GOG s vývojáři podmínky vracení peněz nekonzultoval

Překvapení tvůrci her se bojí zneužívání a poukazují na to, že jsou to oni, kdo riskuje

1. 3. 2020

Jestliže jste tento týden zaznamenali změnu podmínek vracení peněz na platformě GOG, tak vám určitě alespoň na chvíli mohla blesknout hlavou myšlenka týkající se postoje vývojářů. Právě je totiž tato situace bez debat staví do docela jiné pozice a měsíc dlouhá ochranná lhůta spotřebitele s možností vrácení peněz bez kladení otázek se může jevit nebezpečně. Z nových informací navíc vyplývá, že vývojáře na to údajně nikdo nepřipravil. Z definice podmínek je přitom jasné, že středobodem vesmíru je v tomto případě hráč samotný a pro vývojáře to může vytvářet nebezpečný precedent. Dopad na průmysl je přitom nepopiratelný a například předchozí úprava pravidel vracení peněz na Steamu (tedy přechod na limit dvou odehraných hodin) přinesla v některých případech klidně i trojnásobné navýšení vrácených her, nicméně z interních testů GOGu vyplývá, že změna podmínek znamenala nárůst vrácených her z 0,49 % na 0,51 %. Skutečnost ale ukáží až nadcházející týdny, tak jako tak jde ale samozřejmě o něco, s čím musí vývojáři her nutně počítat.

Jejich reakce na současnou situaci jsou aktuálně nejviditelnější zejména na Twitteru, kde tvůrci napříč celou řadou studií poukazují zejména na fakt, že je nikdo nevaroval. A jak trefně podotýká například Ragnar Tørnquist, který má ve svém portfoliu například adventuru The Longest Journey, nejde o fér přístup a zároveň to ani není nic neobvyklého. Dle Tørnquista s vývojáři zástupci herních platforem obecně málokdy komunikují v otázce zásadních změn, což není příklad pouze obchodu GOG. Na jednu stranu majitele platformy ke sdílení informací a ke konzultaci změn nikdo nenutí, ale jak Tørnquist podotýká, jsou to právě oni, kdo na jejich produktech vydělává, tak proč s nimi vlastně nikdo korektně nekomunikuje a jen si stanovují podmínky? Z dalších obecných připomínek k novým podmínkám pak patří i poukazování na to, že GOG, Steam ani Epic vlastně nic neriskují, neboť s kůží na trh chodí oni.

Britský Eurogamer na konto této podivné situace kontaktoval jednoho ze zakladatelů rovněž britského týmu No More Robots. Mike Rose magazínu sdělil, že GOG na změnu podmínek vracení peněz přistoupil z toho důvodu, že si hráči stěžovali na předchozí podobu těchto pravidel. Ta ve své podstatě nefungovala a právo na vrácení peněz zanikalo se stažením hry. Což je na jednu stranu logické, neboť jak jsme již poukázali v předešlém článku, nepoctivým hráčům by ve své podstatě nic nebránilo v tom, aby si hru zakoupili, stáhli, nechali si vrátit peníze a titul stažený bez jakékoli formy protipirátské ochrany si ponechali. Jenže to už nově možné je a na zmíněný problém poukazuje právě i Mike Rose: „Je to složité, protože já osobně souhlasím s tím, že obchody by měly nabízet možnost vrácení peněz, ale protože GOG neobsahuje DRM, znamená to, že ať už zavedou jakoukoli politiku vrácení peněz, může ji kdokoli zneužít jednoduše stažením hry, získáním náhrady a jejím následným ponecháním. Ať už se rozhodnou dělat cokoli, vždycky se najdou tací, kdo toho zneužijí.“ Rose nadále podotýká, že bez DRM ani není prakticky možné, aby GOG do budoucna hlídal odehraný čas.

Zakladatel dánského studia Vlambeer Rami Ismail pak nadále poukazuje na to, že třicetidenní lhůta je opravdu možná trochu moc a myslí si, že snad ani neexistuje titul, pro který by uživatel potřeboval tak dlouhou dobu na otestování. Poukazuje rovněž na to, že GOG, Steam ani další na sebe neberou žádný risk v podobě velké vstupní investice: „Neriskují tím, že inventarizují – jsou to prodejní platformy, na kterých vývojáři her nabízejí své produkty.”

Na druhou stranu ale zástupci platformy GOG reagují a nehrají mrtvé brouky. K současným výtkám ze stran vývojářů říkají následující: „Je nezbytné, abychom se ujistili, že veškerá práce investovaná do tvorby úžasných her zůstává zabezpečená a s vývojáři je zacházeno s respektem, který si zaslouží. Proto jsme s touto aktualizací zavedli další opatření na ochranu jejich her, včetně individuálního posuzování každé žádosti o vrácení peněz a možnosti odmítnout vrácení peněz v konkrétních případech a další.“ To by samo o sobě mohlo být příslibem zvýšení férovosti vůči vývojářům, těžko si ale představit, kolik času to musí znamenat a zda tím GOG dokáže odhalit skutečně všechny nepoctivě jednající hráče.

Skoro by se dalo předpokládat, že pro nás hráče vstřícný krok ze strany GOGu je šlápnutím do vosího hnízda a poukázáním na jeden velký systémový problém. To ostatně vyplývá z toho, co dodává i Rose z No More Robots: „Největším problémem je pro mě to, že v tom nemáme slovo. Nemáme právo volby. Vyrábíme hry, riskujeme a na tyto platformy hry vydáváme, protože nemáme na výběr. […] Neexistuje způsob, jak by menší vývojáři mohli hovořit se zástupci obchodů o tom, jak se naše tituly prodávají, jak se uvádějí na trh i jak se zneužívají. Jsme bezmocní. A to je děsivé.“ A k zamyšlení jsou koneckonců i Tørnquistova slova o tom, že vracet zhlédnutý film či dočtenou knihu také není možné, tak proč by to u her mělo být jiné?

Ne všichni to vidí negativně

Určitě je zde také na místě zmínit i opačný pohled na věc, který na Twitteru nabízí například tvůrce FPS Dusk, David Szymanski. Ten uvádí, že příchod možnosti vracení peněz na Steam se jeho konkrétně před lety prakticky vůbec nedotkl a neočekává, že by to i tentokrát mělo být jiné. A to v případě her tohoto tvůrce mluvíme dokonce o zážitcích, jež lze dohrát i během oněch dvou hodin, které jsou limitní pro vracení peněz právě na Steamu.

Nahlásit chybu v článku

6

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru