Do historie série Assassin's Creed

Co jste možná nevěděli o této sáze

2. 10. 2018

Prozkoumejte společně s námi historii ságy Assassin’s Creed. Rozhodli jsme se pro vás dát dohromady některé z největších zajímavostí a prozradit vám, co jste možná o této sérii dosud nevěděli. Jste připraveni na cestu proti proudu časem? Jdeme se ponořit do genetické paměti digitálních předků.

Od listopadu 2007, kdy debutoval původní Assassin’s Creed, se série rozrostla do nevídaných rozměrů a jde o jednu z nejhodnotnějších a nejúspěšnějších značek Ubisoftu, který se i díky ní vyšvihl mezi největší světové vydavatele. Sága se ostatně může pochlubit rovněž titulem pro jednu z nejprodávanějších videoherních IP všech dob. Není divu. Odyssey je už jedenáctým příspěvkem do hlavní řady a dohromady se assasinská sága pyšní už dvěma desítkami titulů. Ty nás zavedly do období třetí křížové výpravy, italské renesance, zámořských kolonií, francouzské revoluce, středověké Číny, viktoriánské Anglie, Sikhské říše, revolučního Ruska na počátku 20. století a naposledy do ptolemaiovského Egypta a antického Řecka zmítaného peloponéskou válkou.

Assassin’s Creed se zrodil ze série Prince of Persia a mohl se stát i jejím regulérním pokračováním zasazeným do období křížových výprav. Není proto divu, že se kromě mnoha jiných her objevily narážky na ságu a jejího původního hrdinu Altaïra, ale i Ezia v rámci Prince z Persie. Ve Forgotten Sands z roku 2010 jste mohli získat právě bonusový outfit italského protagonisty a reboot Prince of Persia z roku 2008, který s Assassinem sdílel stejnou technologii, zase ukrýval Altaïrův kostým. Narážky na sérii nebo její fragmenty se ale objevily v mnoha dalších hrách nejen od Ubisoftu. Za všechny můžeme jmenovat Watch Dogs, Soulcalibur V, LittleBigPlanet, Final Fantasy XIII-2, Team Fortress 2, Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots, Metal Gear Solid: Peace Walker nebo Final Fantasy XV.

V úplně prvním dílu měli hráči původně používat jako jednu ze zbraní i kuši.

Kromě větších i menších videoher, včetně těch handheldových a mobilních, Assassin zamířil také do světa filmu a televize. Dočkal se tří krátkých snímků – Lineage, Ascendance a Embers – celovečerního filmu a chystá se i animovaný seriál. Kromě toho ságu obohatilo množství komiksů a románů. Ale teď už k těm skutečným zajímavostem.

V úplně prvním dílu měli hráči původně používat jako jednu ze zbraní i kuši. Altaïr ji dokonce ve starších trailerech měl, ale nakonec se do hry nedostala. Autoři se jí zbavili z důvodu historických nepřesností, ale i kvůli tomu, že ji testeři používali k likvidaci svých cílů na příliš velkou vzdálenost, což neodpovídalo hratelnosti, které chtěl tým dosáhnout. Ostatně zbraně na dálku a střelné zbraně obecně si musely najít do série cestu až časem, když autoři postupovali dál historií a současně vyřešili, jak je vybalancovat tak, aby nezkazily požitek ze hry.

Ve druhém dílu a Brotherhood se objevily v sekvencích se současnosti na parkovišti modely aut ze hry Driver: Parallel Lines.

Ještě předtím, než se začalo spekulovat o souvislostech mezi sériemi Assassin’s Creed a Watch Dogs, pronikl do historické ságy jiný titul od Ubisoftu. A jen to dokazuje, že vydavatel jednak umí chytře recyklovat už vytvořený obsah a současně, že nebýt dalších projektů, měli by vývojáři leckdy mnohem více práce, kterou si takto mohou efektivně ušetřit. Ve druhém dílu a Brotherhood se tak objevily v sekvencích se současnosti na parkovišti modely aut ze hry Driver: Parallel Lines, respektive její moderní poloviny. Tu vytvořilo britské studio Reflections, které od roku 2006 vlastní právě Ubisoft.

Od samého počátku se ale autoři snažili dodržet i jeden zajímavý závazek. Řada historických postav, které jste v průběhu let v rámci ságy připravili o život, nejenže skutečně žila, ale často i umírala ve stejných letech jako ve hře. Nicméně ve skutečnosti tomu většinou nebylo rukou žádného skrytého vraha. Tedy pokud nebyl tak dobře ukrytý pod kápí, nebo nám dějepisci něco netají.

Autoři třetího dílu původně uvažovali o tom, že by Connor skalpoval své nepřátele.

Hlavním hrdinou hry Assassin’s Creed III z roku 2012, která byla zasazena do období americké války za nezávislost, se stal poloviční indián Ratonhnhaké:ton alias Connor. Hlas mu přitom propůjčil skutečný indián – herec Noah Watts. V jazyku jeho kmene se jmenuje Bulaagawish, což v překladu znamená Starý býk. Podílel se také na nahrávání motion capture a obličejových animacích. Svou roli si pak zopakoval ve hrách Assassin’s Creed III: Liberation a Assassin’s Creed IV: Black Flag. Kromě nich se ale už v roce 2010 zapojil do dabingu westernu Red Dead Redemption od Rockstaru. Obě hry rovněž pojí skutečnost, že už dříve zamýšlený lov a divočinu, respektive její podobu a fungování, opravdu ve třetím díle inspiroval zmíněný western. A když už je řeč o trojce, stojí za zmínku, že autoři původně uvažovali o tom, že by Connor skalpoval své nepřátele. Nicméně nakonec usoudili, že by šlo pravděpodobně o příliš kontroverzní a brutální praktiku. Navíc historici a poradci upozornili vývojáře i na skutečnost, že kmen, jehož byl Ratonhnhaké:ton členem, tuto věc nedělal. Což jen svědčí o tom, že Ubisoft dokáže naslouchat lidem, kteří se starají o to, aby série, navzdory tomu, že si pohrává s fikcí, byla autentická.

Ubisoft v minulosti odmítal Egypt se slovy, že se může jevit jako zajímavý, ale ve skutečnosti by nemusel být vůbec vhodný.

Vývojáři se také hráčů opakovaně vyptávali, kam by si přáli, aby série zamířili v dalších letech. Od samého počátku padaly tipy jako středověká Čína, viktoriánská Anglie, starověký Egypt, kolonizace Nového světa, americká, francouzská i ruská revoluce. Jak dobře víte, mnoho z těchto přání již bylo vyslyšeno. Na druhé straně Ubisoft navzdory četným spekulacím zatvrzele odmítá, že by se Assassin vypravil do feudálního Japonska nebo kulis druhé světové války. Pravdou ovšem je, že v minulosti odmítal třeba i zmíněný Egypt se slovy, že se může jevit jako zajímavý, ale ve skutečnosti by nemusel být vůbec vhodný. A sami jste loni viděli, že se nakonec ukázal být více než vhodnou destinací. Jinými slovy, samotní autoři se mění, na hře pracují mnohé týmy a i vydavatel může časem změnit názor. Stále tak například čekáme i na plnohodnotný výlet do antického Říma a nebránili bychom se ani delší cestě do Britské Indie nebo do Persie, o níž se opakovaně spekuluje, že by mohla znovu spojit Assassina s Princem a opět nakopnout tuto letitou legendu.

Spousta lidí ženský debut v této sáze nějak “přehlédla”.

Velkým tématem a nutno podotknout, že často až zbytečně výbušným, byly také ženy a genderová rovnost v rámci série Assassin’s Creed. Že by se dívka mohla stát hlavní hrdinkou hry, napadlo autory mnohem dříve, než se tak skutečně stalo. Podle svých slov ovšem dlouho hledali vhodný způsob, látku, ale i zasazení, které by nekontrastovalo s rolí žen v historii. Když pomineme různé vedlejší postavy nebo bezejmenné osoby, první výraznou roli dostala coby hratelná postava-žena až Aveline, hlavní hrdinka hry Assassin’s Creed III: Liberation, spin-offu regulérní trojky, který debutoval jako exkluzivní titul pro Vitu v roce 2012. Později ale jeho HD verze vyšla i na PS3, PC a Xboxu 360 a v příštím roce se máme dočkat remasteru v rámci season passu k Odyssey. Ale zpátky k Aveline. Hrdinka s africko-francouzskými kořeny nás s sebou vzala do New Orleans, ale možná kvůli tomu, že nešlo o velké pokračování, spousta lidí ženský debut v této sáze nějak “přehlédla”.

O dva roky později pak způsobilo pozdvižení, když se zničehonic začala řešit role žen v sérii a nemožnost vybrat si něžné pohlaví v kooperativním multiplayeru, který v Unity nahradil původní kompetitivní režimy, načež se znovu do série nevrátil, ale ochuzeni jsme zůstali i o klasický multiplayer, jenž debutoval v Brotherhood v roce 2010. V čem byl tedy problém? Po představení Unity a kooperace na E3 v roce 2014 se autoři nechali slyšet, že hra nenabídne hratelné ženské postavy, protože je to příliš náročné z hlediska produkce. Podle vývojářů by bylo třeba zdvojnásobit počet modelů, animací i množství dabingu. Mluvilo se o tom, že by k něčemu takovému byly zapotřebí další dlouhé měsíce a tisíce animací. Toto vysvětlení nechtěně zapůsobilo jako rozbuška ještě větších svárů. Kritici poukazovali na to, že na hře spolupracuje devět různých týmů Ubisoftu po celém světě, označili tvrzení autorů za výmluvy a obvinili je dokonce ze sexismu.

Aveline sdílí s Connorem více animací než jeho příbuzný Edward.

Odpůrci rovněž zmiňovali, že důvody neobstojí a nemůže to být ve skutečnosti tak těžké, když se ženy už v minulosti objevily v původním multiplayeru a assasinky vám asistovali i v Brotherhood, když jste zavolali své spolubojovníky na pomoc. Sůl do ran pak všem zúčastněným přisypal i jeden z bývalých designérů hry, který poznamenal, že podle jeho názoru by nešlo o úpravu tisíců animací, ale jen pár dní práce. Prozradil navíc také, že zmíněná Aveline sdílí s Connorem více animací než jeho příbuzný Edward. Ani to ani následné petice fanoušků ale nepřiměly Ubisoft změnit stanovisko. Jeden z původních designérů pak smířlivě poznamenal, že důvody autorů jsou oprávněné, ale vydavatel by měl do možnosti zvolit si pohlaví hrdiny vložit více úsilí.

A tak se nakonec také stalo. O rok později, tedy v roce 2015, na trh dorazil Assassin’s Creed Syndicate a jeho hlavními hrdiny byli sourozenci Fryeovi – Jacob a Evie. I když jsme si ještě nemohli úplně svobodně vybírat, které z dvojčat budeme ovládat výhradně a po celou dobu, šlo o další krok, a Evie se tak stala první hratelnou ženskou protagonistkou v rámci hlavní série. Nicméně i s na ohledem dlouholetý vývoj a skutečnost, jak propletený příběh dvojčat a jejich role ve scénáři byla, se zdá víc než pravděpodobné, že si autoři s tímto nápadem pohrávali ještě před kontroverzí okolo Unity.

Zavzpomínejte i vy spolu s námi v komentářích na assasinskou ságu. Podělte se s ostatními o vaše nejoblíbenější díly, zážitky a hrdiny. A nezapomeňte nám prozradit, kdy jste do této série naskočili poprvé a zda ji hrajete stále, anebo už nejste jejími fanoušky.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru