Chystá se první hra podle románu Stanisława Lema

Autor Solaris byl k adaptacím velmi kritický. Vývojáři ale chtějí zopakovat úspěch Zaklínače

9. 12. 2019
Název hry: The Invincible Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , Žánr:

Polské studio Starward Industries pracuje na vůbec první hře podle díla světoznámého polského spisovatele Stanisława Lema, kterého proslavil mimo jiné román Solaris. Práva na svůj titul si vývojáři zajistili u dědiců slavného autora. Krakovský tým, který vyvíjí takzvaný Project I, se skládá z veteránů studia CD Projekt RED, ale najdete tu i bývalé zaměstnance Bloober Teamu nebo Techlandu. Zatím však autoři úzkostlivě tají to nejdůležitější – která kniha se stala předlohou pro jejich budoucí titul. Leccos vám ale může napovědět už pohled na artwork a fotky z kanceláří, naznačuje magazín Gamepressure.com, který spolu s dalšími polskými weby přinesl první podrobnosti o projektu. Má to být logicky jeden z jeho nejslavnějších a nejprodávanějších titulů. Spekulovat už necháme vás.

Těšit se můžeme na velké sálové počítače, děrné štítky a osciloskopy namísto moderních plochých dotykových obrazovek. V tomto světě sice lidé pronikají do vesmíru, ale neznají třeba mobilní telefony.

Hra se v každém případě pokusí být stejně jako autor předlohy maximálně věrná vědě. Hlavním hrdinou příběhu je ostatně také vědec, který zkoumá cizí planetu, kde společně s dalšími astronauty narazí na nějakou hrozbu. Titul nabídne různé volby, které budou mít vliv na průběh hry i vztahy mezi postavami, vždy se ale mohou hráči údajně spolehnout na to, že vše bude mít vědecké vysvětlení a musí být alespoň v teoretické rovině možné. Vývojáři se nechtějí zpronevěřit odkazu spisovatele, a tak se ve scénáři nemají objevit žádné magické prvky. Stanisław Lem navíc podle autorů nikdy nevstoupil do plně digitálního světa, takže jeho příběhy, a tedy i budoucí hru bude definovat takzvaný analogový retrofuturismus.

Nepůjde přitom jen o vědeckofantastickou estetiku 50. a 60. let, ale i fungování samotného titulu, jeho světa a koneckonců i hratelnost. Těšit se můžeme na velké sálové počítače, děrné štítky a osciloskopy namísto moderních plochých dotykových obrazovek. V tomto světě sice lidé pronikají do vesmíru, ale neznají třeba mobilní telefony. Vývojáři proto věnují velkou pozornost designu všech přístrojů, jejich fungování a používání. Zapomenout můžeme na moderní interaktivní uživatelská rozhraní nebo virtuální plánky. Naší jedinou pomůckou bude klasická papírová mapa. Podle autorů to představuje značnou výzvu, protože třeba zpětná vazba pro hráče, který ovládá nějaký mechanismus, je mnohem složitější, když se nemůžete spolehnout na moderní displej nebo obrazovku zobrazující všemožná data a informace.

Jinak si však autoři předlohu velmi pochvalují. Dílo Lema je podle nich ideální látkou pro videohru, má podle nich obrovský potenciál pro podobnou adaptaci. Vývojáři si podle svých slov přejí, aby se fanoušci Lema cítili stejně jako čtenáři Sapkowského, když hráli prvního Zaklínače. Z logiky věci ale nemusí tohle dobrodružství skončit stejně jako v knize. Překvapivě se přitom tým neobává pověstné náročnosti látky, z níž čerpal i československý film Ikarie XB 1 nebo Solaris od Tarkovského a Soderbergha. Má jít o moderní přístupné dobrodružství, ne úzkoprofilovou indie hru. Velmi zajímavé je, že Lem byl podle samotných vývojářů k adaptacím svých děl vždy velmi kritický, což si uvědomují a podotýkají, že kdyby byl ještě naživu, cítili by se nepochybně ještě pod větším tlakem.

I když o titulu samotném je toho známo jen minimum, něco jsme se přeci jen dozvěděli. Ve vývoji je od roku 2018 o pohání jej technologie Unreal Engine 4 od Epicu. Vyjít by měl počin v ideálním případě v roce 2021, kdy by Stanisław Lem oslavil 100. narozeniny. Hra míří na PC a konzole, přičemž se pochopitelně bavíme o nové generaci. Titul podle magazínu Gamepressure.com opravdu velmi dobře vypadá a obsahem připomíná třeba populární Firewatch. Ten otevřeně inspiroval i samotné autory a hlásí se k němu. Rádi by prý, abychom cítili nutkání prožít dobrodružství opakovaně a objevovat v něm nové cesty. Doslova vývojáři říkají, že doufají, že každý průchod hrou, který najdeme na YouTube, bude jiný.

Ve hře je také možné na rozdíl od mnoha podobných titulů zemřít, a to údajně za nejrůznějších okolností. Dojde i na boj.

Po zdejším digitálním světě budeme cestovat s pomocí blíže neupřesněných dopravních prostředků. Krajina má být opravdu rozlehlá, ale nemá se jednat o klasický open world. Ve hře je také možné na rozdíl od mnoha podobných titulů zemřít, a to údajně za nejrůznějších okolností. Dojde i na boj. I když nejde rozhodně o střílečku, Project I prý nabídne akci a možnost použít nějaké zbraně. Spíše se ale jedná o explorativní adventuru s prvky RPG, která klade hlavní důraz na dialogy a příběh.

Asi nemusím dvakrát zdůrazňovat, že mě myšlenka na hru podle Lema nadchla. A není zdaleka jediným autorem sci-fi, kterému by vývojáři měli věnovat větší pozornost. Pořádnou herní adaptaci by si zasloužil i Orson Scott Card nebo Dan Simmons. Na jakou videohru podle slavného sci-fi čekáte vy a co se podle vás vyklube z digitálního Lema?

Stanisław Lem inspiroval SimCity z roku 1989

Dílo Stanisława Lema přinejmenším nepřímo inspirovalo vývojáře her opakovaně. Jedním z nejzajímavějších příkladů je ale budovatelská strategie SimCity designéra Willa Wrighta, kterého ovlivnila jedna z povídek ze sbírky Cyberiada. V tomto příběhu se svržený tyran vrátí ke svým despotickým způsobům, když může ovládat simulované město, v němž utlačuje jeho fiktivní obyvatele. Neříkejte, že se v tom popisu nepoznáváte coby starosta virtuálního města, který na své obyvatele pošle godzillu nebo tornádo.

Nahlásit chybu v článku

7

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru