Už v pátečním novinkovém souhrnu jsme vás informovali o rekordech, které s sebou přineslo uvedení Cyberpunku 2077 od vývojářů z CD Projektu RED. Nejrychleji prodávaná PC hry v historii, více než 8 milionů předobjednávek a přinejmenším 50 milionů dolarů v tržbách ke konci listopadu. Zní to až omamně, ovšem vzhledem k míře očekávání a dlouhému vývoji se zřejmě není čemu divit. Nepřekvapuje nás proto ani zpráva od vedení společnosti CD Projekt S. A., která oznamuje, že ještě před vydáním si na sebe hra díky enormnímu množství předobjednávek dokázala vydělat.
„V souvislosti s předobjednávkami Cyberpunku 2077 napříč všemi digitálními distribučními kanály oznamujeme, že odhadovaná suma přesáhla všechny výdaje na vývoj titulu a náklady spojené s marketingem,“ píše se ve zprávě konkrétně. V případě nákladů na marketing jsou přitom započítány i zbývající výdaje pro tento rok a je tudíž bezpečné říci, že Cyberpunk 2077 je ziskový od prvního dne prodeje. Vývojářům to pochopitelně otevírá možnost plně se věnovat dalšímu vývoji hry, pracovat na slibované multiplayerová části a pochopitelně vrhnout úsilí i směrem k dalším značkám. To vše navzdory velkým technickým problémům, které se týkají všech dostupných verzí, zejména pak při hraní na základních modelech konzolí PlayStation 4 a Xbox One.
Systém bonusů bude podle Bloombergu upraven a do budoucna již nebude závislý na agregovaném skóre z recenzí na portálu Metacritic.
Neuspokojivý technický stav tak je v přímém rozporu s finančním úspěchem hry a vedení společnosti za něj přebírá veškerou odpovědnost. Informaci přinesl Bloomberg na základě obsahu interního e-mailu, ke kterému se dostal redaktor Jason Schreier. Podle něj měli zaměstnanci studia obdržet v pátek zprávu, že bez ohledu na chyby obdrží všechny slíbené bonusy, čímž padá dříve smluvená podmínka, že se musí hře dařit v recenzích. Systém bonusů pak bude podle Bloombergu upraven a do budoucna již nebude na agregovaném skóre z recenzí na portálu Metacritic závislý. „Původně jsme měli systém bonusů navázaný na splnění oznámeného data vydání a hodnocení hry v recenzích. Po zvážení jsme ale došli k závěru, že tyto metriky nejsou za daných okolností fér,“ měl napsat šéf studia Adam Badowski. „Podcenili jsme délku a složitost vývoje, přesto jste udělali všechno pro to, abyste [hráčům] doručili ambiciózní a speciální hru,“ dodává Badowski.
Bloomberg dále vysvětluje, že systém pro vyplácení bonusů byl také navázán na měsíční hodnocení jednotlivých zaměstnanců studia, kteří měli údajně dostávat mince s logem společnosti, pokud plnili své povinnosti obzvlášť pečlivě. Alespoň tak tvrdí trojice bývalých i současných vývojářů, kteří tuto informaci poskytli Bloombergu. Bohužel ale tento systém měl mít dopad na práci přesčas, k níž se někteří zaměstnanci s vidinou obdržení zmiňované mince za příkladnou práci uchylovali. Právě množství těchto tokenů totiž mělo ve finále, po vydání hry, rozhodovat o výši finančního přídavku k běžnému platu, což zřejmě nevedlo k příliš zdravým podmínkám na pracovišti. Ostatně, o míře přesčasů se toho v souvislosti s CD Projektem probíralo opravdu hodně a společnost za ně byla několikrát kritizována. Naposledy koncem září, kdy rovněž Bloomberg informoval, že zaměstnanci budou až do konce vývoje pracovat nad rámec obvyklého pracovního týdne také jeden den o víkendu.
Podcenili jsme délku a složitost vývoje, přesto jste udělali všechno pro to, abyste doručili ambiciózní a speciální hru, říká šéf studia.
Poslední informací, která se pojí s úspěchem Cyberpunku 2077 a finančními záležitostmi je nečekaný pád akcií. Už na konci minulého týdne, pravděpodobně v souvislosti s výše zmiňovaným množstvím technických problémů, tak dosavadní cena akcií, pohybující se kolem 443 zlotých, spadla přibližně o třetinu na úroveň 313 zlotých. Není to přitom jediný výrazný pokles za poslední dobu – už na konci října, tehdy právě s informacemi o práci přesčas a dalším odkladem, zaznamenaly akcie pokles z dosavadních 461 zlotých na přibližně 330 zlotých a společně s tím klesla tržní hodnota celé společnosti z necelých 10 miliard eur na 7,2 miliard. Přesto ale například magazín Games Industry věří, že se Cyberpunk 2077 dostane do desítky nejprodávanějších her všech dob a předpovídá, že by mohl být nakonec prodáno necelých 30 milionů kusů.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Ovšem ten technickej stav… bože… já to pořád nedokážu pochopit, co se na těch konzolích stalo. To to nikdo nezkoušel? Však po vydání to padalo po hodině, mizeli zbraně z rukou, nefunkční fyzika, děsuplná optimalizace a spoustu dalšího – když vás napadne nějakej bug, jakejkoli, tak v téhle hře byl. Po nočním pátečním patchi, to padá jednou za pět – šest hodin a zůstali spíš vizuální bugy a špatná optimalizace..
Prostě nechápu, jak to takhle mohli vypustit.
Prvních pár hodin byl porod… ale teď už jsem ponořenej v příbězích hry a tolik mi to nevadí, ale ten začátek… Každopádně na nějaký odměny to fakt neni. Hra vypadá jako by ji prostě nikdo netestoval – doslova. Je pro tak velkou filmu problém, najmout cca sto testerů, každého dát k jiné platformě či konfiguraci počítače a nechat je to dva měsíce hrát a sbírat z toho data??? Jsem si myslel, že něco na tenhle způsob je běžná praxe – či logický postup. No, v CDPR si to zjevně nemyslej…
BTW. maj štěstí že jsou z Polska… bejt z Japonska, tak je to na sepuku 😀 (nevinný žert, prosím pěkně :-D)
Premyslim nad nekterymi rozhodnutimi ve svete Cyberpunku
– proc jsou ve hre semafory, kdyz muze hrac jezdit na cervernou?
– v roce 2077 neni ve meste omezena rychlost na silnicich?
Svět je narvaný detaily – ale pozor, nesmíš je zkoumat moc podrobně, páč jinak zjistíš, že nefungujou 😀 Semafory jsou, ale nikdo je nereflektuje, celkově doprava je k smíchu, kdyby byly ulice uplně prázdne, bylo by to možná lepší. Sedíš u stolu v bufetu a k vedlejšímu stolu přijde servírka… říkáš si – fajn detail, ovšem ona odejde a zase přijde k tomu samému stolu… prostě bere stále dokola jen objednávku, asi 😀 Zajímavé postavy ve světě, třeba policejní hlídky, stále stojí na jednom místě, pořád bouchaj na jedny dveře a podobně, prostě jsou statické.
Když se nad tím nezamýšlíš, tak to dokresluje atmosféru, ovšem je to jen na oko .)
Zločin je kapitola sama o sobě… když něco uděláš tak tě opravdu začnou hledat, honit… asi dvě vteřiny. Stačí zahnout za roh a jsi v klidu… nebo co se mi taky stalo – stačí zavřít dveře 😀 😀 Trvalo jim asi pět minut než je otevřeli a zase po mě šli… tak jsem z budovy odešel a tím jsem se jim ztratil… moc inteligence nepobrali.
A jestli hru koupit, pokud nejsi big fanda, tak doporučuju nějakej ten měsíc počkat, než to doladí. Každopádně hlavní příběh, vedlejší příběhy, i vedlejší Questy, postavy – to je všechno první třída. Hratelnost je supr, gunplay se mi taky líbí, rpg prvky jsou taky supr – byť ne všechny upgready fungujou… teď jsem si pořídil krevní pumpu, která ti hodí 60% heal… no ale nefunguje 😀 V těhle věcech už jsou jen drobnosti k vytknutí – ale pokud pomineme technickej stav a všechny ty drobnosti co moc nefungujou (tedy taky technickej stav, asi) – tak je to desítková hra. Základ je supr, jen to měli ještě půl roku ladit a ladit…
Sám mám open worldů plný zuby už a zrovna Cyberpunku by slušel koridorovej nelineární příběh – něco ve stylu trilogie Mass Effectu – Ostatně stejně v tom jejich světě nejde nic dělat krom Qstů. Město mělo evokovat roleplay – ponořit tě do hry, měl by jsi mu uvěřit – příběh v něm ti pak vypálí bulvy z důlků 😀 Jenže zde je to jen statické pozlátko, které nefunguje. Osobně vždy akorát co nejrychleji přejedu k dalšímu Qstu a snažím se to, co se děje/neděje ve městě vytěsnit…
Nezvládám se ubránit srovnání s GTA nebo Red Dead Redemption – s nejlepšíma otevřenýma světama (dle mého) – nejen že oboje vypadá na PS4 líp, ale i lépe funguje… respektive když už jsem v tom srovnávání – zlatej Witcher 3 😀 Prostě tu byly přehnané ambice.
Ze stejneho duvodu jsem si nekoupil remake Mafie, ale poridil jsem si puvodni hru – i pres jeji stari je starsi hra uveritelna.
Tak tomu teprve říkám ten pravý korporátní kyberpunk. Koukám, že v CDPR to vzali úplně od podlahy. 😀