Google Stadia odstartovala ve 14 zemích

První ohlasy nejsou příliš pozitivní. Slíbené 4K nefunguje vždy, odezva je příliš velká

19. 11. 2019

Ačkoliv jsme v uplynulých dnech mluvili o blížícím se spuštění služby Google Stadia dosti vlažně, samozřejmě z toho důvodu, že Česko ani Slovensko nejsou zařazeny do první vlny podporovaných zemí, spuštění bez ohledu na to proběhlo a od novinářů i hráčů přichází první ohlasy. Pravděpodobně vás ale nepřekvapí, že hodnocení a dojmy nejsou v tuto chvíli bůhvíjak pozitivní. Největší stížnosti samozřejmě směřují k příliš velké odezvě ovládání, se kterým se potýkají všechny herně-streamovací služby a na jejichž řešení Google žádný zázračný lék nenašel. I přes to že se ještě před několika týdny otevřeně mluvilo o systému „negativní latence“ u konkrétních typů her a zdálo se, že má Google několik es v rukávu.

Zaznívají ovšem i pozitivnější názory, například webu Engadgetu přijde Stadia „prudce hratelná“ a Wired pozitivně naznačuje, že se ideální verze značně přiblížila.

Pokud bychom měli začít u recenzí, stačí jen citovat titulky. Nejlepší herní streamovací služba, ale od ideálu je daleko, říká Eurogamer. Google Stadia ve skutečnosti nic moc, píše se na Kotaku. PC Gamer zase uvádí, že ten správný čas ještě nenastal a redaktoři respektovaného The Verge jednoduše přiznávají, že služba je zkrátka stále v betě. Zaznívají ovšem i pozitivnější názory, například webu Engadgetu přijde Stadia „prudce hratelná“ a Wired pozitivně naznačuje, že se ideální verze značně přiblížila. Bez ohledu na shrnující titulky se ale drtivá většina hodnocení shoduje na tom, že značně omezený launch spolu s vysokými nároky na internetové připojení a hubenou knihovnou her službě nedělá příliš dobrou reklamu a nejrůznější insideři předjímají, co to pro Stadii bude znamenat v bezprostřední budoucnosti.

Jason Scherier například označuje Stadii za obrovský průšvih a pokládá si otázku, zda se bude Google snažit něco změnit, nebo službu pohřbí. Na to odpovídá další insider – Nibel – který vysvětluje, že změnit platební model není tak snadné, zvlášť, když má Google navázána partnerství převážně s vývojáři třetích stran a hlavně – Stadia chce být onou neviditelnou konzolí, nikoliv Netfliexm pro hry. Právě v tom ale hráči i někteří novináři spatřují velký problém, vzhledem k popularitě Game Passu od Microsoftu, jeho provázáním s xCloudem a zapomínat nesmíme ani na PlayStation Now, případně mezi PC hráči populární GeForce Now pro streamované hraní podporovaných titulů z knihovny na Steamu. Nejlépe tak v tomto ohledu hodnotí launch Google Stadia na webu VentureBeat, kde sice přiznávají, že hraní funguje, ale vzápětí dodávají, že na tom vůbec nesejde.

Je nutné zopakovat, že hraní her není na Stadii bezplatné – za jednotlivé tituly musí hráči zaplatit standardní cenu, jako kdyby si kupovali fyzickou či digitální verzi pro jinou platformu. Předplatné, kterým je navíc v tuto chvíli zatížena možnost vyzkoušet si službu v podporovaných zemích, sice slibuje měsíčně jednu hru zdarma, ale ve světle nezřízeného rozdávání her na předplacených službách konzolí, ale i na Epic Games Storu a dalších, se to nejeví jako příliš velký bonus. Co je ovšem v tuto chvíli to nejhorší, ani slíbená prémiová funkce – hrát s předplatným Stadia Pro ve 4K, 60 fps a s podporou HDR – v tuto chvíli nefunguje a rozzlobení hráčů je opodstatněné.

Jak uvádí Digital Foundry, bez ohledu na výkon jednotky Google Stadia, který několikanásobně překonává výkon aktuálních konzolí, neběží Red Dead Redemption 2 ani ve 4K, ani v 60 fps. Maximální rozlišení, kterého je hra na Stadii schopná, je 1440p při 30 snímcích za vteřinu, což zamrzí i proto, že by mnozí považovali právě Stadii jako možnost, jak rychlým internetem kompenzovat absenci dostatečně výkonného počítače doma. Navíc se tu bavíme pouze o hraní přes Chromecast Ultra na televizi – z dalšího měření Digital Foundry vyšlo najevo, že při hraní skrze prohlížeče Google Chrome na PC sice RDR 2 dosahuje 60 fps, ale pro změnu pouze ve Full HD rozlišení. A není to jen Red Dead, redaktoři The Verge si všimli, že v nativním 4K neběží ani Destiny 2, tedy titul, který se stal součástí marketingových materiálů a předplatitelé Stadia Pro se k němu dostanou zdarma. Místo toho sledují obraz v 1080p, jenž není oproštěn od určitého kolísání v závislosti na propustnosti sítě, a ještě k tomu v grafice nastavené ve hře na preset medium.

A není to jen Red Dead, redaktoři The Verge si všimli, že v nativním 4K neběží ani Destiny 2, tedy titul, který se stal součástí marketingových materiálů a předplatitelé Stadia Pro se k němu dostanou zdarma.

Ačkoliv nechci znít jako škarohlíd, téměř se zdá, že v Googlu až nyní přišli na to, na co je hráči upozorňovali několik měsíců dopředu. Tedy že lag bude velkým problémem, stejně jako omezená nabídka her a stále trochu nejasné podmínky, kdo se ke hraní dostane a nedostane. Jediný výrazný úspěch si tak v našich očích zatím Google odnáší za to, že i při hraní graficky velmi náročných her odstranil nešvar, vyskytující se u notebooku i telefonů – zařízení, na nichž (ne)běží hry ze Stadie se vůbec nepřehřívají. To ale, hádáme, zatím tak úplně nestačí…

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru