Zaklínač 3: Divoký hon, CD Projekt Red, Dojmy z next-gen updatu pro Zaklínače 3 jsou pozitivní

Dojmy z next-gen updatu pro Zaklínače 3 jsou pozitivní

Hra je plná drobných překvapení. Efekty ray tracingu ale zřejmě nevyváží nízký framerate

Zdroj: CD Projekt RED
13. 12. 2022
Název: Zaklínač 3: Divoký hon Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , , Žánr: Datum vydání: 19. 5. 2015

Už zítra dorazí očekávané next-gen vylepšení pro Zaklínače 3, které navíc není určené pouze majitelům konzolí PlayStation 5 a Xbox Series. Na své si přijdou i hráči na počítačích a úplně zkrátka nezůstanou ani ti, kdo točí dosud poslední Geraltovo dobrodružství na PS4 či Xbox One. V případě předchozí generace konzolí ale musíte mít na paměti, že půjde jen o zlomek všech vylepšení a novinek, což je ale s ohledem na stáří zařízení a hlavně povahu next-gen upgradu vcelku pochopitelné. A pokud se už nemůžete dočkat, od vybraných médií už přichází první recenze, které většinu zásahů do hry chválí a poukazuje se v nich jen na minimum věcí, které ale ve výsledku nemusí hrát tak zásadní roli, jak bychom jim třeba na papíře přisuzovali. Řeč je zejména a o ray tracingu, který do hry sice vstoupí a postará se o řízení světla a odlesků, ale minimálně na PS5 a Xboxu One bude krvavě vykoupen poklesem frameratu na 30 fps, což se už s ohledem na zažité pohodli s dvojnásobnou frekvencí nemusí zdát jako velká výhra.

Jak už zaznělo dříve, vybrat si můžete mezi režimy kvality, konečně ale dochází k upřesnění rozlišení, které hraje velmi důležitou roli.

Jak nicméně upozorňují například redaktoři magazínu The Verge, next-gen upgrade pro Zaklínače 3 nevylepšuje hru tak výrazně, že bychom mohli mluvit o nějaké předělávce. Jistě, většina hráčů tohle chápe a CD Projekt RED odvedl dobrou práci v popisu toho, co mohou lidé očekávat a co už ne, ale přeci jen, aby nevzniklo nějaké falešné přesvědčení, v jádru jde o přidání obrazových režimů a několik grafických fines. Jak už zaznělo dříve, vybrat si můžete mezi režimy kvality, konečně ale dochází k upřesnění rozlišení, které hraje velmi důležitou roli. Pokud to vezmeme od režimu výkonu, který přirozeně nabízí 60 fps, chystejte se podle analýzy magazínu WCCF Tech na velmi dynamické rozlišení 4K, které se nejčastěji pohybuje kolem hodnoty 1548p. Také samotný výkon není prý na testované konzoli PlayStation 5 zcela stoprocentní a z oněch 60 fps v některých scénách klesá frekvence k nějakým 52-55 snímkům za sekundu, tyto drobné propady ale údajně nejsou tak viditelné, aby se staly nějakým problémem.

Co se týče režimu kvality, největším lákadlem je již zmiňovaný ray tracing, kvůli kterému je jednak snížená frekvence snímků na 30, ale klesá i samotné rozlišení. Na papíře se bavíme o dynamickém rozlišení 1440p, nejčastěji se ale posouvá k přibližně 1188p, takže reálně jde spíše o 1080p. Na video se můžete podívat výše a vykazuje velmi zajímavý trend. Právě zmiňované rozlišení, které je v režimu výkonu vyšší, přichází s celkově detailněji působícím obrazem a jediné, v čem může viditelně zaostávat, jsou ony efekty ray tracingu. Zejména třeba odraz budov na vodní hladině je samozřejmě v režimu kvality realističtější, v některých případech ale ono skutečnosti bližší světlo působí trochu hůře a objekty v dálce příliš přesvětluje. Samozřejmě tomu tak není vždycky a dojem nelze hodnotit v obecné rovině – každá scéna je jiná – ale už dopředu bychom si dovolili tipovat, že využívanějším módem bude právě kvalita. Vlastně by bylo skvělé, kdyby vývojáři přinesli i stále častější mezistupeň, tedy vypnutý ray tracing, vyšší rozlišení a frekvenci snímků kolem hodnoty 40 fps, ale v tuto chvíli next-gen upgrade nabízí jen popisované dva.

Jak ovšem uvádí redakce PC Gameru, Zaklínač 3 vznikal v době, kdy se o ray tracingu coby standardní možnosti pro vytvoření světla ve hrách neuvažovalo a je jasně vidět, že jde o novou technologii naroubovanou na starou hru. Proto právě PC Gamer nepovažuje tyto efekty za tak důležité a zbytek obsahu zítra vycházejícího patche chválí. Zejména na počítačích bude možné využít upscaler od Nvidie i AMD, chválí také fotomód, i když nemá tolik možností jako Cyberpunk 2077 a mnohá vylepšení z ranku zkvalitnění uživatelského zážitku, jako je rychlé sbírání bylin, nová kamera nebo integrace oblíbených modifikací. I ty jsme už dříve popisovali, zajímavé je ovšem vyjádření ředitele komunikace Roberta Malinowského. Na dotaz, proč sami vývojáři nepřišli s texturami v rozlišení 4K a jen použili skvěle hodnocenou modifikaci, odpověděl vcelku jasně: „Když někdo odvedl dobrou práci, pak prostě odvedl dobrou práci.“ Jeho slova pak doplnil i vedoucí PR manažer Radek Grabowski, který potvrdil, že nemá smysl přehlížet skvělé výtvory komunity nebo jim nedávat prostor přímo ve hře, i když přirozeně existuje riziko, že si vývojáři od škarohlídů mohou vyslechnout cosi o lenivém přístupu.

My sami se nicméně budeme updatem zabývat a nevylučujeme také stream, ve kterém si jednotlivá nastavení a zásahy do hry přímo projdeme. Ačkoliv hra v příštím roce na jaře oslaví už osm let od svého vydání, je stále považována za jednu z nejlepších ve svém žánru a vylepšení pro další generaci konzolí je důležitý moment. Důležitý, ale na druhou stranu asi poslední velký, kterého se dočká.

Nahlásit chybu v článku

3

Napsat komentář

Další články
Nahoru