Dohoda Activisionu s Bungie byla špatná od začátku

Skladatel Marty O'Donnell tvrdí, že snášeli zlatá vejce, ale Activision si z nich udělal foie gras

Zdroj: Bungie
7. 7. 2020
Název hry: Destiny 2 Vývojář: Vydavatel: Datum vydání: 6. 9. 2017 Platformy: , , Žánr:
Destiny 2

Když se na začátku loňského roku rozcházelo studio Bungie s Activisionem, v oficiálním vzkazu vývojářů se směrem k dlouholetému partnerovi nešetřilo slovy úcty a respektu. „Užili jsme si tuhle osmiletou jízdu a chtěli bychom poděkovat lidem z Activisionu za jejich spolupráci na Destiny. Dosáhli jsme společně něčeho speciálního,“ psali tehdy zástupci Bungie na svých stránkách. Neodpustili si ale poznámku, že k vlastní licenci na samotnou značku Destiny získali zpět i vydavatelská práva, což znamenalo, že se museli předčasně vykoupit z desetiletého kontraktu. Právě tento fakt pak dodal palivo diskuzím mezi hráči, kteří už delší dobu dávali problémy kolem Destiny právě za vinu Activisionu, a nečekaný krok Bungie jejich přesvědčení posílil. Pokud jste však i přes to viděli sňatek zmiňovaných společností jako bezproblémový, s novými detaily vzájemné dohody přichází skladatel a tehdejší člen vedení Marty O’Donnell, který si v rozhovoru s youtuberem s přezdívkou HiddenXperia nebral servítky. Na dotaz, co si myslel ve chvíli, kdy Bungie opouštělo Activision, pouze dodal, že katastrofu cítili od prvních momentů úplně všichni.

„Říkal jsem si, že už bylo na čase. A taky jsem si přál, aby je někdo koupil, abych získal část svého podílu,“ vystřelil O’Donnell v odpovědi na bezprostřední dojmy osamostatnění Bungie. Je nicméně důležité dodat, že jeho se už situace kolem studia netýká od roku 2014, kdy byl ze studia bezdůvodně vyhozen a následně jej úspěšně žaloval o ušlou mzdu. Přesto byl v roce 2010 u jednání s lidmi z Activisionu a v aktuálním rozhovoru tvrdí, že z něj neměl příliš dobrý pocit. „Protože jsem byl součástí vedení, které dohodu podepsalo, můžete za částečného viníka označit i mě, byl jsem toho součástí. Od začátku jsme ale věděli, že jdeme do rizika a stalo se přesně to, co jsme si mysleli,“ vzpomíná O’Donnell.

Dodává také, že všechny řeči o spolupráci a jejím ukončením, které vývojáři oficiální cestou zveřejňovali, byly jen předem připravené nezávadné fráze a neváhá je označit za kupu výmyslů. A dalším z důvodů jeho prvotní nespokojenosti bylo i vystupování konkrétních zaměstnanců Activisionu, kde O’Donnell zmiňuje historku ze společné večeře s finančním ředitelem ještě před podepsáním dohody. Mělo na ní padnout, že se Activision bude ke své huse, snášející zlatá vejce chovat hezky, někdy ale prý není nad skvělé foie gras. „Mrazí mě z toho jen když o tom mluvím,“ říká O’Donnell a upozorňuje, že foie gras je kontroverzním pokrmem z husích jater, která se z přejedených a nehybných zvířat získávají krátce před jejich porážkou.

Byli jsme blízko k tomu, abychom se k Microsoftu vrátili, ať už tomu věříte, nebo ne, říká Marty O’Donnell.

Pokud se ptáte, proč vedení Bungie smlouvu s Activisionem podepsalo, když z budoucí spolupráce neměli dobrý pocit, O’Donnel přidává poměrně logické vysvětlení. „Celý kontrakt nestál na penězích, ale na skutečnosti, že nám Activision dovolil, ponechat si práva na Destiny,“ vysvětluje skladatel. Pro Bungie to byla v roce 2010 podmínka, o které nechtěli jakkoliv smlouvat, zejména s přihlédnutím ke zkušenosti, kterou měli s Halo a Microsoftem. V tomto případě totiž práva na značku zůstala v Redmondu, a proto na dalších dílech po vydání Halo: Reach pracovali lidé ze studia 343 industries. „Activision [s touto podmínkou] souhlasil, což se nedalo říct o dalších velkých firmách, včetně Microsoftu. Opravdu, byli jsme blízko k tomu, abychom se k Microsoftu vrátili, ať už tomu věříte, nebo ne,“ odhaluje O’Donnell. Stalo by se tak pouhé tři roky poté, kdy se z Bungie stala nezávislá společnost a jen několik měsíců po vydání zmiňovaného Halo: Reach.

Ani dohoda, že práva na značku Destiny patří lidem z Bungie, však podle O’Donnella nezabránila tomu, aby ji mohl Activision ovlivňovat. Ačkoliv vydavatel neměl právo do podoby značky zasahovat, mohl tak učinit ve speciálním případě, kdyby alespoň jeden člen vedení Bungie nepodal proti krokům Activisionu námitku. A právě k ovlivňování vedení Bungie došlo a podle O’Donnella to byl i důvod, proč dostal výpověď. „Pro mě to bylo to největší zklamání. Pracovali jsme více než deset let, abychom si vybudovali svojí pozici vůči vydavatelům, ale byl jsem přehlasován a následně přinucen odejít,“ dodává O’Donnell.

Jeho slova je samozřejmě nutné brát s vědomím, že se k nim nevyjádřil nikdo z Bungie ani Activisionu, a umíme si představit, že jejich verze by zněla jinak. Jako pozoruhodně upřímný vhled do fungování velkých herních společností ale rozhovor funguje, a pokud vás zajímá víc o vývoji Halo a Destiny, vřele doporučujeme jeho zhlédnutí.

# akční # destiny # fps # multiplayer # rpg # sci-fi

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Další informace Rozumím