Herní konzole čelí ve Velké Británii vládnímu vyšetřování

Online služby PS4, Xboxu One a Switche možná fungují v rozporu s právy zákazníků

6. 4. 2019

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Velké Británie (CMA) vyšetřuje fungování online služeb na konzolích PlayStation 4, Xbox One a Nintendo Switch. Děje se tak s úkolem, zjistit, zda jsou praktiky společností Sony, Microsoft a Nintendo v souladu s právem na ochranu spotřebitele, což se týká nejen vlastního způsobu plateb, ale také automatického obnovování předplatného a možnosti vrácení peněz. Jak se uvádí v tiskové zprávě zmiňovaného orgánu, společnosti byly osloveny s dotazy, které mají pomoci rozklíčovat jejich praktiky a vyvodit patřičné závěry.

CMA zároveň pokládá základní sadu otázek, na které hledá odpovědi a zabývá se zejména férovostí jednotlivých kontraktů, s nimiž musí zákazníci souhlasit v případě, mají-li o předplatné služeb PlayStation Plus, Xbox Live Gold nebo Nintendo Online zájem. Pro CMA je rovněž důležité zjistit, jak složité je službu zrušit, případně jakým způsobem může zákazník požádat o refundaci svých prostředků a hledá překážky, které by mohly tyto kroky znesnadnit, případně je zcela vyloučit. Poslední bod se pak týká automatického obnovování platby, nakolik transparentní v tomto bodě společnosti jsou, zda zákazníka pravidelně informují o tom, když má k automatickému stržení peněz dojít a jestli je tato možnost nastavena jako výchozí.

Peníze sice můžete od Sony požadovat zpět ve lhůtě 14 dní od pořízení, zakoupené zboží však nesmíte začít ani stahovat, jinak nárok ztrácíte.

„CMA zatím nedošla ke zjištění, zda společnosti skutečně porušily právo na ochranu spotřebitele. Nicméně pokud k takovému závěru dojdeme, podnikneme další právní kroky,“ říká ředitel odboru Andrea Coscelli. Zároveň také upozorňuje, že se CMA nezabývá praktikami uvedených společností poprvé a už dříve řešili na žádosti poškozených zákazníků zejména příliš zdlouhavý a složitý proces zrušení některé ze služeb. Zpráva navíc přichází krátce poté, kdy Sony zveřejnila nová pravidla, týkající se vracení peněz za transakce na PlayStation Store, která rozhodně nelze při bližším zkoumání označit za férová.

Peníze sice můžete požadovat zpět ve lhůtě 14 dní, nesmíte však zakoupené zboží začít stahovat, neb v takovém případě podle nových regulí Sony nárok ztrácíte. Problém tak nastává s funkcí automatického stahování, která se stává v dnešní době i prostředkem marketingu a hráči jsou zvyklí funkci využívat i na uspané konzoli apod. Problematický je i fakt, že vyjma předobjednávek, při jejichž zrušení dostanete peníze zpět tam, odkud jste předobjednávku zaplatili, se všechny úspěšně refundované prostředky připíšou na PSN účet a jiným způsobem nežli nákupem dalšího zboží, je už nedokážete zhodnotit. V případě Nintenda je pak situace ještě horší, vzhledem k tomu, že proces vrácení peněz není v pravidlech nijak ukotven a právo na ochranu spotřebitele tak popírá už ze své podstaty. Jediný, kdo z aktuální kauzy pravděpodobně odejde bez úhony, tedy alespoň ve smyslu vracení peněz za hry, je Microsoft – ten nabízí identická pravidla jako Steam a peníze vrátí v lhůtě 14 dní za předpokladu, že jste ve hře nestrávili déle než 2 hodiny.

I tohle jsou problémy, kvůli kterým se britská vláda pustila do zkoumání toho, jak věci fungují a je velmi pravděpodobné, že tenhle malý kamínek spustí tolik žádoucí lavinu a digitální platformy konečně začnou plošně vycházet hráčům vstříc. Je navíc zarážející, že zatímco v konkurenční třenici mezi Steamem a Epic Games Storem je tento problém tématem mnoha plamenných diskuzí a Epic byl  v minulosti právem kritizován, v případě konzolí se kritika objevuje jen zřídka.

 

Nahlásit chybu v článku

25

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru