branding
Dreams od Media Molecule vyjdou na jaře v early accessu

Dreams od Media Molecule vyjdou na jaře v early accessu

Upravuje tím Sony postoj vůči předběžnému přístupu, nebo bude znovu jenom pro vybrané?

21. 2. 2019

Jsou to necelé dva týdny, kdy se kolem Sony rozhořela vášnivá debata na téma cross-platformového hraní, které japonská firma na konzoli PlayStation 4 sice zpřístupnila, ale podle některých vývojářských firem není úplně zřejmé, který titul jej využít může a který ne. Takže zatímco Fortnite nebo Rocket League párují hru na PS4 s hráči na jiných konzolích nebo PC, ve War Thunderu nebo v Paladins to nejde. Namísto odpovědí a vyjasnění této kauzy se ale otevírá další, tentokrát v souvislosti s programem předběžného přístupu, o kterém i Sony hovoří řadu let, nicméně dosud k němu nezaujala jasné stanovisko a z ojedinělých pokusů z dřívějška nelze nic vyvozovat. Celou situaci by ale mohl rozpohybovat titul Dreams, kterému jsme se nedávno věnovali v dojmech z bety a který podle nejnovějších zpráv od vývojářů z Media Molecule vyjde na jaře a právě v režimu early access.

Pojďme tedy nejdříve k informaci, která potěší ty z vás, kdo se už sandboxové hry-nehry nemůžete dočkat. Vývojáři naznačili, že vydání už je opravdu blízko a hra bude během svého uvedení označena oficiální nálepkou Creator Early Access. Ta by měla odkazovat na to, že ještě nepůjde o plnohodnotnou finální verzi, která spatří světlo světa až v budoucnu, ale o limitovanou verzi, nabízející více obsahu než ve vzpomínané betě a příslib postupného doplňování a vylepšování. O detailech se lidé z Media Molecule rozepsali na blogu PlayStation, shrnout by se však daly tím, že je předběžný přístup určený těm, kdo už strávili nějaký čas v betě, jsou ochotní ve hře tvořit něco hodnotnějšího a bavit se s vývojáři o změnách a vylepšeních. Hra by měla být dostupná za cenu odpovídající 30 dolarům (plná verze bude dražší), v early access verze pak samozřejmě pouze digitálně.

Teď už ale zpět k otázce předběžného přístupu, kterou lidé ze Sony od úvodních plánů a dle dostupných informací nikdy nezamítli. V kontrastu se spíše odmítavým postojem ke cross-platform hraní, které se dlouhou dobu neslučovalo s filosofií Sony, mluvil o early accessu už před dlouhými pěti lety například viceprezident PR oddělení SIE Adam Boyes. Zmínil tehdy, že jde o obrovskou výzvu a next-gen novinku, kterou by mohla využít i konzole PlayStation 4, dosud se tak ale ve velkém měřítku nestalo. Pokud byste totiž začali hledat spojení PS4 a early access, dostanete se v prvním sledu jenom ke hrám, které nabídly předběžný přístup na základě definovaných pravidel, ovšem pouze několik dní před tím, než byl konkrétní titul vydán. Při bližším zkoumání pak narazíte na sporné případy her, které už definici early accessu splňovaly lépe, i kolem nich ale panují určité dohady.

Pokud si budete chtít zahrát Dreams dříve, budete muset zaplatit cenu plné hry, ovšem s vědomím, že hrajete skutečný early access, což není pro Sony a PS4 typické.

Asi nejzajímavějším případem je free-to-play hra The Tomorrow Children od Q-Games, která kombinovala strategii, simulaci a akci v lehce podivném MMO světě. Hra měla podle předpokladů vyjít do konce roku 2016, už v srpnu ale bylo možné naskočit do hry prostřednictvím tzv. Founder‘s Packu, což otevřelo cestu dalším podobným pokusům v budoucnu. Ano, i tady lze spekulovat, že nešlo o klasický early access – ten bývá zpravidla zpoplatněn z toho důvodu, že je hra i po svém vydání dostupná za peníze – ale v polovině roku 2016 hra rozhodně dokončená nebyla a sami vývojáři tehdy upozorňovali, že plná verze vyjde až za několik měsíců. Smutný konec přišel o rok později s konstatováním, že to hře nevyšlo a její provoz bude ukončen. Tímto modelem se nicméně inspiroval i Armored Warfare, o jehož míře dokončení bylo také možné pochybovat a skoro se zdálo, že vydavatel My.com lidem ze Sony o chatrném stavu hry neřekl úplnou pravdu. Bez ohledu na cokoliv, i v tomto případě byly dostupné Founder‘s Packy a i tentokrát se mohli hráči dostat ke hraní o nějaký ten čas dříve.

Situace kolem Dreams je ale jiná, neboť jde o hru přímo od Sony – Media Molecule je first party studio – a navíc se jedná o titul, který nebude využívat free to play. Proto platí, že pokud si budete chtít zahrát Dreams dříve, budete muset zaplatit víc než za Founder’s Packy, ovšem s vědomím, že hrajete skutečný early access, kde je možnost předběžného hraní vykoupena neodladěností celého zážitku. Nemyslím si ale, že by tento krok měl nějak výrazně rozpohybovat stojaté vody a na základě přístupu Sony ke cross-platformu to spíše vypadá na další ojedinělý případ, byť dosud nejblíže ke konceptu, prostřednictvím kterého spoustu firem vydělává na svých hrách, aniž by se vůbec blížily ke svému vydání. Fakt, že ani Media Molecule ani Sony nerozšířily informaci o vydání Dreams o žádné další stanovisko v tomto ohledu jen naše přesvědčení podtrhuje, na druhou stranu jsou ale na místě obavy z dalšího nařčení neférového postoje a jednání Sony vůči těm, kdo by o program měli zájem.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru