Arma 3, Bohemia Interactive, Bohemia Interactive varuje před fake news tvořených v Armě 3

Bohemka varuje před fake news tvořených v Armě 3

Česká hra je opakovaně využívána k pořizování videí zachycujících „vojenské konflikty“

Zdroj: Bohemia Interactive
29. 11. 2022
Název: Arma 3 Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , Žánr: Datum vydání: 12. 9. 2013

Série Arma patří bezpochyby mezi nejvýznamnější české herní počiny a studio Bohemia Interactive se v herním světě proslavilo již jejím předchůdcem, vojenským simulátorem Operace Flashpoint z roku 2001. Velkého úspěchu se dočkal i druhý díl, jenž byl obohacen i populární modifikací DayZ, a nedostatkem zájmu rozhodně netrpí ani třetí díl z roku 2013. Tato hra je nicméně opakovaně využívána k vytváření nejrůznějších „záznamů“, které jsou vydávány za skutečné a mají zachycovat ozbrojené konflikty. Nejedná se o nic nového, v poslední době se však tento problém vyskytuje v takové míře, že se studio rozhodlo k oficiálnímu prohlášení a varování.

České vývojáře by jistým způsobem mohlo potěšit, že téměř deset let stará hra pořád slouží ke zdánlivému zachycování reality, nicméně za současných okolností není něco takového příliš žádoucí. „Ačkoli je lichotivé, že Arma 3 simuluje moderní válečné konflikty tak realistickým způsobem, rozhodně nás netěší, že může být zaměňována za reálné záběry z bojů a používána jako válečná propaganda,“ stojí v prohlášení. Kromě toho, že se tato videa snadno a masivně šíří mezi uživateli sociálních sítí, mají rovněž vzhledem k těžší ověřitelnosti potenciál se dostat do televizního vysílání nebo na nejrůznější zpravodajské weby, kde jsou pak rovněž neúmyslně vydávána za pravá. Studio Bohemia Interactive upozornilo i na využívání podobných materiálů oficiálními vládními institucemi. „Vývojářský tým by rád využil této příležitosti a poukázal na to, jak může široká veřejnost odlišit taková herní videa od skutečných záběrů,“ píše se dále.

Jak poznat falešné video?

Studio vydalo video, jež názorně popisuje, jakým způsobem bývají záběry ze hry upravovány, aby působila jako skutečná videa natáčená například na mobilní telefon. Nejvýraznějším prvek je jejich znehodnocení. Videa se vyznačují nízkým rozlišením a rozklepanou kamerou, jež má napodobovat právě natáčení z ruky a znemožnit soustředění se na detaily. Tomu napomáhají i noční záběry, které snáze skryjí nedokonalosti, jež videa obsahují. Bohemia Interactive dále poukazuje na to, že povětšinou nejsou ve videích zobrazováni lidé, neboť herní postavy stále dokáží prozradit, že se jedná pouze o hru, což platí i o částicových efektech (výbuchy, oheň, kouř…). Videa jsou také často beze zvuku, který by rovněž mohl nepravost odhalit, a ta méně pečlivě zpracovaná mnohdy dokonce obsahují části uživatelského rozhraní. Lidé, kteří se v oboru vyznají, pak mohou rozeznat i chybné použití výstroje, zbraní, vozidel nebo uniforem.

Jak už bylo zmíněno výše, Arma se s tímto problémem nepotýká poprvé. Vzhledem k širokému záběru, který hra nabízí, je k dispozici obrovské množství prostředí a výstroje, díky čemuž je možné rekonstruovat, či v tomto případě spíše nafingovat, téměř jakýkoli skutečný moderní vojenský konflikt. Tomu napomáhá i obrovská volnost co se týče modifikování, neboť hráči a moddeři pravidelně sami obohacují hru o své vlastní kampaně nebo vybavení. Jak ostatně poznamenal v prohlášení PR manažer Pavel Křižka, už dříve Arma „zachytila“ konflikty v Afghánistánu, Sýrii, Palestině, Indii nebo Pákistánu. V současnosti se tento problém týká především Ukrajiny, přičemž první taková videa se začala objevovat téměř okamžitě, jakmile válka začala.

S každým staženým videem je každý den nahráno deset dalších.

Studio se pustilo do boje se sdílením podobných videí a jejich vydávání ze realitu, jak ovšem uvedl Křižka, příliš se to nedařilo: „Proti takovému obsahu jsme se snažili bojovat tím, že jsme tato videa nahlašovali poskytovatelům platforem (Facebook, YouTube, Twitter, Instagram atd.), ale je to velmi neefektivní. S každým staženým videem je každý den nahráno deset dalších.“ Na to, že jde o záběry ze hry, často na sociálních sítích poukazují i sami hráči, ale málokdy je to účinné. Studio Bohemia Interactive se ovšem rozhodlo s bojem proti fake news, které pocházejí z jejich hry, nepřestat. „Našli jsme nejlepší způsob, jak to vyřešit – aktivní spoluprací s předními médii a ověřovateli faktů (například AFP, Reuters a další), kteří mají lepší dosah a schopnost účinně bojovat proti šíření falešných zpráv,“ stojí v prohlášení. Na závěr vývojáři poděkovali hráčům a tvůrcům obsahu, že své záznamy šíří zodpovědně tím, že na rovinu udávají, že nejde o skutečnost. Doufejme tedy, že bude podobných případů čím dál méně.

Nahlásit chybu v článku

5

Napsat komentář

Další články
Nahoru