Akce Disintegration neuspěla, multiplayer končí

Kreativní ředitel série Halo nedokázal s novou značkou uspět. Hra se nedožije ani půl roku

Zdroj: Private Division
19. 9. 2020
Název hry: Disintegration Vývojář: Vydavatel: Datum vydání: 16. 6. 2020 Platformy: , , Žánr:

Sci-fi akce Disintegration kombinující prvky real-time strategie a akční střílečky z pohledu první osoby se na trhu příliš dlouho neohřála. Hra vyšla teprve letos v červnu, nicméně už nyní se fanoušci toto netradičního žánrového mixu dozvídají smutnou zprávu týkající se plánovaného vypnutí serverů. Celkových pět měsíců života se může zdát jako trestuhodně krátká doba a urychlené rozhodnutí, nicméně faktem je, že počty hráčů jsou jen pár měsíců po vydání tristní a chod serverů uživit jednoduše nemohou.

Náznaků, že může být něco v nepořádku, bylo více a přicházely ještě před samotným vydáním hry. Už v případě předběžného betatestu multiplayeru se objevovaly komentáře, že hra nemá příliš co nabídnout. Zajímavý mix žánrů a nutnost kombinovat akci s taktikou zbytečně sráželo nepřesvědčivé zpracování a opakující se náplň, která v porovnání s ostatními hrami nebyla navíc dostatečně poutavá ani originální. Připomenout mohu své vlastní a nepříliš nadšené dojmy, ve kterých jsem si postěžoval na omezenou nabídku vedoucí k opakujícímu se zážitku. Po vydání pak hodnocení na serveru Metacritic ani na jedné z platforem nepřesáhlo 70 % a první recenze naznačovaly, že ani v době vydání nebyl o multiplayer kdovíjaký zájem. Ostatně, průměr 34 hráčů on-line již v měsíc vydání mluví bohužel sám za sebe. Disintegration bylo podle všeho komerčním neúspěchem.

Pohrobek Paragonu pomáhá vývojářům dodnes

Disintegration není jediným příkladem smutného konce ambiciózních titulů. Podobných případů bylo pochopitelně podstatně více, byť jejich konec nepřišel třeba v takto krátké době. Jako příklad jednoho z těch větších fiasek můžeme uvést MOBA titul Paragon z dílny týmu Epic Games. On-line akce vyšla jako klasický zástupce modelu pay-to-play do programu předběžného přístupu v březnu roku 2016, v únoru následujícího roku už si hru mohli v betě v rámci F2P vyzkoušet prakticky všichni, ale ani přechod na F2P hru nezachránil. Epic servery hry vypnul na konci dubna roku 2018. Případ Paragonu je ale pozoruhodný tím, že Epic po vypnutí hry a ukončení vývoje oznámil, že veškerý použitý materiál bude zdarma přístupný všem vývojářům, kteří používají Unreal Engine. A rozhodně nešlo o malý dárek – původní zpráva hovoří o assetech v hodnotě 17milionů dolarů.

Z toho důvodu vývojáři dospěli k nepopulárnímu kroku ukončení multiplayeru, ke kterému dojde ve dvou fázích. Ta první již byla odstartována a spočívá v odstranění herního obchodu. K tomu z FAQ na stránkách vydavatele vyplývá, že neutracenou herní měnu mohou hráči utratit dle libosti, žádnou další už nezískají a s vyčerpáním všech prostředků zmizí i jim přístup do obchodu. Druhá fáze už bude spočívat v samotném vypnutí serverů, jež se bude týkat všech platforem. K tomu dojde 17. listopadu, platí ale, že ani současné ani budoucí kroky nemají a nebudou mít vliv na singleplayer, který je dle slov autorů podstatně oblíbenější. „Týmy V1 Interactive i Private Division stojí za tvůrčími riziky, která vznikají při vydávání takto jedinečných a žánry kombinujících titulů, jež jsou vyvíjené malými, ale talentovanými a vášnivými týmy. Zatímco naše hráčská základna projevila zájem o kampaň pro jednoho hráče, hra se bohužel marně snažila vybudovat si dostatečně velké publikum pro přesvědčivý zážitek pro více hráčů,“ uvádí prohlášení na stránkách hry poukazující na oblíbenější příběhovou kampaň. To by přitom mohlo být v dnešní době považováno spíše za paradox.

Oznámení akce Disintegration původně vzbudilo pozitivní ohlasy. Za tým V1 Interactive vystupovali především Marcus Lehto a Mike Gutmann, tedy kreativní ředitel prvních dílů série Halo a vedoucí vývoje taktických akcí SOCOM z éry druhé generace konzole PlayStation. Hra slibovala přinést poutavou kampaň s příběhem zasazeným do dystopické budoucnosti a vyprávějícím o válce robotů a lidí, jež se v univerzu hry odehrává ode dneška za 150 let. Samotný název Disintegration pak odkazuje na snahu zvrácení postupné integrace všech lidských vědomí do robotických schránek. A to jak jinak než za pomocí zbraní. Přítomnost kampaně ale k úspěchu hry nestačila a poslední čísla ze statistik Steamu hovoří jasně: vrchol nastal v červenci, kdy PC verzi hry (i díky víkendové ochutnávce zdarma) hrálo maximálně pouze 539 hráčů naráz. I tak ale průměr v daném měsíci jen mírně překračoval 22 hráčů a za poslední měsíc se do hry připojilo v průměru jen 3,5 lidí.

Disintegration se tímto staví bok boku dalších titulů, které nedokázaly v tvrdé konkurenci uspět a které došly k hořkému konci. Další známé příklady můžete vidět v boxech v článku. Bohužel pro tým V1 Interactive ale v tomto případě platí, že tentokrát měl život hry opravdu jen jepičí délku.

CliffyB a jeho hořká zkušenost

Z historie víme, že ani slavné jméno nutně neznamená úspěch. Své o tom ví i Cliff Bleszinski, který je hernímu průmyslu známý pod přezdívkou CliffyB a který si v minulosti užíval postavení hodného rockové hvězdy. CliffyB stál u zrodu série Gears of War a stejně jako Paragon je i on spjatý s týmem Epic Games. Ovšem jeho neúspěch přišel až po odchodu z Epicu, kdy v roce 2014 založil studio Boss Key Productions. Historie týmu se ale psala pouhé čtyři roky a během té studio vytvořilo jediný titul – LawBreakers. Frenetická akce sázela na zkušenosti hráčů a jako Paragon přišla s platebním modelem pay-to-win, nicméně ani zde úspěch nepřišel a hru nezachránil ani přechod na F2P. Životní cyklus netrval ani rok a po vydání hry v září 2017 hra přežívala pouze do srpna následujícího roku. CliffyB poté oznámil, že si od herního průmysl potřebuje odpočinout a věnovat se jiným aktivitám. Loni ale začal mluvit o možném návratu. Více se o CliffymB a jeho příběhu můžete dočíst v samostatném tématu.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru