Vydavatelé zvažují zdražení next-gen her na 70 dolarů

NBA 2K21 nemusí být jediná dražší hra pro PS5 a Xbox Series X, ale jen první z řady

Zdroj: Microsoft/Sony
3. 7. 2020

Včera jsme vás informovali, že hra NBA 2K21 bude na nových konzolích o 10 dolarů dražší než na stávajících platformách včetně PC. Místo 60 dolarů za PS5 a Xbox Series X verzi zájemci zaplatí 70 dolarů. Dozvěděli jsme se přitom současně, že zmíněná PC verze nebude kopírovat next-gen edici, ale vychází z té pro dosluhující konzole. Podle některých pozorovatelů mělo jít o první náznak, že vydavatelé plánují s příchodem nových konzolí zdražit své hry z důvodu vyšších nákladů na vývoj. Nyní tu máme další náznak toho, že nešlo o jednorázovou anomálii.

Výzkumná společnost IDG Consulting tvrdí, že zdražení zvažují také další společnosti. Její prezident Yoshio Osaki se domnívá, že cena next-gen her se naposledy zvedala v roce 2005 a 2006 z 50 dolarů na 60 při startu PS3 a Xboxu 360. Náklady ale pochopitelně od té doby vzrostly. Podle Osakiho hra pro novou konzoli spolyká o 200 až 300 procent víc peněz v závislosti na značce, studiu i žánru, zatímco koncová cena pro spotřebitele zůstává stejná.

I kdyby podle Osakiho stoupla cena next-gen hry na 70 dolarů, jde podle něj od roku 2005 o pouze sedmnáctiprocentní nárůst, což je mnohem méně než v případě ostatních uvedených služeb.

Podle IDG Consulting přitom třeba lístek do kina zdražil o 39 procent, předplatné Netflixu o 100 procent a v USA se zvedly i ceny za kabelovou televizi. I kdyby podle Osakiho stoupla cena next-gen hry na 70 dolarů, jde podle něj od roku 2005 o pouze sedmnáctiprocentní nárůst, což je mnohem méně než v případě ostatních uvedených služeb. Osaki vypočítává, že náklady na vývoj a vydání hry, nehledě na marketing, stouply mnohem výrazněji.

“Zdražení z 60 dolarů na 70 ani kompletně nepokryje ostatní rostoucí náklady,” tvrdí Osaki, ale jde podle něj o správný krok. IDG podle jeho slov spolupracuje se všemi velkými vydavateli a jejich průzkum naznačuje, že také další firmy zvažují, že zdraží některé next-gen tituly ze stejných důvodů. Nebude se to podle něj týkat všech značek, ale je to pravděpodobnější u velkých zavedených AAA jmen.

Pomohou větší prodeje, DLC i mikrotransakce. Ale každá hra není hit

Jeho slova víceméně podporují tvrzení, s nímž nedávno přišel bývalý šéf Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios Shawn Layden. Ten rovněž naznačil, že vysokorozpočtové hry mají zdražit. Na akci Gamelab Live nastínil, že AAA hry by měly být kratší, anebo dražší. Současný stav a astronomické náklady jsou podle něj nadále neudržitelné a celý proces bude třeba přehodnotit. Náklady na vývoj se údajně zdvojnásobily s každou další generací konzolí.

Ani on ani Osaki v cenách nezohledňují moderní možnosti monetizovat obsah za pomoci mikrotransakcí, DLC a podobně. Mnoho hráčů také podotýká, že her se prodá mnohem víc, v herním byznysu se točí čím dál víc peněz a překonal i filmový průmysl. Na druhé straně ale ne každý titul končí jako hit, takže je třeba si uvědomit, že každá hra neboří prodejní rekordy jako GTA, Red Dead nebo The Last of Us. A tedy že zdaleka není jisté, že hra si na sebe vydělá.

Cena velkých her v zahraničí neklesala, to jen u nás jsou ceny od devadesátých let výrazně přívětivější.

Čeští hráči pak často specificky připomínají, že videohry byly dřív naopak dražší, než jsou teď. To je samozřejmě pravda, ale důvodem byly jiné okolnosti. Je tím myšleno na našem trhu. Cena velkých her v zahraničí skutečně neklesala, to jen u nás jsou ceny od devadesátých let výrazně přívětivější. Nepochybně to souvisí s náklady na dovoz, většími prodeji, širší konkurencí mezi distributory i s kurzem koruny.

Jak už jsme psali, koncová cena pro zákazníka zůstává v USA stejná u většiny klasických her po dlouhá léta bez ohledu na jejich velikost, respektive nepřesahuje standardních 60 dolarů. Hráči jsou přirozeně velmi citliví na myšlenku, že by se na výši obvyklé ceny titulů mělo něco měnit.

Nahlásit chybu v článku

8

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru