Starfield, Bethesda Softworks, Creation Engine nemusí být největší brzdou Starfieldu

Creation Engine nemusí být největší brzdou Starfieldu

Uznávaný YouTuber i magazín IGN přináší technologický rozbor. Vylepšení je víc, než se zdá

Zdroj: Microsoft
2. 8. 2022
Název: Starfield Vývojář: Vydavatel: Platformy: , Žánr: Datum vydání: 6. 9. 2023

Když Bethesda v polovině června představila první gameplay záběry z vesmírného RPG Starfield, mnoho hráčů jen mávlo rukou s poznámkou, že to zase vypadá jako hra od Bethesdy a dílčí aspekty ukázky byly přirovnávány ke hrám jako TES V: Skyrim nebo Fallout 4. Faktem ovšem je, že ačkoliv vývojáři z Bethesdy staví na technologických základech Gamebrya a jeho evoluce v podobě Creation Engine, druhá generace proprietárních nástrojů Bethesdy ušla značnou cestu a Starfield bude ukázkou pokroku. Shodují se na tom například youtuber Colt Eastwood, který se na svém kanále zabývá technologickým pozadím her, a odborníci z IGN, stojící za výkonnostním preview, ve kterém vypichují jednotlivé změny a novinky, které vývojáři v rámci druhé generace Creation Enginu učinili. Nejde přitom jen o výslednou podobu hry, ale také fyzikální systém nebo nástroje pro tvorbu questů, které by měly v ideálním případě rozšířit možnosti vycházející z žánru RPG a poskytnout hráčům komplexní, zábavnou a nevyzpytatelnou hru, kterou se Starfield zdá z ukázek být.

Michael Thompson z IGN vyzdvihuje na grafickém zpracování například volumetrické osvětlení a efekty, které dlouhým pohledům do krajiny – v případě Starfieldu jedné z tisícovky planet – propůjčují majestátnost a atmosféru. V tomto případě IGN srovnává například Fallout 76 s jedním ze záběrů z ukázky Starfieldu, který staví na připraveném základu a přidává například bohatší efekty mlhy či vodních par. Starfield rovněž přichází s vyšším rozlišením textur, propracovanějšími materiály či odlesky, které vypadají mnohem lépe než u Falloutu 76, natož v porovnání s ještě staršími tituly. Jak IGN upozorňuje, Starfield bude velkou hrou, takže určité kompromisy nastoupí v zájmu zachování plynulosti i při značné rozloze, což se ovšem na druhou stranu nemusí týkat interiérů. I ty jsme mohli v ukázce zahlédnout, a Michael Thompson je veskrze chválí. Kvalita projekce stínů v jednotlivých scénách, odrazy světel, jejich rozpíjení, to všechno stojí o úroveň výš a s ohledem na množství detailů dává vytušit, že si vývojáři dali opravdu záležet.

Kritický je Thompson u stínů v exteriérech, které mají velmi nízké rozlišení, dochází při jejich projekci k poblikávání a mnohdy i artefaktům a kolizím, které by na daných místech neměly být. Dobře je to vidět v části, kdy se před hlavním hrdinou zvedá ze země krabu podobné monstrum – stín není stabilní ani realistický, protože jej končetiny monstra v jednu chvíli vrhají na celou řadu ploch povrchu, s nimiž si systém neumí správně poradit. Také odrazy světel zůstávají s největší pravděpodobností součástí enginu a Starfield nebude využívat ani ray tracing, ani žádné další podobné efekty. Je to možná škoda, zejména s ohledem na momentálně plánované vydání vedle PC pouze na Xbox Series, ale výsledek nemusí být podle IGN nutně špatný.

Youtuber Colt Eastwood spolu s redaktory IGN vyzdvihují také detaily obličejů a animaci, která sice nebyla v ukázce vždy stoprocentní, ale Bethesda přidává několik velmi důležitých věcí. Dáme-li stranou, že pohyby úst vychází patrně z automatizovaného generátoru, postavy adekvátně těkají očima a hlavně přináší celou řadu dalších grimas, doplňujících dialogy i pocit, že před vámi nestojí NPC, ale někdo z masa a kostí. A i když Starfield podle všeho nebude automaticky patřit ke špičce, mrtvolné a nedetailní obličeje ostatních postav z předchozích her jsou snad konečně pryč. Také kvalita zpracování kůže se napříč Creation Enginem 2 posunula, což je vidět nejen na odlescích, ale také naopak na zmatnění povrchu v kombinaci s adekvátním světlem. Tedy, ne všechno se musí lesknout, a přitom hra stále zachovává porci realismu.

Co však posoudit v tuto chvíli nelze, je umělá inteligence, provedení soubojů a hlavně přitažlivost dějové linky, o které vývojáři zatím mnoho neřekli. Navíc je nutné mít na paměti, že s odkladem hry zbývá do vydání s největší pravděpodobností ještě téměř rok a ukázka pochází z rozpracované verze. Je tudíž otázkou, kde všude budou moci vývojáři přidat, ale také muset naopak vstříc optimalizaci ubrat, a jaký nakonec bude finální výsledek. Z mnoha úhlů pohledu se ale zdá, že Creation Engine 2 nebude tou největší překážkou, které může Starfield čelit a že v přímém porovnání se staršími tituly sice lze vysledovat nezaměnitelné DNA Bethesdy, ale vidět také spoustu pokročilých technologií a celkově vyšší produkční hodnoty.

Nahlásit chybu v článku

4

Napsat komentář

Další články
Nahoru