Chyby ve Falloutu 76 jako zrcadlo doby

Přístup Bethesdy podtrhuje současné problémy herního odvětví

28. 11. 2018
Název hry: Fallout 76 Vývojář: Vydavatel: Datum vydání: 14. 11. 2018 Platformy: , , Testovaná verze: PlayStation 4 Žánr:

A je to tu zase. Bethesda vydala Fallout 76, nové RPG zasazené do otevřeného světa, a jako vždy se ozývají posměšky, poukazující na staré známé chyby a pramalý posun kupředu. To se naneštěstí netýká pouze „neškodných“ věcí typu stále stejná grafika či nedostatečný pokrok v animacích postav, ale bohužel i otravných bugů. Bethesda navíc v případě Falloutu 76 zvolila mimořádně nešťastnou strategii a na rovinu předem přiznala, že letos to bude ještě horší než kdykoli dřív.

Spousta médií ve snaze informovat poukazovala na ty nejbizarnější chyby. Je jich skutečně mnoho a některé navíc mají potenciál doslova likvidovat zážitek. Bohužel to není nic nového – Bethesda, někdy uštěpačně přezdívaná Bugthesda, je všeobecně známá vydáváním neodladěných titulů. Mnohdy přitom nelze v opravách spoléhat pouze na oficiální kanály a kupříkladu sérii The Elder Scrolls v minulosti pravidelně doprovázely i důležité komunitní patche.

Příliš atomu hroutí servery

Fallout 76 zápasí s chybami na několika frontách. Máme tu například hráče měnící se v mutanty v momentech, kdy se chtějí vysvléci ze slavného Power Armoru. Četné jsou i pády serverů, které přicházely například v momentě, kdy se hráči dohodli na synchronizovaném odpálení několika jaderných bomb naráz. Na první pohled úsměvný je také případ nesmrtelného hráče, který zkouší všechno možné, aby jeho postava konečně zemřela. Příběh tohoto dobrodruha je ale ve skutečnosti docela smutný, když Bethesda adekvátně nereaguje a nevypadá to, že by se měla celá kauza kamkoliv pohnout. Abyste rozuměli, hra bez možnosti porážky je nudná, nepředstavuje vůbec žádnou výzvu a zcela ničí zážitek. Příspěvek na Redditu tedy popisuje útrapy tohoto nešťastníka a spolu s tím i zmíněný přístup Bethesdy – vývojáři v první chvíli pouze genericky „poradili“, pohrát si s vlastnostmi postavy v Pip-boyovi, což samozřejmě nefungovalo, aby už na další zprávy žádná odpověď nepřišla…

Vývojáři se svým způsobem zřekli odpovědnosti ještě před vydáním.

Ani zdaleka to ale není vše a nalézt lze i obsáhlé příspěvky, které se věnují jen prostému výčtu toho, co se nepovedlo. Některé z chyb přitom přesahují i samotný herní zážitek a zasahují či zasahovaly i do běžného života hráčů. Takzvanou B.E.T.A. verzi hry museli někteří stahovat více než jednou, anebo nešla standardně odinstalovat. Pokud si dotčení hráči koupili plnou verzi hry, problém jako zázrakem zmizel. Je to detail, který byl navíc opraven, jde však o jeden z mnoha střípků mozaiky vypovídající o tom, co dokáže Bethesda vypustit do světa. Nikdo přitom nepochybuje o tom, že se s tím vývojáři nesnaží něco dělat, nicméně jak jsem naznačil už na začátku – protentokrát zvolila Bethesda velmi nešťastné alibi. Vývojáři se svým způsobem zřekli odpovědnosti již předem, a to za pomocí prohlášení, že hra zkrátka zabugovaná vyjde.

Komunita si to samozřejmě líbit nenechala a domáhá se odpovědí, jenže oficiální účet na Twitteru nejeví zájem o komunitu a informuje pouze o plánovaných výpadcích serverů a tu a tam přináší obrázky ze života ve hře. Smutnou skutečností, která jen dokládá, jak špatně na tom Fallout 76 je, bylo i snížení ceny během Black Friday téměř na polovinu své původní ceny. A to se bavíme o sotva pár dní starém titulu. Řada hráčů se prý navíc pokusila hru pro její nefunkčnost vrátit. Mohli byste mávnout rukou a říci, že to se zkrátka stává a tvůrci se jistě rádi poučí. Jenže sami moc dobře víte, že zrovna u Bethesdy se něco takového neděje poprvé.

Z portfolia tohoto vývojáře vlastně můžeme vybrat libovolné open world RPG a s pomocí internetového vyhledávače rázem narazíme na celou plejádu více či méně úsměvných chyb. Padající hry jsou takřka standardem. Ve Falloutu 3 bylo možné narazit na poletující Párače. The Elder Scrolls II: Daggerfall nešlo původně mnohým hráčům ani dohrát. A ve Skyrimu šlo, mimo jiných problémů, bezpečně propadnout skrze mapu. Na internetu lze rovněž nalézt i doporučená pořadí questů pro jednotlivé tituly ze série The Elder Scrolls, protože pokud budete hrát až příliš podle sebe, některé úkoly se mohou uzamknout, což není vlastnost, ale další příslovečný bug. Takových “vlastnostní” je také požehnaně a hráči se jich záhy naučili aktivně využívat. Protože co není zakázáno, je zcela logicky povoleno. Speciálním případem využívání chyb titulů od Bethesdy jsou samozřejmě speedruny, ve kterých hráči různých glitchů využívají. Dohrát takový Morrowind tedy lze za několik desítek hodin, na druhé straně je ale možné spatřit závěrečné titulky za méně než čtyři minuty.

Moderní doba přeje experimentům

Stav Falloutu 76 ale hráče spíš frustruje než baví. A s technickým stavem hry padá i její popularita. Na Twitchi se hra přestala téměř sledovat hned druhý den po vydání a ve vyhledávaní ho přeskočil předchozí díl série. Vstupuje do toho i fakt, že Fallout 76 je zkrátka jiný a posunul se směrem k on-line zážitku, jak už ale připomněl Petr ve své recenzi – vývojáři nebyli schopní herní svět zaplnit a působí – hoden své pověsti – liduprázdně.

Současný stav herního průmyslu a aktuálně nastavené distribuční modely přitom přímo nahrávají tomu, aby se mezi nás, hráče, dostávaly nedodělky. Mluvíme samozřejmě o všemožných programech předběžného přístupu, kterým se v dnešní době ve větší míře brání už jen v Sony. Ale i v tomto případě se domnívám, že je jen otázkou času, než japonský gigant podlehne aktuálnímu trendu. Vývojáři tak mlčky posunuli hranice přípustnosti, v jakém stavu mohou hry vydat a hráči jsou o to citlivější, když se něco nepovede. Náprava pokažené reputace je přitom dlouhodobým procesem a pro menší společnosti může být i likvidační. Situace je navíc o to problematičtější v on-line hře, kde případné chyby ovlivňují všechny hráče a nejde jen o lokalizované problémy jednotlivců.

Přelepená cenovka

Situaci, kterou si momentálně prochází Bethesda, pocítili i vývojáři z EA DICE. Jejich Battlefield V je totiž 8 dní po svém vydání rovněž nabízen v nejrůznějších slevových akcích za polovinu původní ceny a nejde přitom jen o bizarnost, na kterou můžeme poukázat a jít dál. Jde o další hřebíček do rakve jménem reputace, protože rozdíl ceny nikdo prvním vlastníkům hry vracet nebude...

Na vině může být už několikrát probíraný rozsah těchto titulů – už nejednou jsme se ale mohli přesvědčit, že větší autoamaticky neznamená lepší. Velké světy vyžadují víc práce a víc testování, nehledě na to, že vytváří chyby, které se dají jen složitě replikovat a tím pádem efektivně odstranit. Tak to zkrátka je a Bethesda v tomhle rozervaném boji není sama. Otázkou ale samozřejmě zůstává, zda to vývojářům stojí za všechny ty negativní palce, kbelíky špíny a smršť nulových hodnocení od hráčů, poukazující svým osobitým způsobem na problém, a jestli by náhodou nebylo lepší vrátit se k rýsovacím prknům, měřit dvakrát a řezat jen jednou.

Nahlásit chybu v článku

8

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru