Fanoušci tvrdě kritizují „vylepšenou“ verzi Blade Runneru

Nightdive podle nich práci odflákli. Remaster je výrazně horší než čtvrtstoletí starý originál

Zdroj: ilustrační/Warner Bros.
25. 6. 2022
Název hry: Blade Runner Enhanced Edition Vývojář: , Vydavatel: Datum vydání: 23. 6. 2022 Platformy: , , , Žánr:

Na vylepšenou verzi adventury Blade Runner jsem se nesmírně těšil. A i když mám podobně jako další hráči k takzvané Enhanced edici své výhrady, těší mě, že si opět mohu užít nadčasovou a v mnohém inovativní hru z roku 1997 od studia Westwood, kterou znovu poslali na trh restaurátoři z Nightdive Studios. Na naše zhodnocení nepochybně ještě dojde, ale do té doby určitě nejde zavřít oči před tím, co se okolo remasteru v uplynulých dvou dnech na internetu a mezi fanoušky spustilo. Inovovaná klasika má totiž ve stávající podobě k ideálu podle skalních příznivců daleko. A je rozhodně zajímavé podívat se blíže na to, co se jim nelíbí a proč.

Jakmile se nedočkaví hráči pustili do hry, začaly na internetu prosakovat první stížnosti. A k nim se navíc připojili také ti, kdo se dříve podíleli na podpoře v rámci emulátoru ScummVM.

Věnovat se na tomto místě znovu podrobně tomu, proč se původní hra těší takové popularitě a jak obtížné bylo pokusit se o remaster bez původních ztracených zdrojových kódů, by nejspíš bylo nošením dříví do lesa. Do historie titulu se ostatně můžete začíst v našich starších článcích. Pojďme se teď přesunout rovnou k tomu aktuálnímu. Nightdive oznámili práce na remasteru na jaře 2020 a zprvu se zdálo, že jim práce půjde rychle od ruky. Lákali na všechna možná obvyklá vylepšení, ale netajili se tím, že klasiku nechtějí radikálně předělávat, jen mírně oprášit. Přesto jim práce nakonec zabrala mnohem víc času, než se zprvu zdálo.

V průběhu vývoje jsme se dočkali jediného videa, které se zaměřilo na upscale FMV sekvencí, a když jsem minulý víkend psal o tom, že tento týden zřejmě Blade Runner vyjde, sám jsem tomu nemohl uvěřit. Nightdive se k vydání v podstatě nehlásili, nepřipravili v předstihu žádný nový trailer a nic, co obvykle takové slavnostní chvíli předchází. To bylo trochu zvláštní. A také podezřelé. Sympatická cenovka okolo 8 eur dávala tušit, že nemáme čekat nic velkolepého, ale zase se stala jen velmi nízkou vstupní podmínkou. Jakmile se ale nedočkaví hráči pustili do hry, začaly na internetu prosakovat první stížnosti. A k nim se navíc připojili také ti, kdo se dříve podíleli na podpoře v rámci emulátoru ScummVM.

Objevují se dokonce názory, že hra se v traileru, který vyšel až společně s remasterem, záměrně prezentuje v lepší kvalitě, než odpovídá skutečnosti. Týká se to třeba zmíněných filmečků.

Odkud ale začít? Na Metacriticu byste zatím hledali klasické recenze od médií marně. Až na pár vyjímek pro Switch. PC verze už tu ale sbírá první nelichotivá hodnocení od hráčů. Na Steamu si nevede novinka o mnoho lépe. Její hodnocení je označené jako “Spíše záporné” a Enhanced edici chválí jen 26 procent kupujících. To není mnoho na update kultovní klasiky, za kterou ji fanoušci považují. Hráči mají celou řadu výhrad. Uživatel s přezdívkou a.warringa1 třeba píše, že měl nejprve pocit, že si omylem koupil 25 let starý originál. Ten ve skutečnosti považuje za lepší než novinku.

Hráči si obecně stěžují na zavádějící sliby vývojářů, odbyté spartánské hlavní menu, které nahradilo to stylové původní nebo rozmazané scény v pozadí. Poukazují také na nové chyby nebo skutečnost, že hra běží ve starší emulované verzi, která se prodávala na GOGu, lépe než remaster. Z pozadí vylepšených za pomocí umělé inteligence se zcela ztratily některé detaily a jiné efekty úplně chybí. Voxelové postavy neprošly podle fanoušků žádnou žádanou proměnou, i když by ji zasloužily, a změny, kterých vývojáři dosáhli u filmečků, jsou podle nich stěží postřehnutelné. V inventáři se podle fanoušků špatně orientuje a upozorňují na to, že v mnoha scénách nyní postavy nepřirozeně vystupují z předrenderovaných pozadí a jejich iluze celkové kompozice je zcela pryč. Objevují se dokonce názory, že hra se v traileru, který vyšel až společně s remasterem, záměrně prezentuje v lepší kvalitě, než odpovídá skutečnosti. Týká se to třeba zmíněných filmečků.

