G2A si chtělo tajně koupit pozitivní recenzi v médiích

G2A si chtělo tajně koupit pozitivní recenzi v médiích

Dostanete zaplaceno, článek ale neoznačujte jako reklamu, píše se ve zveřejněném emailu

Zdroj: G2A
9. 7. 2019

Navenek sebevědomé vystupování, řeči o transparentnosti, auditech a takřka nulovém zásahu do fungování menších studií. Uvnitř pomýlená snaha napravit značně neetickým způsobem pošramocenou pověst, která by mohla neblaze ovlivnit vlastní byznys. To je polská společnost G2A v uplynulých několika dnech, když musela nejprve odrážet rozhořčení vývojářů a vydavatelů, aby v mezičase oslovovala vybraná média a snažila se jim s žádostí o diskrétnost prodat pozitivní recenzi, která však neměla být označena jako standardní reklama nebo PR článek. O tom prvním víte z našich novinkových souhrnů i posledního vidcastu, o tom druhém pak informuje překladatel nezávislých her a redaktor webu IndieGamesPlus Thomas Faust, který v pondělí ráno našel ve své schránce hodně zajímavý dopis.

„Jmenuji se Adrian a zastupuji digitální obchod G2A.COM. Naše společnost je jednou z největších a nejpopulárnějších platforem na světě. Je to místo, kde se setkávají prodejci digitálního i fyzického zboží se svými zákazníky, aby zde učinili svůj obchod. Kontaktuji vás, protože vaše webová stránka perfektně odpovídá našemu zaměření a chtěli bychom se dozvědět víc o možnostech publikování článků a reklam,“ začíná email, který měl Faustovi dorazit z firemní adresy G2A. Ovšem bez ohledu na to, co si o této společnosti myslíte, zatím není zpráva v ničem závadná. Žádosti o reklamu nebo PR články zasílá kdokoliv, kdo se snaží své podnikání zviditelnit, a skoro se zdá, že je úvod jen dopředu vygenerovaný pro obecnou nabídku jakékoliv inzertní spolupráce, například i se streamery nebo youtubery. Pokračuje však způsobem, který je jednak neetický a jednak implikuje možnost případné nelegální činnosti.

„V tuto chvíli se snažíme napravit naší veřejnou reputaci, obzvláště mezi menšími nezávislými vývojáři. Bohužel, většina lidí nerozumí buďto našemu obchodnímu modelu, nebo tomu, nakolik se snažíme našim zákazníkům zajistit bezpečný nákup digitálních produktů. […] Napsali jsme objektivní článek o tom, že prodej ukradených klíčů v herních obchodech je takřka nemožný a byli bychom rádi, kdybyste ho publikovali na vašem webu bez označení, že jde o sponzorovanou spolupráci. Článek je transparentní a zabývá se přeprodejem ukradených klíčů,“ píše pan Adrian. Sami pak určitě cítíte, že tohle není zcela standardní postup a G2A si v textu mailu protiřečí. Jakákoliv snaha o zachování objektivity padá s tím, že by měl být článek nepřiznanou reklamou, a jak je uvedeno výše – minimálně z pohledu českého zákona o regulaci reklamy by bylo jeho vydání v takovéto podobě trestné.

Vyjádření G2A je v souladu s tweetem, který se objevil v reakci na původní zprávu Thomase Fausta a uvádí se v něm, že byl email odeslán ještě dalším 9 redakcím.

Nelze se proto divit, že se emailem začala zabývat další média a ptala se po jeho původu, na což například redaktorům Polygonu odpověděl šéf PR oddělení Maciej Kuc: „Tento postup je proti interním pravidlům společnosti G2A a dotyčný zaměstnanec bude adekvátně potrestán.“ Jeho vyjádření je v souladu s tweetem, který se objevil v reakci na původní zprávu Thomase Fausta a uvádí se v něm, že byl email odeslán ještě dalším 9 redakcím, ovšem bez souhlasu a autorizace kohokoliv dalšího z firmy. „[Zaměstnanec] bude čelit následkům, tohle jednání je neakceptovatelné,“ dodávají pak zástupci G2A k osudu pana Adriana. Nevysvětlují však ani motiv zaměstnance – který tedy zřejmě chtěl z vlastního popudu riskovat své místo kvůli snaze napravit reputaci společnosti – ani to, z jakých peněz by byla odeslána případná odměna za zveřejnění článku. Pokud to všechno plánoval Adrian pokrýt z vlastní kapsy, pak by mu mělo G2A spíše přidat…

Nahlásit chybu v článku

4

Napsat komentář

Další články
Nahoru