The Sinking City, Frogwares, Nacon, Frogwares stáhli Sinking City z prodeje na řadě platforem

Frogwares stáhli Sinking City z prodeje na řadě platforem

Důvodem mají být neshody s vydavatelem. Studiu prý neplatil, ale přesto na hře vydělával

Zdroj: Frogwares
26. 8. 2020
Název: The Sinking City Vývojář: Vydavatel: , Platformy: , , , , Žánr: , Datum vydání: 27. 6. 2019

Vývojáři ze studia Frogwares postupně stáhli svoji loňskou hru The Sinking City z drtivé většiny digitálních obchodů. Důvody pro tento krok známy nebyly, hráči se pouštěli do divokých úvah a názory se přelévaly ze stray na stranu. Někdo za tím mohl vidět problémy s licencí. Někteří trochu škodolibě nadhazovali, že důvodem bude kvalita hry. Skutečnost je ale mnohem děsivější, pokud tedy v otevřeném dopise mluví vývojáři z Frogwares pravdu. Uvádí totiž, že hlavním důvodem je snaha zamezit vydavateli The Sinking City – společnosti Nacon (dříve BigBen) – aby na hře už nemohl dále vydělávat, neboť byl kontrakt mezi oběma subjekty právně zrušen a počínání Naconu je tudíž nelegální. Bez vysvětlení by ale aktuální stav nedával příliš smysl, a tak se ukrajinské studio pouští do podrobného vysvětlování, v němž odhalují (ne)fungování vzájemné spolupráce a nároky, které měl Nacon v průběhu vývoje i po jeho skončení mít.

„Jak jste si už všimli, The Sinking City zmizelo ze Steamu a mnoha dalších známých obchodů. Důvod je trochu komplikovaný, ale současně dost jednoduchý,“ začínají zástupci studia zmiňovaný dopis. Hned v úvodu pak přidávají krátké vysvětlení – popsané výše – a doporučují fanouškům, médiím i lidem z oboru, aby si dlouhý dopis přečetli. Informace mohly být zveřejněny proto, že jsou nyní součástí soudního řízení, které má ukončit tříletou spolupráci, která jednoduše řečeno nefungovala tak, jak si Frogwares představovali. Je však nutné ještě jednou zdůraznit, že se momentálně jedná pouze o jednostrannou výpověď a na vyjádření Naconu zatím čekáme.

Na úplné dno pak spor dopadl v momentě, kdy měl Nacon po vydání hry přijít se stanoviskem, že bere vývojářům veškeré nároky na jejich prodeje z podílu.

Frogwares nicméně uvádí, že soudní pře s Naconem probíhá už od června loňského roku a celá stojí na skutečnosti, že vydavatel neměl vývojářům platit slíbené peníze na vývoj hry. Přitom dohoda, podepsaná v roce 2017, jasně uváděla, že se Nacon k platbám zavazuje proti plnění vytyčených milníků, a ty Frogwares podle svých slov do puntíku plnili. Přesto platby nepřicházely včas, v dopise se mluví o stovkách dní zpoždění, Nacon dále vystupuje coby vydavatel a část dohody o podílu z prodeje hry plně využívá. To ovšem není to jediné, co přimělo Frogwares k žalobě vydavatele – dopis odhaluje, že v některých regionech se měl vydavatel snažit upozadit roli Frogwares u The Sinking City, posouvat jméno vývojářů a stávajících majitelů značky na druhou stranu krabičky a vyvolávat v ostatních pocit, že autorem titulu je Nacon, resp. některé z jeho interních studií.

Frogwares a problémy s Focus Home Interactive

V podobné při s vydavatelem nejsou ukrajinští Frogwares poprvé. V loňském roce začaly mizet z nabídek digitálních obchodů hry se Sherlockem Holmesem, které vycházely pod hlavičkou Focus Home Interactive. Důvodem bylo ukončení spolupráce po časově vymezených kontraktech, vyvázání titulů Frogwares z portfolia Focusu a navázání vzájemného vztahu s novým vydavatelem. Focus vývojářům sdělil, že nebude prodávat hry, které nejsou v jeho knihovně vydaných titulů a že si nárokuje právo tímto způsobem postupovat. Soud ale dal nakonec za pravdu vývojářům a hry se do obchodů vrátily.

Dalším důležitým bodem, kdy se vztahy obou společností značně ochladily, byla žádost Naconu, aby jim Frogwares předali zdrojový kód celé hry. Přišla v době, kdy už pod zmiňovaným vydavatelem fungovalo studio Cyanide – pracující shodou okolností na Call of Cthulhu, tedy další hře z univerza spisovatele H. P. Lovecrafta – a Frogwares žádosti nevyhověli. Jak uvádí v dopise, smlouva vymezila, že za žádných okolností nepřijdou vývojáři o práva na vlastní hru, tudíž neexistoval důvod, proč by se měli vzdávat zdrojového kódu. Když však odmítli, měl jim Nacon stopnout financování úplně a krize se ještě prohloubila. Na úplné dno pak spor dopadl v momentě, kdy měl Nacon po vydání hry – a podotýkáme v předem stanoveném termínu – přijít se stanoviskem, že bere vývojářům veškeré nároky na jejich prodeje z podílu, protože údajně nestíhali plnit dílčí části smlouvy. „Zpětné zrušení [nároků] kvůli nevydání hry včas, v momentě, kdy už byla vydaná, je zcela nepřípustné,“ říkají Frogwares a uvádí, že právě v tomto bodě se začali s vydavatelem soudit.

V polovině letošního dubna, po necelém roce čekání na odpověď a nějaký posun, se vývojáři rozhodli pro vypovězení smlouvy, které bylo soudně potvrzeno 17. července. Stalo se tak ve chvíli, kdy Nacon jednostranné vypovězení napadl u soudu, ale ten mu neměl dát za pravdu. Stále je ale nutné připomenout, že The Sinking City se i nadále prodávalo a peníze podle Frogwares šly výhradně do kapsy vydavatele, což byl důvod, proč hra postupně zmizela z distribuce. Vývojáři nenašli jiný způsob, jak nepřicházet o peníze, a proto je momentálně The Sinking City dostupné jen na jejich vlastních stránkách, na Originu, Gamesplanetu a Nintendo e-shopu. V aktuální žalobě pak vývojáři z Frogwares požadují 1 milion eur, který jim má Nacon dlužit na výplatách a následně 4 miliony eur jako ušlý zisk.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru