Bývalý zaměstnanec Valve kritizuje 30% podíl Steamu

Je to jako další daň pro celé odvětví, Epic tuhle situaci napraví, říká na Twitteru

9. 4. 2019

Od zahájení provozu Epic Games Store uběhly čtyři měsíce a jen stěží byste v tomto období našli byť jen jediný den, kdy se obchodní praktiky Epic Games neprobíraly. Spor EGS a Steamu rozděluje hráče, vývojáře i vydavatele a nezdá se, že by mělo něco tuhle neutěšenou situaci napravit. Epic Games se i nadále aktivně zajímají o exkluzivní distributorská práva, Valve pro změnu chystají vylepšit vzhled Steamu a pravděpodobně chystají i další kroky. Pořád také platí, že EGS nenabízí ani zdaleka tolik funkcí, kolik má Steam, a to ani ve smyslu servisu pro vývojáře a infrastruktury jejich her. A nic se nemění ani na tom, že si Steam ukrajuje na vstupní úrovni 30 procent z tržeb za prodané hry a Epic Games pouze 12.

Pro spoustu vývojářů či společností je právě výrazný rozdíl v podílu hlavním argumentem, proč s Epic Games spolupracovat, ne vždycky ale může být jejich postoj motivován jen vyššími zisky. Alespoň tak to naznačil bývalý zaměstnanec Valve, ale také Microsoftu, DICE nebo Ensemble Studios Richard Geldreich. V diskuzi na Twitteru, kterou rozpoutal šéf Epicu Tim Sweeney, odpovídal Geldreich jednomu z diskutujících, který argumentoval tím, že Epic jenom bere, kanibalizuje celé odvětví a tím zabíjí PC hraní. „To Steam zabíjel PC hraní, šlo o 30procentní daň pro celý průmysl. Bylo to neudržitelné. Nemáte ani představu, jak moc byl Steam pro Valve výdělečný, byla to v podstatě tiskárna na peníze. Epic situaci napraví pro všechny hráče,“ napsal Geldreich a naznačil problém, o kterém hráči ze svého pohledu, a nutno uznat, že vcelku pochopitelně, tolik nediskutují.

Věc se má tak, že do příchodu Epic Games Store bylo Valve příslovečným hegemonem a pravidla, která Steam diktoval, musel akceptovat každý. Význam Steamu totiž zamezoval, aby se hry ve velkém prodávaly skrze jiné platformy a tím drželo Valve většinu vývojářů a vydavatelů přesně tam, kde je chtělo mít. Jistě, je nanejvýš férové dodat, že 30procentní podíl byl zároveň i poplatkem za již zmiňovanou infrastrukturu a nástroje, které samozřejmě nevznikají zadarmo a navíc Steam požadoval přibližně to stejné, co už roky funguje v digitálních obchodech jednotlivých konzolí. A dodáváme také, že Steam si na plných 30 procent sáhl jen výjimečně, když je stále možné nechat si vygenerovat neomezené množství klíčů zcela zdarma a nabízet je k prodeji mimo Steam. I tak se ale Geldreichovi situace nelíbí a podivuje se nad tím, proč hráčům tolik leží v žaludku právě Epic Games Store.

Považovat 30% podíl za standard na základě porovnání se situací s konzolemi je mylné – firmy jako Sony, Microsoft nebo Nintendo utratí miliardy dolarů, aby vytvořily hardware, který prodávají i se ztrátou a umořují ji právě prostřednictvím prodeje her.

„Apple, Valve, Origin a další mohou mít knihovnu svých exkluzivních her, ale Epic nic podobného mít nemůže ani za pomoci financování vývojářů, kteří vytváří hry? Šílene,“ píše v dalším příspěvku. Snaží se také hráčům vysvětlit, že vlastně slepě podporují někoho, kdo celou situaci odstartoval a jen podporují, aby byl dlouholetý stav zachován. „Ve své době vypadal 30procentní podíl Steamu v porovnání s 50procentním podílem kamenných obchodů skvěle. Dnes je ale k smíchu a tlačí vývojáře ke zdi,“ říká Geldreich. Na dotazy, proč se Epic nesnaží zaujmout například nižší cenou, nežli exkluzivními hrami, pak dodává pouze to, že vývojáři by nic takového neudělali, pokud by nebyli k takovému kroku motivováni, zmiňuje však v tomto bodě pouze probíraný podíl z tržeb, nikoliv exkluzivní partnerství.

Pro svá slova tak nenachází žádnou oporu a jediný, kdo ve vlákně reaguje pozitivně, je již zmiňovaný šéf Epic Games. Ten vysvětluje, že považovat 30% podíl za standard na základě porovnání situace s konzolemi je mylné – podle Sweeneyho totiž firmy jako Sony, Microsoft nebo Nintendo utratí miliardy dolarů, aby vytvořily hardware, který prodávají i se ztrátou a umořují ji právě prostřednictvím prodeje her. Namísto toho ve Valve a Epic Games pouze vytvořili software a provázali ho s platebními branami. „Neupírám nikomu právo, aby si stěžoval. Epic Store s exkluzivními hrami a spartánskou nabídkou funkcí je pro stížnosti perfektním cílem, říká Sweeney. Vyzývá však fanoušky, aby oddělovali fakta či něčí názory od vyslovených lží o tom, že je EGS spywarem nebo že je kontrolován ze zahraničí. „Není to žádný potenciální spyware, to je nesmysl. Pracoval jsem pro Valve a věřte mi, sbírají obrovské množství dat doslova o všem, co děláte na Steamu. Nikdo ale Steam za spyware nepovažuje, uzavírá Geldreich.

Nahlásit chybu v článku

9

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru