Čeští Space Engineers mají multiplayer. A také ženu…

Nový multiplayer ve Space Engineers

20. 7. 2018
Název hry: Space Engineers Vývojář: Vydavatel: Datum vydání: 28. 2. 2019 Platformy: , Žánr:

Pokud jste příznivci domácí herní tvorby a zajímáte se i o projekty, které tu s námi jsou v nejrůznější formě rozpracovanosti už nějakou dobu, určitě vás potěší novinky ohledně českých Space Engineers.Projekt studia Keen Software House se poprvé objevil v alfaverzi už v roce 2013 a od té doby ušel hodně dlouhou cestu. Jedna věc, která ale české tvůrce trápila až donedávna, byl multiplayer, ve kterém sice třímal obrovský potenciál, ale i vzhledem k náročnosti celé hry jej nebylo možné plně využít. To se ovšem mění s příchodem zásadního updatu, který se zaměřuje právě na hru více hráčů a posouvá míru hratelnosti do vskutku netušených výšin.

Vzhledem k tomu, jak důležitý je tento update, je i stejně složité začít se všemi novinkami a vylepšeními probírat. Začněme proto tím, co každého hráče zajímá jako první – multiplayer ve Space Engineers je v tuto chvíli plně otestován až pro 16 hráčů, šéf Keen Software Marek Rosa ale ve svém dlouhém článku uvádí, že během vývoje se někteří testeři dostali až k číslu 64, aniž by tím byla ovlivněna plynulost hry. To ale v tuto chvíli – a nutno podotknout ve stále rozpracovaném stavu hry – nelze zaručit vždycky, a proto vývojáři inzerují plně funkčních 16 hráčů, kteří ve vzájemné kooperaci například uvnitř dvou osmičlenných týmů mohou využívat všeho, co Space Engineers nabízí. Bavíme se tedy o stavění, letu vesmírem, jízdě po planetách, jejich ničení, střelbě a nespočtu dalších činností, které lze ve hře provádět. Vše do velké míry demonstruje nejnovější trailer, který je dle slov Keen Software sestaven z gameplay záběrů lidí, kteří dostali možnost multiplayer testovat. Ve videu zároveň najdete odpověď na to, proč nebyl multiplayer do hry přidáván postupně – jde jednoduše o tak velkou změnu, která by nešla implementovat po částech, a proto se mohlo zdát, že vývojáři v uplynulých šesti měsících nechávají otázku multiplayeru bez povšimnutí. Opak byl ovšem pravdou a sám Rosa uvádí, že museli přepracovat důležité části enginu a hodně experimentovat, aby dosáhli toho, čím je multiplayer nyní. Část jeho příspěvku rozebírá limit počtu jednotlivých bloků, který se nyní přepočítává na tzv. PCU, tedy jednotku výkonového nároku s tím, že každý blok má tuto hodnotu nastavenou v závislosti na vlastní složitosti. Je to pružnější systém a dovoluje lepší optimalizaci a následně odezvu, což je pro vývojáře jeden z rozhodujících aspektů. Vše je samozřejmě dáno charakteristikou celé hry, která – na rozdíl od většiny jiných multiplayerových záležitostí – musí na trase klient – server přenášet mnohem více dat, než je pohyb hráče, případně střelba. Ve Space Engineers se mimo jiné pohybují hráči vytvořená vozidla, objekty mají plně funkční fyzikální systém, takže se musí počítat s kolizemi a to všechno je nutné co nejrychleji a pokud možno bez lagů synchronizovat se serverem a klienty ostatních hráčů. I proto jsou vývojáři raději zdrženliví, co se megalomanských představ o počtu hráčů týče a vyjadřují spokojenost nad tím, že se jim podařilo vše vybalancovat a hra je zábavná. O tom pak jednoznačně není sporu, protože samotný trailer naznačuje, co všechno bude možné ve hře provádět.

Chcete bitvu dvou vesmírných korábů, při které členové posádky plní zadané úkoly na opačných stranách své lodi? Beze všeho! Chcete provrtat vybranou planetu skrz naskrz, jasně, postavte vrták a zkuste to. Anebo byste snad raději destruction derby planetárních vozítek? Určitě chápete, kam tím mířím – hráči jsou i nadále omezování pouze svou kreativitou až na rozdíl, že nyní se mohou o své výtvory a nápady dělit s ostatními hráči v reálném čase. Na výběr pak máte buďto veřejné servery, anebo servery dedikované, které budou v prvním měsíci k dispozici zdarma. Vývojáři nicméně uvádí, že v blízké budoucnosti budou muset vyřešit otázku správy těchto serverů a je tedy možné, že dedikované servery budou spouštěny za poplatek. V experimentálním módu hry je ovšem dostupná i možnost založení vlastního lokálního serveru a Marek Rosa nevyloučil, že by některé experimentální prvky mohly být v budoucnu začleněny do základní verze hry. Poslední zajímavou novinkou, která se pojí s multiplayerem a některé hry tento problém vůbec neřeší, je safe zóna – tedy místo, které může admin serveru specifikovat dle libosti a které zaručí hráčům bezpečí. Samozřejmě záleží na nastavení, ale v zásadě by to mělo být útočiště pro vaší frakci, se kterým vývojáři počítali od začátku, v tuto chvíli nicméně zůstává safe zóna statická a z nejrůznějších technických důvodů se nemůže přesouvat. I to se ale může do budoucna změnit. Součástí nejnovějšího updatu je také přidání nové ženské postavy, což si odhlasovali sami fanoušci. Marek Rosa uvádí, že šlo o jednu z nejčastějších věcí, pro kterou hráči ve smyslu budoucích přídavků hlasovali, což je pochopitelné a rozhodně nemáme nic proti. Vývojáři pak přistoupili k přípravě inženýrky pečlivě, vymodelovali nové tělo, přidali úplně novou sadu animací a nahráli nové zvuky, aby práce nepůsobila polovičatě a hráči či hráčky si mohli novou postavu náležitě užít, samozřejmě včetně už představené míry úprav vzhledu, jako tomu je u mužských inženýrů.

Spolu s vydáním tak velkého updatu se ovšem objevily otázky, zda tím pádem vývojáři nekončí s vývojem nebo jestli nenarazili na limity enginu. V obou případech je Marek Rosa uklidňuje, že končit nehodlají a díky dalším pracem určitě ještě lépe všechno zoptimalizují a přidají další prvky. I o nich v náznacích mluvil, nad rámec zjednodušení začátku novým hráčům, nebo úpravě základních scénářů ale neprozradil nic konkrétního. Jedinou kaňkou tak na celém updatu zůstává smutný fakt, že vývojáři implementací novinek pohřbili několik velmi oblíbených a propracovaných modifikací, které už pro celou řadu věcí nejsou nově v pořádku. Lidé z Keen Software se samozřejmě hájí tím, že nyní představené novinky chtěli začlenit od hry v podstatě od začátku, tvůrci modifikací ale namítají, že bez jejich práce a navrženém řešení by určitě spoustu věcí neimplementovali tak snadno. Tohle kočkování už ale pro jistotu nechávám na komunitě, která je navíc podle prvních ohlasů všeobecně dobře naladěná a očekává světlé zítřky. Snad přijdou, domácím projektům to od srdce přejeme!

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru