Autoři Factoria chtějí po G2A zpět své peníze

České studio Wube zkouší využít nabídky kritizovaného obchodu, ten se už ale neozývá

13. 7. 2019
Název hry: Factorio Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , Žánr:
Factorio

Aktuální rozruch kolem šedého trhu s hrami mapujeme v článcích i novinkových souhrnech, proto vám jistě neunikla reakce G2A na roznětku celé kauzy, vyvolané majitelem vydavatelské společnosti No More Robots. Zástupci G2A se ve svém dlouhém příspěvku snažili vysvětlit, jak jejich platforma funguje, zveřejnili statistiky prodejů hry Descenders – o kterou šlo původně – a bagatelizovali problém, na který poukazuje řada menších vývojářských studií. Nebudeme se ale nyní zabývat dalším vyjádřením, které Mike Rose z No More Robots vydal na svém Twitteru a ve kterém uvádí, že G2A lžou přinejmenším v tom, že by s nimi nekomunikoval. Ne, mnohem zajímavější je další vývoj, který se dotýká i českého studia Wube Software, autorů celosvětově úspěšného Factoria.

V aktuálním blogovém příspěvku na stránkách hry se k popisované kauze vyjadřují a hned v úvodu se ztotožňují s tím, co řekl Mike Rose – hráčům by raději doporučili, aby hru upirátili, nežli by si ji měli koupit z G2A. Odkazují se pak na situaci v roce 2016, která nastala krátce po vydání Factoria na Steamu: „Řešili jsme tunu chargebacků a podvodů – více než 300 klíčů byla zakoupena ukradenými kreditními kartami. S průměrným poplatkem za chargeback ve výši 20 dolarů tak odhadujeme námi zaplacenou celkovou částku na přibližně 6600 dolarů.“ Pro upřesnění dodáme, že tzv. chargeback je služba banky/poskytovatele kreditní karty, s jejíž pomocí lze žádat vrácení peněz zpět na zneužitou platební/kreditní kartu, poplatek ale jde v tomto konkrétním případě za vydavatelem či vývojářem dané hry, bez ohledu na to, že ukradený klíč je už v oběhu a může být dále přeprodáván.

Proč prostě ukradené klíče nezruší?!

Častý dotaz ze strany lidí, kteří se o daný problém zajímají, je zjevný - proč zkrátka vydavatel/vývojář nezruší ukradený klíč a zamezí tak jeho šíření? Problém spočívá v tom, že je jednak velmi složité určit, který konkrétní klíč byl ukraden a jednak nejsou postupy deaktivace klíčů bez limitů. Ostatně, každý zrušený klíč znamená nutnost řešit se zákazníkem vzniklou nepříjemnost, čemuž se chce vyhnout jak Valve, tak samotní vydavatelé a vývojáři. Je nicméně nutné druhým dechem dodat, že tohle není univerzální omluva - nejen aktuální kauza musí být hybatelem systémových změn, jak se s klíči v online i offline prostoru nakládá a v první řadě přeprodávání předcházet tak, že se ke koncovým zákazníkům žádné klíče nikdy nedostanou. Vývojáři tak začínají omezovat giveawaye a Humble Bundle například ve velké většině svých akcí nutí zákazníka propojit svůj účet se Steamem a hry do něj přijdou v podobě dárku, případně zamezuje opakovaným transakcím z jedné platební karty apod. Změnit se nicméně musí i fyzické kopie, nesoucí klíč na krabičce - i odsud mohou v extrémních případech klíče unikat, bavíme-li se o vykradení převáženého nákladu z kamionů, nebo úniků z firem, kde se krabičky kompletují. Jinými slovy, nelze pouze prstem ukázat na ty, kdo umožňují fungování šedého trhu a ze všeho je obvinit, nakonec - slepice také nebyla bez vejce...

Pojďme ale zpět k Wube – nutnost zaplatit v přepočtu 150 000 Kč za zmiňované poplatky vybudila vývojáře k tomu, aby využili velkorysé nabídky G2A, kteří ve vzpomínaném článku uvedli, že poškozeným vydavatelům a vývojářům zaplatí desetinásobek toho, kolik museli na poplatcích zaplatit ze svého. „Napsali jsme proto G2A ohledně jejich článku a slibu, nezdá se však, že by ho chtěli ochotně splnit. Máme seznam všech klíčů, které jsme museli deaktivovat kvůli podvodným transakcím a G2A nabídli, že klíče zkontrolují. Momentálně tady ale celý příběh končí, protože nám neodpověděli na předchozí email (odeslaný před 3 dny, pozn. red.).“ Wube nicméně vědí, že některé z klíčů byly na G2A zcela určitě prodány, neboť tyto případy museli sami řešit v roce 2016 v rámci zákaznické podpory.

Zveřejněné úryvky komunikace s jednotlivými zákazníky jsou velmi poučné, protože demonstrují, jak málo se o problémech ví a že příslovečné máslo na hlavě nemají jen platformy, umožňující přeprodej klíčů, ale také legitimní obchody ruku v ruce s vývojáři i vydavateli, kteří se nesnaží dostatečným způsobem šířit osvětu. „Koupil jsem si Factorio na Steamu a když jsem si ho chtěl zahrát, napsalo mi to, abych si ho koupil. Jak a kdy se mi hra vrátí? Koupil jsem ji na G2A,“ napsal jeden z uživatelů, který si pravděpodobně v dobré víře myslel, že si hru „kupuje na Steamu“, bez ohledu na to, že ji pořídil na G2A. Další například uvádí, že si hru koupil na G2A, protože tam byla o pět dolarů levnější a zřejmě mu nedochází, že nenašel jen výhodnější nabídku, ale že autory hry, která se mu líbí, o peníze nevědomky připravil.

G2A nabízí nástroj pro blokování konkrétních klíčů

Dalším krokem ze strany G2A nad rámec slibů ohledně auditů a pokrývání finančních škod jednotlivých autorů her, je nástroj, pomocí kterého by mohli vývojáři vybrat, které klíče se nesmí na G2A prodávat. Nástroj ale není ve vývoji a tento nezačne, pokud se do 15. srpna nenajde minimálně 100 vývojářů, kteří by takový nástroj chtěli a připsali své jméno do seznamu. Navíc - a to je nutné zdůraznit - by tento mechanismus zamezil pouze šíření klíčů, které vývojáři sami emitují například pro vývojáře nebo v rámci betaverzí a givewayů, ale těch nebývá tolik a G2A navíc nechce zabránit jejich šíření kompletně. Algoritmus zamezí prodej těchto klíčů, pokusí-li se jeden prodejce udat na G2A tři a více kusů, bez ohledu na to, že přeprodej takto získaných klíčů vývojáři i vydavatelé vysloveně zakazují. Ani proto se nejedná o dostatečné řešení...

Lidé z Wube tedy stále čekají na vyjádření G2A a v mezičase ještě vysvětlují, kde se mohly vzít klíče, které nepochází z podvodných transakcí popisovaných výše. I to je totiž častá otázka, kterou Wube popisují dvěma příklady: buďto může jít o prodej hry koupené v regionu, kde stojí méně, nebo může jít o prodej klíčů, které daný člověk pořídil v legitimní slevě a nyní je prodává za běžnou, rozuměj vyšší cenu. V obou těchto případech ale potenciální prodejce porušuje ustanovení a pravidla platforem, z nichž byť legální cestou klíče získal, protože ty přeprodej zakazují. „Závěrem proto doporučujeme, abyste si hru kupovali od nás, případně od oficiální partnerů. A nejen z důvodů, které vás napadají. Protože když si koupíte hru na šedém trhu a vyskytne se nějaký problém, budete ho muset řešit s jejich zákaznickou podporou. […] Zatímco když si hru koupíte od nás, dostanete 28denní lhůtu na vrácení peněz. Pokud budete mít se hrou problém, nebo se vám nebude líbit, jen nám napište email a problém obratem vyřešíme,“ uzavírají lidé z Wube.

Uvidíme tedy, jak se bude cela kauza vyvíjet, je navíc nutné dodat, že Factorio není žádná malá ryba – hry se prodalo kolem 2 milionů kusů – a je pravděpodobné, že odhodlání českých vývojářů přinutí další nezávislé tvůrce, aby se do kauzy také zapojili. Je totiž žádoucí, aby se změnil celý mechanismus nakládání s klíči, způsob jejich distribuce, zabezpečení jejich knihoven na napadnutelných serverech a celá řada dalších věcí, za které G2A ani jakýkoliv jiný přeprodejce nenese odpovědnost. Držte hrám palce!

# budovatelská # strategie

Nahlásit chybu v článku

11

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru