího konkurenta pro Steam, který se v průběhu let objevil – uběhlo už deset dní. Za tu dobu se odehrálo několik zajímavých věcí, které sice neodpovídají na stěžejní otázky, ale přinejmenším naznačují, jak hráči v úvodní fázi reagují na poměrně agresivní politiku Epicu a nakolik jejich obchodu fandí. Nutno totiž podotknout, že Epic nechce nechat nic náhodě a snaží se na svou stranu přetáhnout kohokoliv, kdo má sebemenší zájem. Ať už o vyšší podíl z prodejů své hry, o lepší reklamu, vzhledem k tomu, že je zatím v nabídce jen minimum titulů a každý se probírá zvlášť a v neposlední řadě také o peníze za exkluzivitu, kterou obdrželi například vývojáři z Coffee Stain za své Satisfactory, což potvrzují v jednom ze svých vlogů.

"Proč ne 90/10?"

Do hry o hráče a vývojáře vstupuje také Discord. Chatovací platforma, která po necelých 4 letech svého fungování oslovila více než 200 milionů uživatelů, začala koketovat s prodejem her v letošním roce a v nejnovějším blogu odhalila své budoucí plány. Nejvýraznější změnou je zvýšení poměru příjmu 90/10 ve prospěch vývojáře/vydavatele, což je ještě o dvě procenta více než v případě Epic Storu. Discord pak vsází na komunikaci mezi hráči a vývojáři, podporu ze strany streamerů a influencerů obecně a již zmiňovanou základnu uživatelů, která rozhodně není zanedbatelná.

Podobných titulů je přitom víc a jde z velké části o hry, které na Steam mířily, ale nyní jsou z něj na základě dohody s Epicem buďto kompletně vyjmuty, anebo se jich dočkáme až o několik let později. Namátkou mluvíme třeba o Super Meat Boy Forever – vychází v dubnu příštího roku, na Steamu ovšem až v roce 2020. Dále o hře Ashen, která již vyšla, ale na Steamu stále svítí neurčitá hláška, že datum vydání bude teprve oznámeno. A v neposlední řadě o Rebel Galaxy Outlaw, které ještě před týdnem hlásalo na Steamu datum vydání, aby jeho vývojáři oznámili exkluzivní partnerství s Epic Store a záznam na Steamu zrušili kompletně. Hráčům se to přirozeně nelíbí a dávají najevo nejen očekávanou nevoli instalovat další software, ale poukazují i na řadu problémů, které Epic Store má nebo je přímo vyvolává.

Bez problémů to zřejmě nepůjde

Na Redditu se tak například řeší neochota Epicu vracet peníze za zakoupenou hru, což se podařilo vyřešit až poté, kdy byla kauza medializována. Probíralo se i znění podmínek, jejichž současná podoba neodpovídá předpisům GDPR. A zdaleka nejcitlivější téma zaznívá v souvislosti s vývojáři ze Supergiant Games – tvůrci her jako Transistor nebo Bastion totiž chystají hru Hades, která byla světu představena během The Game Awards a označena za jeden z prvních exkluzivních titulů pro Epic Store. Potud vše v pořádku, ale když dáme tuhle informaci do souvislosti s tím, jaké platformy Epic Store podporuje, vychází z toho smutné konstatování, že Supergiant Games odstřihli s podpisem exkluzivní smlouvy podporu pro Linux, kde jejich předchozí hry bez problémů vyšly. Posledním střípkem je pak malá kauza kolem zaškrtávacího boxu pro případnou objednávku newsletteru ve formuláři pro placení hry – na Epic Store musíte box netradičně zaškrtnout, abyste reklamní nabídky nedostávali. Jistě, může to být pouze chyba, ale vzhledem ke všemu již uvedenému to zkrátka vypadá, že Epic Games vsadili na všeobecné ignorování podobných prvků s vědomím, že tím jednoduše rozšíří svůj inzertní zásah.

Pro Steam je spuštění Epic Store paradoxně vcelku dobrou zprávou.

Znamená to ale automaticky výhodu pro Steam a upevnění jeho pozice, navzdory problémům s komunitními prvky a méně výhodnému poměru příjmů z prodeje her? Pravděpodobně ne. Je nutné si uvědomit, že se tu bavíme o soupeření dvou firem, které disponují obrovským kapitálem, dlouhé roky budovanou reputací – v případě Epic Games ještě o pět let déle než Valve – a firmách, které si mohou dovolit riskovat a zkoušet nové věci. Pro Steam je ale spuštění Epic Store paradoxně vcelku dobrou zprávou, protože po letech, kdy Steam nikoliv dominoval, ale byl jednoduše synonymem pro digitální obchod s hrami, dostává konečně impuls k dalšímu rozvoji. Ne snad, že by na tom stála existence Steamu, ale představte si sami, být v něčem nejlepší po mnoho a mnoho let. Budete pak motivováni ke zlepšování, nebo se spokojíte s tím, co už máte? Nikoho z ničeho podezřívat nechceme, ale opakující se řeči o prospěchu zdravé konkurence zde platí a platit budou.

Nová generace s novými možnostmi i na poli PC hraní?

Důkazem může být už vzpomínaná úprava poměru pro vyplácení příjmů z prodeje her, kterou Valve náhodou zveřejnili několik dní před odhalením Epic Storu a poskytli velkým vydavatelským domům více argumentů, proč si vybrat Steam. Z druhé strany to může být snaha zaujmout hráče zdarma rozdávanými hrami, jako je aktuální Subnautica na Epic Storu. Kdybychom se vrátili ke Steamu, můžeme zmínit lepší vyhledávání a vybroušení základních prvků, jako je třeba časový údaj do konce stažení dané hry, čímž Epic Store v aktuální verzi svého klienta nedisponuje. Můžeme se také bavit o plánu uvolnit SDK pro cross-platform hraní napríč všemi myslitelnými herními systémy zcela zdarma, čímž si Epic formálně zaváže všechny, kdo budou chtít technologii vybudovanou na Fortnite využít. A v podobném duchu bychom mohli pokračovat ještě dlouho. Podstatné ovšem je, že obě firmy jsou schopné poměrně rychle reagovat na vývoj situace a přinutit segment PC her k novému vyměřování území. Tedy něco, co se už pěkných pár let nestalo a co s pomyslným přechodem do nové generace hraní musí automaticky nastat.

Nahlásit chybu v článku

4

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Další informace Rozumím