Zřejmě v naději, že trochu zmírní kritiku, připojil dodatečně Nightdive původní verzi třeba na Steamu k Enhanced edici. Když si teď po updatu hráčům titul spustí, dostanou na výběr mezi remasterem a takzvaným Blade Runnerem Classic. Je tu i možnost zahrát si titul s nějakým obnoveným obsahem, který zmizel z původní hry. I tato verze navíc obsahuje titulky, které nebyly součástí originálu, ale už dříve s nimi přišla šikovná komunita.

K tomuto kroku ovšem svým způsobem vedla jiná kontroverze, která se objevila až po vydání vylepšené verze. Enhanced Edition na GOGu nahradila starší verzi, která byla najednou k dispozici jen jako součást remasteru. Originál spouštěný přes ScummVM samostatně koupit nejde. Na to konto se ozval jeden z fanoušků, který emulovanou verzi přivedl na svět. Thomas Fach-Pedersen na Twitteru napsal, že několik let s přáteli pracoval na podpoře ScummVM a podílel se na vydání na GOGu. Nic za to přitom nežádali. Nightdive podle něj vydali ošklivou a zabugovanou Enhanced edici, která nenabízí žádnou výhodu oproti ScummVM kromě špatného konzolového portu. Nightdive mu ani nepřiznali autorství titulků, které je nechali fanoušci použít.

Remaster se sice zbavil některých starých kompresních artefaktů, ale s nimi také mnoha důležitých detailů. Novinka má špatně čitelná prostředí, není tak deštivá ani nepoužívá efekty, díky nimž voxelové postavy lépe splynuly s předrenderovaným pozadím.

Fach-Pedersen si postěžoval, že není možné koupit původní digitální verzi bez toho, aby člověk poslal peníze studiu Nightdive. Je prý zklamaný tím, že dal GOG přednost před jejich bezplatnou prací průměrnému placenému produktu. Ostatně ani na GOGu fanoušci novinku nešetří. Kritizují ji za použité písmo, menu nebo rozmazaná pozadí. Zástupce GOGu britskému Eurogameru napsal, že za stejnou cenu, jako byl v prodeji originál, dnes zákazníci dostanou obě verze hry. Obě verze mají vlastní položku v knihovně a budou dál podporované. Hráči mají podle GOGu na výběr. Obchod věří, že takto nabízí větší hodnotu.  Zajímavé ovšem je, že Thomas Fach-Pedersen své citované kritické tweety během soboty bez vysvětlení smazal. Až později upřesnil, že se tak stalo, protože lidé začalo kvůli jeho tweetům útočit na jednotlivé zaměstnance Nightdive.

Na chyby a nedostatky novinky se kromě hráčů zaměřil třeba magazín Rock Paper Shotgun. Shrnuje přitom, že vidí jen dva důvody, proč dát novince přednost před originálem – podpora gamepadů a vydání na konzolích. (Já bych možná přidal i místy svižnější framerate ve hře) Jinak je podle něj remaster ve všech ostatních ohledech horší a ošklivější než původní hra na ScummVM. Remaster se sice zbavil některých starých kompresních artefaktů, ale s nimi také mnoha důležitých detailů. Novinka má špatně čitelná prostředí, není tak deštivá ani nepoužívá efekty, díky nimž voxelové postavy lépe splynuly s předrenderovaným pozadím, jak ostatně dokládají i nejrůznější srovnávací obrázky. Scény a videa sice nejsou tak rozpixelované, ale zjevně se z nich vytratily při upscalu mnohé podrobnosti.

I Rock Paper Shotgun se pozastavuje nad přepracovaným spartánským hlavním menu a skutečností, že nová “vylepšená” verze zaostává za snažením fanoušků. Pravdou je, že samotný vstup do hry je zvláštní. Titul se například hráči neobtěžuje vysvětlit ovládání, takže i na gamepadu musíte na vše přijít metodou pokus-omyl. Když hru poprvé spouštíte, zeptá se vás na obtížnost nebo osobnost hráče, ale nikde se už nedočtete, co to znamená a jaký to má vliv na průběh hry. Vtipné je i to, že hra zobrazuje titulky v úvodní sekvenci, kde přitom jen běží text na obrazovce, takže ho vidíte dvakrát. Ovládání inventáře neboli rozhraní KIA je pak tak komplikované, že jej doprovází všudypřítomná nápověda, jak se co dělá.

Všichni se teď ptají, kdy Nightdive na kritiku nějak zareagují, a zda je v jejich silách všechen tenhle zmatek opravit. A i já mám teď docela problém, jak s touhle hrou naložit. Na jednu stranu jsem nadšený, že si ji mohu znovu zahrát a to i na konzolích, stále jsem přesvědčený, že originál je skvělý titul, který si remaster a novou příležitost zasluhuje jako sůl. Ale z vylepšené verze jsem podobně zklamaný jako ostatní a s přibývajícími hodinami se tenhle dojem spíš zhoršuje, než vylepšuje. Všichni asi chápeme, že vzhledem k okolnostem musí být velmi náročné podobný projekt rekonstruovat. Ale na druhé straně asi každý věřil, že výsledek toho přinese o poznání víc. A nebo minimálně že nepřijde s úpravami, které nadělají víc škody než užitku. To se ale bohužel autorům stalo.

Nahlásit chybu v článku

2

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru